Mi történik a tanulással a kamaszkor során? Mi lesz a kamasz motivációjával, lehet-e őt, s ha igen, hogyan lehet őt támogatni, segíteni? Irányítható-e egy kamasz gyerek tanulása, továbbtanulása, és szó lesz a tanulással kapcsolatos mítoszokról és tévhitekről is?
Természetesen ezekre a kérdésekre sem adhatók egységes válaszok. Viszont újabb és újabb kérdéseket hívnak elő. Ezeket mindenképp célszerű végiggondolni:
• Hogyan viszonyul a család a tanuláshoz?
• Mennyire számít értéknek, értékesnek, vagy inkább nyűgnek tartják?
• Hogyan keretezik a szülők a gyerek számára a tanulást? Rossznak tartják? Valami jónak tekintik? Örömforrásnak? Vagy teljesen mindegy számukra, hogy milyen, a lényeg, hogy kötelező?
• Kinek a feladata a tanulás: a szülőé vagy a gyereké? Ellenőrzi valaki, hogy tanult-e a kamasz?
• A tanulás valami szükséges rossz, amit le kell tudni, vagy élethosszig tartó, véget nem érő folyamat, ami a világ és önmagunk jobb megértéséhez vezet(het)?
• Látja-e a gyerek a szüleit, a számára fontos felnőtteket tanulni, új ismereteket elsajátítani? És ha látja, mit lát?
A kontextuális kérdések végiggondolását és esetleges megválaszolását követően érdemes már a konkrét gyerek konkrét tanulását is megvizsgálni. Mégpedig az alábbi kérdések mentén: