Konok Péter: A stratégiai nyugalomtól a taktikai pánikig

Az ukrajnai áldozatok (bármely oldalon) nem a „szabadságukért” szenvednek és halnak meg, hanem egy politikai játéktéren, ahol ők az áldozatok szerepét kapták. A hősiesség-narratíva a háború brutális valóságára és rendszerszintű természetére húzott csillogó csomagolópapír. Jó háború nincs. Vélemény.

  • Konok Péter Konok Péter
Konok Péter: A stratégiai nyugalomtól a taktikai pánikig

Háború Ukrajnában

Több mint három éve tart már az orosz-ukrán háború. A frontvonalak mára lényegében befagytak, a konfliktus mégis eszkalálódni látszik, ahogy a háborús felek igyekszenek minél több szövetségest és fegyvert szerezni, illetve több országot bevonni a konfliktusba. De vajon mi lesz döntő: a fegyverszállítmányok, a szankciók, vagy esetleg a béketárgyalások? Meddig tartanak ki az ukránok és meddig tűri az orosz társadalom a veszteségeket? Cikksorozatunkban ezekre a kérdésekre is igyekszünk válaszolni.

Néhány napja, még a háború elején (elképesztő amúgy, hogy ha ezt írom, ma már nem úgy értem, „1939 őszén”) valaki azt írta nekem, hogy

szép dolog a pacifizmus, de most [értsd: most, hogy háború van] nem aktuális.

Megdöbbentem ezen az üzeneten, végtelenül abszurdnak éreztem – bár már akkor is sejtettem, hogy abszurditása ugyanakkor valós tartalommal bír (őrült beszéd, de benne van a rendszer), hiszen a létező legabszurdabb szituációra reagál: a háborúra. Arra az irracionális racionalizmusra, ahogy a háborút a társadalmunk felfogja. Hiszen a tényre, hogy emberek adott csoportjai – valamiféle keretekbe szervezve/szerveződve – emberek más adott csoportjait gyilkolják, sanyargatják, aktívan és akarattal rombolják a természeti és mesterséges környezetet, és túllépnek mindenen, ami elvileg társadalmi közjóként, legfőbb morális parancsolatként, alapvető civilizációs kódként, kulturális génként, stb. stb. él bennünk, muszáj valamiféle önfelmentő magyarázatot találni.

Kapelner Zsolt: Pacifizmus háború idején

A pacifizmus nem jelentheti, hogy figyelmen kívül hagyjuk a lényegi, morális különbséget az önvédelem és az agresszió között. A pacifista azonban kétségbe vonja a háború természetességének tanait. Vélemény.

A tudomány, a termelés és a kereskedelem, a média, az oktatás, és általában véve minden, ami a társadalmat azzá teszi, ami (amit magáról gondol és hirdet), egycsapásra a másik ember elpusztításának szolgálatába áll. Ezt nem könnyű feldolgozni, éppen ezért a társadalom hajlamos inkább megkerülni a problémát.

A háború önmagát magyarázó fogalom, zárt logikai rendszer, mikor a kivétel, úgymond, szabállyá válik.

Groteszksége talán abban látszik a leginkább, hogy háború idején is működik (mert működnie kell) a civil rendőrség: ha egy háborús országban a háborúval nem összefüggő gyilkosság történik, igyekeznek kinyomozni, elfogni és megbüntetni a gyilkost. A valóság elkülönült szférájában dúló iparszerű tömeggyilkosság nem érintkezik a kontár, felhatalmazás nélküli egyéni gyilkolászással, amire nincs akceptált civilizációs indok.

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.