"Ez egy nagyon nagy teljesítményű gép, és nagyon büszke vagyok arra, hogy Franciaország az első számú átvevő" – mondta Jean-Yves Le Drian francia védelmi miniszter az Airbus összeszerelő üzemében rendezett ünnepélyes átadáson a spanyolországi Sevillában.
A miniszter a beszéde után beszállt a négy légcsavaros, felső szárnyas közepes katonai szállító repülőgépbe, és a franciaországi Orléans-ba repült.
A francia légierő az első példányt valójában már augusztus 5-én megkapta, amely azóta az Orléans-i légi bázison állomásozott.
Az A400M katonai szállítógép az egyik legfontosabb európai katonai fejlesztési projekt. Tíz éve kezdték a kivitelezést, de a program több mint négy évet csúszott a gazdasági válság, projektvezetési hibák és technikai fennakadások miatt. A munkát hátráltatta a milliárdos programot finanszírozó hét ország, Belgium, Franciaország, Luxemburg, Nagy-Britannia, Németország, Spanyolország és Törökország között kirobbant vita is.
A katonai repülést forradalmasító gép összköltsége végül 30 százalékkal, körülbelül 6,2 milliárd euróval (1847 milliárd forinttal) túllépte az eredeti költségvetést.
A francia védelmi miniszter szerint az A400M képes minden igényt kielégíteni. A Maliban nemrég végrehajtott francia katonai beavatkozásra utalva megjegyezte, hogy ezzel a géppel a francia légierő képes lesz Orléans-tól közvetlenül Timbuktuig eljutni. "Ennek a gépnek a technológiai és kapacitásbeli ugrása felér azzal a 20 milliárd euróval (6000 milliárd forinttal), amelyet belefektettünk" – hangsúlyozta Le Drian.
Ian Elliott, az Airbus Military alelnöke szerint az A400M megváltoztatja a katonai akciók lefolyását, miután mostantól a harci eszközöket közvetlenül a helyszínre lehet majd szállítani.
Az új modell többcélú, többfunkciós katonai szállítógép. A 45 méter hosszú törzsű gépen elfér 116 teljesen felszerelt ejtőernyős katona, vagy 37 tonna hasznos teher, egyebek között akár páncélozott járművek vagy helikopter is. A repülő nem előkészített területre, így például homokba is le tud szállni. A gép ugyancsak alkalmas nagysebességű harci gépek és lassú helikopterek légi tankolására.
Az A400M az egyedüli valódi konkurense a Lockheed Martin C-130-as modelljének, amelyet ötven éve hoztak létre. A Boeing C-17 típusú gépét 2015-től már nem gyártják ugyanis.
Az Airbus leányvállalata 174 gépre rendelkezik megrendeléssel nyolc ügyféltől Európában és Malajziában. Franciaország 50 darabot, Németország 53-at, Spanyolország 27-et. Nagy-Britannia 22-öt rendelt a katonai szállítógépből.