Szél Dávid kamaszokról, megértésről és elfogadásról – 5. rész: A kamaszok és a tanulás, megannyi kérdés

8 perc

2023.07.08. 15:00

Szél Dávid, több sikeres könyv gyakorló pszichológus szerzője ezúttal a zűrzavaros kamaszkort és a hozzá kapcsolódó megosztó témákat vizsgálja. Ír a család szükségszerű átalakulásáról, a kamaszok magánéletéről, arról, hogy mennyire és mikor van szüksége egy kamasznak a szülőre, meddig terjed a kamasz felelőssége, és hol kezdődik a szülőé, vagy hogy mi az, amiben a tudatosság, és mi az, amiben a tiltás a célravezető. Arra is rávilágít, hogy a kamaszkorba tényleg nagyon sok minden belefér, a lényeg pedig a szülő-gyerek kapcsolat, a kamaszok megértése és elfogadása. A Tabuk és dilemmák a kamaszok nevelésében című könyvet, melyből több részletet is közlünk, a HVG Könyvek adja ki.

Szél Dávid: Tabuk és dilemmák a kamaszok nevelésében
A sorozat korábbi részeit itt olvashatja el. A könyvet ide kattintva megrendelheti a kiadótól.

Mi történik a tanulással a kamaszkor során? Mi lesz a kamasz motivációjával, lehet-e őt, s ha igen, hogyan lehet őt támogatni, segíteni? Irányítható-e egy kamasz gyerek tanulása, továbbtanulása, és szó lesz a tanulással kapcsolatos mítoszokról és tévhitekről is?

Természetesen ezekre a kérdésekre sem adhatók egységes válaszok. Viszont újabb és újabb kérdéseket hívnak elő. Ezeket mindenképp célszerű végiggondolni:

• Hogyan viszonyul a család a tanuláshoz?
• Mennyire számít értéknek, értékesnek, vagy inkább nyűgnek tartják?
• Hogyan keretezik a szülők a gyerek számára a tanulást? Rossznak tartják? Valami jónak tekintik? Örömforrásnak? Vagy teljesen mindegy számukra, hogy milyen, a lényeg, hogy kötelező?
• Kinek a feladata a tanulás: a szülőé vagy a gyereké? Ellenőrzi valaki, hogy tanult-e a kamasz?
• A tanulás valami szükséges rossz, amit le kell tudni, vagy élethosszig tartó, véget nem érő folyamat, ami a világ és önmagunk jobb megértéséhez vezet(het)?
• Látja-e a gyerek a szüleit, a számára fontos felnőtteket tanulni, új ismereteket elsajátítani? És ha látja, mit lát?

A kontextuális kérdések végiggondolását és esetleges megválaszolását követően érdemes már a konkrét gyerek konkrét tanulását is megvizsgálni. Mégpedig az alábbi kérdések mentén: