Lezuhant egy orosz utasszállító repülőgép Moszkva közelében
A 65 utasnak és a hatfős személyzetnek nem volt esélye a túlélésre.
hvg.hu/MTI
Lezuhant Moszkva közelében a Szaratovszkije Avialinyii orosz légitársaság egy utasszállító repülőgépe, fedélzetén 71 emberrel. A 65 utasnak és a hatfős személyzetnek a BBC által idézett orosz repülési szakemberek szerint semmi esélyük sem volt arra, hogy túléljék a katasztrófát. Később Makszim Szokolov orosz közlekedési miniszter és a moszkvai régióközi közlekedési ügyészség egybehangzóan közölte, hogy a Ramenszkojei járásban, Styepanovszkaja falu környékén bekövetkezett szerencsétlenségnek nincsenek túlélői. A belföldi járatot teljesítő repülőgép törzse a helyszínen készült videofelvételek tanúsága szerint darabokra tört és szétszóródott.
Az Interfax szemtanúkat idézett, akik szerint a repülőgép már égett, amikor lezuhant, amit azonban hivatalosan nem erősítettek meg. A helyszínre vezényelt mentőalakulatok munkáját hátráltatja az elmúlt napokban jelentősen megvastagodott hóréteg, a terep felderítéséhez drónokat is alkalmaztak. A gép fekete dobozainak megtalálásáról egyelőre nem hangzott el bejelentés.
A gép az orosz fővárosból a kazah határ közelében lévő Orszk városba tartott. Az AN-148-as már két perccel az után eltűnt a radarképernyőkről, hogy elhagyta a domogyedovói repülőteret. Az utasok túlnyomó többsége a kazah határ menti Orenburg megyében lakott, ahol Orszk is található. A város repülőterén pszichológusok próbálják meg megnyugtatni a hozzátartozókat.
A gép a repülőket követő honlap alapján 11.27-kor (magyar idő szerint 12.27-kor) 991 méteren, 617 km/óras sebességgel repült, amikor eltűnt a radarokról a jelzett helyen.
A katasztrófa okának megállapítására a kiemelt ügyekben eljáró Nyomozó Bizottság (SZK) központi apparátusa indított vizsgálatot, a légiközlekedés biztonsági szabályai megsértésének gyanújával. Az ügyészség megkezdte az ügyeletes légiirányítók kihallgatását. A meteorológiai szolgálat szerint az időjárási feltételek kedvezőek voltak, ezért azok nem idézhették elő a balesetet. A hatóságok ugyanakkor a lehetséges okok közül nem zárták ki ezt a lehetőséget, mint ahogy a személyzet hibáját, vagy a műszaki meghibásodást sem.
Vlagyimir Putyin orosz elnök részvétét nyilvánította az áldozatok hozzátartozóinak, és a szerencsétlenség miatt elhalasztotta Szaranszkba tervezett belföldi útját. Az elnök elrendelte egy kormánybizottság felállítását az katasztrófa kivizsgálására, amelynek élére Dmitrij Medvegyev miniszterelnök Makszim Szokolovot nevezte ki.
Az 1994-ben létrehozott Szaratovszkije Avialinyii öt An-148-100-as, hét Jak-42-es és két Embraer-190-es típusú repülőgépet üzemeltetett belföldi útvonalakon, valamint nemzetközi charterjáratokra. A lezuhant gép 2010-ben készült a voronyezsi repülőgépgyárban, az Aeroflot leányvállalataként működő Rosszija légitársaság számára.
A szaratovi központú cég tavaly februárban állította üzembe az An-148-ast. A légitársaságnál a légiközlekedés-felügyelet rendkívüli vizsgálatot kezdeményezett. A Szaratovszkije Avialinyii közölte, hogy a gép műszaki állapotával kapcsolatban nem merültek fel kifogások, a személyzet pedig tapasztalt volt.
Az ukrán Antonov vállalat licence alapján Oroszországban is gyártott An-148-asokat egyébként az orosz felső vezetés és a szakszolgálatok szállítására is alkalmazzák.
Ugyancsak a BBC információja, hogy a Szaratovszkije Avialinyiit 2015-ben eltiltották a nemzetközi repülésektől, mert egy váratlan ellenrőzés során illetéktelen személyt találtak egy gépe pilótafülkéjében. Miután a társaság megszigorította a szabályzatot, a tilalmat feloldották.
Oroszországon kívül a Szaratovszkije Avialinyii gépei Grúziába és Örményországba is repülnek.
Jelentősen szigorodtak a kriptokereskedelem szabályai, amire elsőként, drasztikus módon a népszerű fintechszolgáltató reagált. A többiek más stratégiát választottak, de vajon kinek van igaza?
Ha Orbán Viktor arra gondolt, hogy egyszer a távoli jövőben Varga Judit ugyanúgy képes lett volna elvezetni az országot, mint ő, akkor érdemes megjegyezni, hogy egy bankot sem lehet egymás után kirabolni...
Június utolsó hétvégéjén Szerbiában és Magyarországon is új erőre kapott a tiltakozás a rendszer ellen, Budapesten a Pride, Belgrádban a Vitus-napi tüntetések vitték az utcára a megfáradni látszó ellenzékieket.