Tompa Andrea: A putyini rendszer maga alá gyűrte az orosz művészeket
Az orosz elnök technikája nem az, hogy mindenkit megfélemlítsen, hanem minden társadalmi csoportból támogat egy jelentős, valóban kiemelkedő embert: ez elég lesz ahhoz, hogy mások elhallgassanak. Vélemény.
Az egyik legnagyobb orosz színésznő, pályája és elismertsége csúcsán a napokban elhagyta Oroszországot. Csulpan Hamatova (ő látható a nyitóképen) – a Good bye, Lenin című filmből is ismerhető – három gyermek anyja; március 20-án adott hosszú interjút, amely két nap alatt kétmilliós nézettségű lett. Összetört, traumatizált embert látni, sokszor a sírás határán, de mégis magabiztosan, amikor azt mondja, elhagyta Oroszországot, de nem áruló és szereti a hazáját. Kedvenc szerepével, a most játszott Mester és Margaritával álmodik. Hosszú út vezetett addig, amíg Putyin kritikusává vált: 2012-ben még kiállt mellette.
Ha létezik bukás, akkor az az orosz értelmiségé
– írta nemrég Anna Narinszkaja, irodalomkritikus és közszereplő. A rendszer-, vagyis Putyin-kritikus orosz (művész)értelmiség előtt ma nem sok út áll, nagyjából a hallgatás, a börtön és az emigráció lehetőségei ezek. És a hallgatás mellé odatehető a kódolt beszédformák és szimbolikus megnyilatkozások bonyolult szövete. Alighanem csak az emigrációban lévő oroszok szólhatnak nyíltan és egyenesen, sokan teszik is; Borisz Akunyin író március eleji, angol feliratos nagyinterjújának 21 milliós nézettsége van már.