Budapestnek most egy kis bátorságra és optimizmusra van szüksége
– véli Szilágyi Tamás, a nem csekély derűlátással októberben új vendéglátóhelyet nyitó Madhouse sörfőzde ügyvezető igazgatója. Mint több más fővárosi kocsma, ők is akciósan mérik a sört az Orbán Viktor kormányfő által a következő 30 napra bejelentett szigorítások, köztük a vendéglátóhelyek bezárása előtti másfél napban. „Megcsináltuk már egyszer a tavasszal, és most megcsináljuk még egyszer” – bizakodik a menedzser. „A vendéglátósok többségének ez már tuti tragédia” – szögezi le ezzel szemben Puska Tamás, a Kocsmablog szerzője. Az egy-két fővel, alacsony rezsivel, a helyi igényekhez igazodva működők azonban kivárnak és túlélnek – reménykedik.

„Felér egy beismeréssel a minapi kormánydöntés. Elsősorban nem a mi dolgunk, hogy megoldjuk ezt a krízist, sem jogosítványunk, sem erőforrásunk nincs hozzá” – üdvözli a szigorítást Faix Csaba, a Budapest Brand Nonprofit Zrt. vezérigazgatója. Mint mondja, ők már egy hónapja szigorítanak, ezért halasztották el a Vörösmarty téri karácsonyi vásárt. „Még csak most ocsúdunk a bejelentés után, ez az egész hazai előadó-művészet számára drámai helyzet. Teljes stop a koncertpiaci üzletünknek, marad a filmprodukciós és a médiaszolgáltatási tevékenységünk. De az egészség az első, s egyébként is, egész ősszel csökkent a látogatók száma” – foglalja össze sok szolgáltató pozícióját Berta Zsuzsa, az A38 Hajó marketingvezetője.
Szerda 0 órától nemcsak a vendéglátóhelyeket, hanem – az üzleti céllal utazók kiszolgálásán kívül – a szállodákat is bezáratta a kormány, s megtiltott mindenféle rendezvényt, összejövetelt és csoportos sporttevékenységet. Szinte minden kulturális szereplő számított rá, hogy hamarosan le kell állnia, a hirtelen jött döntés, a bizonytalanság miatt mégis nagy az aggodalom. Többedszer kénytelenek átszervezni működésüket a teátrumok és a mozik: egy héttel ezelőtt még arról volt szó, hogy üzemelhetnek, ha csak minden harmadik helyen ülnek nézők. Már ekkor több színház, így az Orlai Produkció és az Örkény István Színház is úgy döntött, hogy inkább bezár, és az internetre költözteti az előadásokat.
Mácsai Pál a HVG Teraszon jórészt kiaknázatlan lehetőségnek nevezte az internetes közvetítéseket:
„Hangszínileg is ugyanaz történik, mint a 70-es években" - Mácsai Pál a HVG Teraszon
„Megviselik", de egyben „fel is töltik" a Színművészeti körüli események, s kifejezett intelme is akad a diákok számára. „Nem tudom, hogy mennyi kapcsolata van a valósággal a hatalomnak" - foglalja össze kétségeit az Örkény Színház igazgatója M. Kiss Csaba felvetésére, hogy alighanem a kifárasztásra játszik a politika.
A nagyobbak most is ezt a formát választják. Az eszinhaz.hu-n élőben közvetítik a „zárt kapus” darabokat, amelyekre ugyanúgy jegyet kell venni, körülbelül ugyanolyan áron, mint a hagyományos estekre. Található már itt az Örkényen kívül a Katona József Színházból, a Vígszínházból és a Radnótiból is produkció. Csakhogy a közvetítés meglehetősen drága, komoly technikai háttér kell hozzá, így nem minden teátrum engedheti meg magának. Ráadásul, bár a kezdeti tapasztalatok jók, nem valószínű, hogy tömegek fizetnek több ezer forintot képernyős élményért. Enélkül pedig teljesen megszűnik a szabadúszó, szerződéssel foglalkoztatott színészek jövedelme.