Kudarc, kudarc és kudarc egy édeni szigeten – Elon Musk életútja, 7.rész
Nagyon kevés olyan személyiséget találunk az egész történelemben, akinek hajthatatlansága és eredeti látásmódja lehetővé tette, hogy több iparágban is maradandót alkosson. A kevesek egyike, Elon Musk, elképesztő innovációkat kezdeményezett az elektromos autók, a kereskedelmi űrhajózás és a napelemes rendszerek területén. Sorozatunk végigköveti életútját a dél-afrikai gyermekkortól az üzleti élet csúcsáig.
Miután a SpaceX kaliforniai gyárában elkészült az első hajtómű, egy halom egyéb felszereléssel együtt feltették egy utánfutóra, amelyet egy fehér Hummer H2 vontatott, és végighajtottak a 10-es autópályán Los Angelesből Texasba, a teszthelyszínre. A hajtómű megérkezése után következett a SpaceX történelmének egyik legnagyobb csapatépítő tréningje. A csörgőkígyók, mérges hangyák, elszigeteltség és perzselő hőség közepette a Buzza és Mueller vezette csapat nekiállt, hogy felfedezze a hajtóművek minden titkát. Ezen a rendszeres robbanásokkal – vagy a mérnökök elegánsabb kifejezésével élve: „hirtelen, előre nem látható káreseményekkel” – tarkított lélekölő munkán állt vagy bukott, hogy a kis mérnökcsapat valóban versenyre tud-e kelni a nemzetek erőfeszítéseivel és képességeivel.
A texasi csapat néhány tagja olyan szintre fejlődött, hogy három nap alatt meg tudtak építeni egy tesztelhető hajtóművet. Egész éjjel dolgoztak, hogy elkészítsenek egy turbószivattyút a hajtómű számára, majd a következő éjjel átírtak egy sor alkalmazást, amellyel a hajtóműveket vezérelték. Hollman állandóan ezt a munkát végezte, igazi szupersztár volt, de nem egyedüli ebben a fiatal, gyors észjárású mérnökcsapatban, amely részben szükségből, részben kalandvágyból hágta át a szabályokat. Hollmann azt magyarázta,
„Szinte függőséget okozott az élmény. Az ember 24-25 éves, és ennyi mindent bíznak rá. Nagy felelősséggel járt.”
Ahhoz, hogy kijusson az űrbe, a Merlin hajtóműnek 180 másodpercig kellett működnie. Ez a texasi küldetés kezdetén a mérnökök számára az örökkévalóságnak tűnt, mert a hajtómű csak fél másodpercig üzemelt, mielőtt lefulladt volna. A hajtómű tökéletesítése mellett a SpaceX az áramvonalas burkolatot is gyártani kezdte, amely a rakéta tetejében elhelyezett rakományt óvja a fellövés alatt, majd az űrben kinyílik, mint egy markoló kampója, hogy kiengedje a terhét.
A SpaceX ügyfelet is szerzett. Musk tervei szerint az első rakétakilövésre „2004 elején” kerül majd sor a Vandenberg légitámaszpontról. A TacSat–1 műholdat viszik fel a Védelmi Minisztérium számára. A cél érdekében a dolgozók heti hat munkanapon 12 óráztak, sőt sokan még ennél is több időt töltöttek munkával, méghozzá hosszú időn keresztül. A pihenőidő, már amennyiben nagy ritkán előfordult ilyesmi, este 8 körül kezdődött, amikor Musk megengedte a társaságnak, hogy az amúgy munkára használt számítógépeken lövöldözős videojátékokkal játsszanak egymás ellen.
A tervbe vett kilövés felélesztette Musk értékesítői ösztöneit. Úgy döntött, hogy 2003 decemberében lerántja a leplet a Falcon-1-ről. A tervek szerint a vállalat egy külön erre a célra épített szerkezeten végigutaztatja a hét emelet magas Falcon-1-et az országon, majd ott hagyja a Szövetségi Légiügyi Hivatal Washington D.C.-ben található központja előtt.
Ezt a marketinghúzást a SpaceX mérnökei nem tartották józan ötletnek. Így is több mint száz órát dolgoztak hetente, hogy megépítsék a kilövéshez szükséges rakétát. Musk emellett elvárta volna, hogy készítsenek egy csilivili modellt is. „Fölösleges pénzkidobásnak tartottam – vallotta be Hollman. – Nem vitt előre semmit. Elon azonban úgy vélte, egy csomó fontos kormányzati támogatót szerezhet nekünk.”
A washingtoni esemény végül kedvező fogadtatásban részesült. Alig néhány héttel később a SpaceX újabb meglepő bejelentést tett. Egyetlen rakétát sem lőttek még fel ugyan, de a cég felfedte a második rakétára vonatkozó tervét is. A Falcon-1-gyel párhuzamosan megépítik a Falcon 5-öt is. A név arra utal, hogy ennek a rakétának öt hajtóműve lesz, és nagyobb terhet – négy tonnát – tud szállítani alacsony Föld körüli pályára. Ami azonban kulcsfontosságú: a Falcon 5 elméletben készletfrissítés céljából is elérheti a Nemzetközi Űrállomást, ez pedig olyan bravúr volna, amely nagyszabású NASA-szerződéseket is hozhat a cég számára.
Elérkezett 2004 eleje, amikor a SpaceX eredetileg fel akarta bocsátani a rakétát – és el is múlt. A Merlin hajtómű, amelyet Mueller és csapata épített, az eddigi leghatékonyabb rakétahajtóművek egyikének tűnt. Csak épp jóval tovább tartott a start előtt szükséges tesztek elvégzése, mint ahogy azt Musk várta. Végül 2004 őszére a hajtóművek egyenletesen üzemeltek, Mueller és csapata fellélegezhetett, mindenki más viszont készülhetett a kálváriára.