Új szabályokat élesített a politikai hirdetésekre a Facebook, de nem tudni kitartanak-e 2022-ig
Új megoldásokat találtak ki a közösségi web szolgáltatói az amerikai elnökválasztás előtt arra, hogy csökkentsék a felhasználók illegális befolyásolására irányuló próbálkozások sikerét.
Egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt már nem vesznek fel új megrendelést politikai és társadalmi célú reklámra. De az október 27. előtt indított hirdetési kampányok zavartalanul futhatnak tovább (sőt a Facebook azt is bejelentette, hogy az elnökválasztást követően egy időre leveszi a menüről az amerikai politikai hirdetéseket.)
Ez csak a Facebook szeptember elején kihirdetett házi szabálya, de önmagán túlmutatva azt a kettősséget is illusztrálja, mellyel a legnagyobb webes vállalatok a magyar népmese ajándékot (nem) hozó furfangos leányaként próbálnak eljárni. Azaz próbálják elhitetni, hogy befolyásukat semmilyen harmadik fél nem használhatja rosszra; de közben a legfőbb bevételi forrásukat jelentő hirdetések mennyiségét sem szeretnék hosszabb távon csökkenteni, és annyira azért nem is szigorítanak, hogy a politikusok a feltétlenül szükségesnél jobban megharagudjanak rájuk.
Az nem is kérdés, hogy sok tennivalója van a Facebooknak, a Twitternek és kisebb társaiknak. Már a politikai kommunikáció iránt kevéssé érdeklődő laikusok is tudják: a közösségi oldalak jól használhatók arra, hogy a választókat tűpontosan, már-már egyénre szabottan megcélozzák hirdetésekkel. És az is közismertnek mondható, hogy a legtöbbször legális kereteken belül mozgó megosztásokon és fizetett hirdetéseken túl fiktív – gyakran automatizmusok által működtetett – profilok és jól hangzó féligazságokat módszeresen terjesztő Facebook-csoportok hálózatával is befolyásolható a választói hangulat.