Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az, hogy egy hároméves tanulás után szerzett papírt diplomának mernek nevezni, az az egyetem teljes leértékelése – mondta a HVG-nek Csaba László közgazdász-akadémikus, a CEU egyetemi tanára.
HVG: Orbán Viktor miniszterelnök szerint eljárt az idő az olyan gondolkodás felett, hogy a sikeres élethez csak a gimnáziumi, illetve a felsőfokú tanulmányok vezetnek. Mit gondol erről?
Cs. L.: Szerintem egyáltalán nem erre, inkább az élethosszig tartó tanulás irányába halad a világ. Bizonyos értelemben amerikanizálódik, hiszen az Egyesült Államokban egyáltalán nem szokatlan, hogy valaki 40–50 éves korában valami egészen újat tanuljon. A felsőoktatás pedig igen jelentős részben készségeket fejleszt, tanulni tanít. Nem azért kell az egyetem, hogy megtanítsa, hogyan működik a marógép, ez XIX. századi felfogás. Különösen most, a negyedik ipari forradalom és a soha nem látott mértékű számítógépesedés idején kell mindenféle új dolgokat tanulni. A jövő nemzedéke élethosszig tartó tanulásra van kárhoztatva. Ez elkezdődik a bölcsődében, és jó esetben nem fejeződik be az egyetemen. Tanulni pedig az tud, akit erre megtanítottak. Mi most nem erre megyünk ugyan, a tendencia éppen az, hogy szinte senki sem megy egyetemi mesterképzésre.
HVG: Ennek mi az oka? Felfogható a rendszer kritikájaként is, vagy egyszerűen a hallgatók hozzáállásán múlik?
Cs. L.: Az, hogy nem mennek mesterképzésre, szerintem optikai csalódás. Az én diákságom idején is azt mondták, hogy a külker főiskolát végzettek gyorsabban el tudnak helyezkedni, mint a közgázra járók, akiknek a fejét telenyomják felesleges matematikával és mindenféle elmélettel. Ez bizonyos szempontból igaz volt, viszont az is az, hogy 15 év elteltével a felsővezetők 90 százaléka az egyetemet végzettek közül került ki. A magas tandíj is a mesterképzés ellen hat, és gyakran hallani azt is, hogy ha ma valaki elmegy doktorandusznak, az annak a jele, hogy nem talált magának állást. Jól látható, hogy ma a középmezőnyből jönnek a doktoranduszok, és nem a legjobbak közül. Ez baj, mert azt jelenti, hogy nincs megbecsülve a tudás.
HVG: Ezzel együtt magára valamit adó cég is inkább magának tanítja be az informatikust, sok esetben az egyetemről is elcsábítva, olyan nagy a munkaerőhiány. Ez a folyamat nem vezet a felsőoktatás eljelentéktelenedéséhez?
Cs. L.: Nem, itt megint kellő távlatban kell gondolkodni. Ahogy mondtam, amikor én voltam diák, a külker és számviteli főiskolásokat keresték, aztán ők valahogy lemorzsolódtak a magasabb szinteken. Normális esetben az informatikust valamennyire kiképzik az egyetemen, ezek után ő már meg tudja tanulni az újabb tendenciákat is. Akit viszont már a gimnázium után oktattak, az voltaképpen szellemi betanított munkás lett, aki csak azt a programot tudja, amire őt megtanították. A többlet megszerzéséhez szüksége lenne azokra a tudásokra, képességekre, amiket éppen a sokak által feleslegesnek tartott közismereti tárgyakból lehet megszerezni. Az, hogy valaki rögtön el tudjon helyezkedni, a munkaadó érdeke. Viszont ha a képzettsége hiányos, akkor vele mindent meg lehet csinálni. Ez életveszélyes dolog abban a világban, ahol mindenki 3-4 évente pályát vált, új dolgokat tanul meg. Azokra a képzésekre nyilvánvalóan semmi szükség, amelyeken még ma is a múlt század hetvenes éveiben készült jegyzetekből vizsgáztatnak.
HVG: Mindezek alapján nem vitás, hogy kell a diploma, de vajon kell ennyi diplomás?
Cs. L.: Nem kérdés, hogy a szakképzést helyre kell állítani. A piacgazdaságban pont az a jó, hogy mindenféle készségre és képességre szükség van, a szolgáltatások elterjedésével pedig igen nagy az igény a nem igazán magas végzettséget igénylő munkákra is. De az lehetetlen, hogy Parragh úr mondja meg, hány vízvezeték-szerelőre lesz szükség. Lehet, hogy egyáltalán nem lesz szükség, csak számítógép szerelőre. Csupa olyasmit kell tudni most megjavítani, ami korábban nem is volt. Az is biztos azonban, hogy 2005-–2006 táján túlfutott az egyetemi és főiskolai képzés, mert korlátlan lett a kínálat, és egyáltalán nem törődött a kereslettel, nem volt semmiféle visszacsatolás. Ez mennyiségi túlfutáshoz vezetett, amit korrigálni kellene, de nem úgy, ahogy most próbálják, bürokratikusan, pénzügyi oldalról, és a minőség szempontja teljesen háttérbe szorul. Ami ma fontos készség lenne, azzal a hallgatók nemigen rendelkeznek, nem tudnak helyesen írni, megszólítani, kiselőadást tartani. Ez döbbenetes. Az egész oktatást a bölcsődétől kezdve kellene felemelni, aminek a vége a felsőoktatás, amit viszont differenciálni kellene. Ezt most nem teszik: az azonos nevű szakokon mindenki ugyanazt tanulja, ugyanazokból a könyvekből. Ez nem jó, hiszen aki a Dunaújvárosi Egyetemen végez, annak számvitelből kellene jónak lennie, míg aki a Corvinuson szerez diplomát, az nem végezhet három év alatt, mert akkor jutott még csak addig például matematikából, hogy a modellt megérti, amire a közgazdasági gondolat épül. Ezek az intézmények nem ugyanarra a piacra dolgoznak.
HVG: Egészében mennyire alkalmas a magyar felsőoktatás a versenyképes tudás átadására?
Cs. L.: Nem lehet átlagos választ adni, a magyar felsőoktatás ugyanúgy szegmentálódott, mint a magyar társadalom. Vannak egészen kiváló részek, a sokat szidott orvosképzés például nemzetközi színvonalú. Ha igaz lenne, amit valamelyik lapban írtak, hogy még az ugandai egyetem is megelőzi a magyarokat, akkor nyilván a magyarok mennének Ugandába állatorvoslást, emberorvoslást meg agysebészetet tanulni, és nem fordítva. Vannak olyan egyetemek, amelyek abszolút elsőrendűek a maguk területén. Ezek nem vezették be a bolognai rendszert, ellenálltak az oktatáspolitika hullámzásainak, nem növelték meg a hallgatói létszámot, tehát megőrizték a hagyományos egyetemi létüket. Ezek mellett vannak olyanok, amiket egyetemnek hívnak ugyan, de nyilvánvalóan nem azok, mint például a dunaújvárosi vagy a kecskeméti Pallasz Athéné Egyetem. Óriási szétszakadás van, ugyanis a hallgatói expanzió idején egy csomó intézmény létrejött vagy terjeszkedett, s most, hogy kevesebb diák van, nem szüntették meg azokat, hanem beolvasztották.
HVG: Piaci alapon meddig működhet ez a rendszer?
Cs. L.: Először is meg kellene szüntetni a bolognai rendszert, ami megölte az egyetemet, és akkor egymás mellett létezhetnének mindenféle intézmények. A bolognai rendszert bürokraták találták ki, akiknek fogalmuk sincs arról, mi az egyetem. Mert az nem egyszerűen a tudás átadásának, hanem a generálásának a színtere. Egyáltalán az, hogy hároméves tanulás után szerzett papírt diplomának mernek nevezni, és a munkaadók ezt akként is értékelik, ez az egyetem teljes leértékelése.
A teljes interjú a HVG Diploma Felsőoktatási Rangsor 2017 című kiadványában olvasható.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az eszközökre, ingatlanokra és a működéssel összefüggő károkra is kiterjedhet a céges biztosítás, de jól kell szerződni.
Számos ponton változik az adózás rendje 2025-ben. Bemutatjuk a cégvezetők figyelmére is érdemes, jelentősebb változásokat.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Mariska Hargitayt a legtöbben színésznőként ismerik, de úgy döntött, beül a rendezői székbe, hogy bemutassa, hogyan került közel édesanyjához, Jayne Mansfieldhez hatvan évvel azután, hogy elveszítette őt egy olyan autóbalesetben, amiben ő maga is majdnem meghalt.
15–9-re nyertek a mieink.