Sokba fáj majd a magyar adófizetőknek a kínai gigahitel

A Budapest–Belgrád-vasútvonal felújítására szánt összeg a korábban kalkulált 472 milliárd helyett 550 milliárd forint. A Magyar Nemzet kiszámolta, mekkora költségei lesznek az ehhez felhasznált kínai állami hitelnek.

  • hvg.hu hvg.hu
Sokba fáj majd a magyar adófizetőknek a kínai gigahitel

Egy egy évvel ezelőtti, de nyilvánosságra nem hozott kormányhatározat rendelkezik arról, hogyan finanszírozzák a Budapest–Belgrád-vasútvonal felújítását: 85 százalékban egy húszéves futamidejű kínai állami hitelből fizetné ki a kormány a gigaberuházás több százmilliárdos összegét – értesült a Magyar Nemzet kormányközeli forrásból.

A kínai Eximbank által folyósított hitel 467,5 milliárd forintot tesz ki, a legkedvezőbb feltételek mellett is 97,5-146 milliárd forintra rúgnak majd a kamatok, azaz 565-613 milliárdot kell visszafizetnie a magyar államnak.

Ehhez jön még a 82,5 milliárd forintos önerő.

A kormányhatározat meghozatalakor a szerb–magyar határig húzódó fejlesztés értékét még 472 milliárdra becsülték, ám az olimpiai pályázati tervek miatt az összeg közben 550 milliárdra nőtt. A kamatot 2 és 3 százalék közé lőtte be a kormány, de ez függhet attól is, hogy a magyar vállalkozások mennyi megbízáshoz jutnak a projektben.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hivatalosan azt közölte, hogy a kínai állami bankot csak akkor választják, ha Peking ajánlata kedvezőbb lesz, mint bármely európai fejlesztési banké.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.