„A magyarok sokszor nem is tudják, milyen lakást keresnek, csak hogy Olaszország legyen”
Folytatjuk a magyarok külföldi ingatlanvásárlásáról szóló cikksorozatunkat. Ezúttal azt tekintjük át részletesen, hogy a Magyarországhoz legközelebb eső olaszországi régióban mire számíthatnak a magyar vásárlók. A térséget jól ismerő Semperger-Sommariva Kinga több más mellett elmondta, melyek a legnépszerűbb városok, miért érdemes eleve felújított ingatlant venni, miért lehetnek problémásak a túl olcsó ingatlanok, milyen adminisztratív folyamatok terhelik a lakásvásárlást, melyek a térség, Friuli-Venezia Giulia földrajzi és időjárási adottságai. Interjú.
Pár nappal ezelőtt cikket jelentettünk meg arról, hogy a magyar vásárlóknak milyen esélyeket kínál az olasz ingatlanpiac és ebben bemutattunk olyan ingatlanosokat és magánszemélyeket, akik éltek is a lehetőséggel, és vásároltak kint lakást. Az összeállításhoz kérdéssort küldtünk a magyarok körében talán legnépszerűbb, Trieszt miatt is igen látogatott északolasz régióban, Friuli-Venezia Giulia-ban élő, a területet ismerő turisztikai szakértőnek is, ám mivel a válaszok már csak a cikk betördelése után érkeztek meg, azokat most külön interjú formájában közöljük. Kérdéseinkre Friuli-Venezia Giulia régió, Grado és térsége turisztikai hálózatának turisztikai desztinációs tanácsadója, Semperger-Sommariva Kinga válaszolt.
Hvg360: Önök is tapasztalják Friuli-Venezia Giulia régióban, hogy nő a magyar ingatlanvásárlók száma?
Semperger-Sommariva Kinga: Mi a régió turisztikai desztinációs hálózatait vezetjük, sok várossal, családi vállalkozással és ingatlanügynökséggel van kapcsolatunk, van egy utóbbiakat összefogó klaszterünk is, így jó rálátásunk van a regionális ingatlanpiacra. Abszolút érezhető a növekvő igény, Gradóban és térségében, valamint a régió többi részén is kimagasló magyar látogatószámot és ingatlanok iránti érdeklődést tapasztalunk ebben az évben. A hivatalos adatok szerint a turistaként érkező magyarok idén a korábbinál sokkal több időt töltöttek a térségben, a turisztikai vendégéjszakák 40 százalékkal növekedtek és nagy mértékben nőtt a visszatérő vendégek száma is. És az ingatlanok iránti érdeklődés is idén minimum a duplája az eddigieknek, ha nem több.
Hvg360: Milyen lakásokat keresnek a magyarok a régióban és a régió mely körzeteiben? Csak Trieszt és tengerpart, vagy a hegyvidék is érdekes?
S-S. K.: Mi Triesztben kevésbé dolgozunk, mivel az egy eléggé telített piac, és a mi feladatunk inkább a régió arculatát még jobban meghatározó, még autentikusabb helyszínek bemutatása a vevőjelölteknek. Sokan el sem tudják képzelni, hogy Budapesttől akár 6 órányira is ugyanúgy vannak kis szűk utcák, a tengerpart közelségében kőházak, és igazi olasz kisvárosi hangulat, villák, mesés természeti közegben.
Az látható, hogy sokan a balatoni nyaralójukat Olaszországra, tengerpartra cserélik, vagy a vidéki házból lesz egy olaszországi kislakás. Nagyon sokan menekülnek a nagyvárosokból és természetközeli, rendezett, nyugodt és biztonságos részeket keresnek, a mi régiónk pedig nagyon az. Vannak, akik többgenerációs családi házakat, vidéki birtokokat is keresnek, leginkább itteni nyugdíjas éveik eltöltésére. Ehhez minden adott, itt tömegturizmus nincs, nem kell sokat utazni, a táj gyönyörű, az igazi olasz gasztronómia minőségi és sok esetben kedvezőbb árú, mint otthon. És egy sor más mindenért is legfeljebb annyit kell fizetnünk, mint otthon. Szóval ezt a régiót tényleg azok választják, akik nem a tömeges lakáskiadásra, nem a tömegturizmus adta előnyökre vágynak. A régiónk a szálláskínálatban nem telített és nem is lesz az, mert nagyon protekcionista olyan szempontból, hogy védi a helyit, védi a családi vállalkozásokat és nagyon magas szinten védi a természetet.
A hegyvidék nálunk egyelőre kevésbé célpont, a térségünk hegyi turizmusa még fejlődésben van, ezért van az, hogy ilyen szolgáltatásokban a venetói Dolomitok járnak élen, ahol az ismert sípályák és síparadicsomok is vannak. Nálunk inkább a tengerparti városok népszerűek, mint Grado és a kisebb, csodaszép történelmi városok, mint Udine, Cividale del Friuli, vagy Aquileia.
Hvg360: Tapasztalnak-e speciális, a magyarokra jellemző igényeket, és mennyire árérzékenyek a vásárlók?