Selyemút-kapu: gigantikus átrakodó-állomás készül a magyar-ukrán határon

2 perc

2021.03.16. 22:00

Egy év múlva kezdi meg működését a magyar–ukrán határ közelében lévő Fényeslitkén Európa legnagyobb és legkorszerűbb, nyomtávváltásra képes logisztikai központja. A fő tulajdonos a Magyarországon élő Rahimkulov család.

Egyszerre négy, egyenként 740 méter hosszú vonatszerelvényt is kiszolgálhat a már épülőben lévő fényeslitkei East-West Gate intermodális terminál, ahol ipari méretekben rakodhatják majd át a kelet felől érkező vagy arra tartó árut más vagonokba, illetve kamionokra. Európa legnagyobb ilyen központjára azért van szükség, mert míg az európai államok többségében 1435 milliméter a vasúti pályák nyomtávolsága, az egykori cári Orosz Birodalom területén – így az 1917-ben függetlenné vált Finnországban is – 1524, majd 1520 milliméterben szabták meg a sínek távolságát egymástól. A közhiedelemmel ellentétben egyébként nem védelmi megfontolások álltak a széles nyomtáv bevezetése mögött: az első 1524 milliméteres – pontosan öt láb széles – pályákat Nagy-Britanniában és az USA-ban építették, s 1843-ban Oroszországban egy amerikai mérnök, George Washington Whistler javaslatára kezdték meg ilyen nyomtávval építeni a két főváros, Moszkva és Szentpétervár közötti vasutat.

A 125 hektáros alapterületű, négyszáz embernek munkát adó új átrakóközpont – a környék vasúti infrastruktúrájának fejlesztése után – évente egymillió szabványos, 20 láb hosszúságú fémkonténer át- és kirakodására lesz képes. A terminál belső kommunikációját és az eszközök – például a távirányítással működő osztrák Künz óriásdaruk – működtetését 5G-s hálózaton oldják meg, az energiát pedig zöldtechnológiával teremtik elő: az elektromos traktorokat és e-autókat a parkban épülő napelemfarmon termelt árammal fogják működtetni. A terminál területén öt széles és öt normál nyomtávú sínpár lesz, ezeket három különálló vasúti darupálya szolgálja majd ki. A konténerek és járművek terminálon belüli forgalmát a belga Camco Technologies által kifejlesztett automata nyomon követő rendszer ellenőrzi majd. Ennek részeként a kapuknál lévő és a darukra szerelt speciális kamerák valós időben kísérik a konténerek útját, így azt is látják, ha az adott rakomány sérülten érkezett.

Az East-West Gate egyik célja, hogy ezen a terminálon keresztül bonyolítsák le a Kína és Európa közötti Új Selyemút forgalmának jelentős részét. A próbaüzem várhatóan jövő januárban kezdődik, s a létesítményt 2022 első negyedévében adják majd át. A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében épülő központ bővíthető lesz, a beépítetlen területen még félmillió négyzetméternyi raktárt, illetve egyéb ipari épületet lehet felhúzni. A fejlesztésre igencsak szükség volt, a szakemberek szerint a magyar–ukrán határ közelében működő, nyomtávváltásra alkalmas meglévő logisztikai központok jó része elavult, a kapacitásuk nem elégséges a várhatóan megnövekedő forgalom lebonyolítására.

A 22 milliárd forintos beruházás fő tulajdonosa a már jó ideje Magyarországon élő, magyar állampolgársággal is rendelkező oroszországi testvérpár, Ruszlan és Timur Rahimkulov. A testvérek 2019 elején, a Greennovatív Kft. révén szálltak be a projektbe, és sajtóértesülések szerint Ruszlan Rahimkulov adja a beruházáshoz szükséges pénz négyötödét.

A családi birodalmat az apa, a már Oroszországba hazaköltözött Megdet Rahimkulov alapozta meg az orosz gáz magyarországi importjában való részvétellel – ő volt a Mol és az orosz Gazprom által alapított Panrusgáz Rt. vezérigazgatója. A Molban és az OTP-ben is jelentős tulajdonrészt szerzett testvérpár vagyonát nagyobbra becsülik, mint a magyar listákat vezető Mészáros Lőrincét és Csányi Sándorét együtt. Részesedésük az OTP-ben jelenleg 7 százalék körüli, ami önmagában több mint 250 milliárd forintot ér.

A logisztikai központ mögött álló cég, a Ruszlan Rahimkulov vezette East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató tavaly közel 3 milliárd forint állami pénzt kapott 135 munkahely megteremtésére; a szakértők szerint az egy munkahelyre jutó több mint 22 millió forint igencsak magasnak számít. A Greennovatív egyébként a turizmusba is beszállt, legutóbb a Balatonhoz közeli Marcaliban vásárolta meg résztulajdonosként a városi fürdő melletti félkész gyógyszálló épületét.