Hogy lesz Nike cipő a boltokban? Bemutatjuk, hogyan hatnak a ruhaiparra a húszik támadásai
Az Ázsiában gyártott holmik alapból a Vörös-tengeren áthajózva kerülnek Európa és az amerikai keleti part üzleteibe. Ehelyett most a hajók biztonsági okokból megkerülik Afrikát, ami akár kéthetes késést is jelenthet, és jóval többe kerül. A megoldási lehetőségek pedig még drágábbak, egyes multiknak már meg sem érik. Sorozatunkban megnézzük, a globális gyártási lánc hogyan tud megborulni egy ilyen eset – vagy éppen a Covid, netán egy a Szuezi-csatornában elakadt hajó miatt. Első cikkünkben, a Nike cipők útját felvázolva azt nézzük meg, mekkora bajban vannak most a ruházati kereskedők, akik már töltenék fel készleteiket a tavaszi-nyári ruhakollekciókkal.
Az amerikai-brit megtorló légicsapások ellenére sem nyugszik a helyzet a Vörös-tengeren, továbbra is zavarognak a motorcsónakos húszik, rakétákkal és drónokkal fenyegetve a világ egyik legfontosabb teherhajózási útvonalát.
Az Európát a Közel- és Távol-Kelettel összekötő Szuezi-csatornán átlagosan évi mintegy 19 ezer teherhajó halad át, alapesetben itt bonyolódik a világkereskedelem mintegy 12 százaléka, és ezen belül a konténerhajós kereskedelem közel harmada. A tavaly november óta zajló támadássorozat miatt azonban mára a nagy konténerhajós társaságok többsége a Vörös-tenger helyett Afrikát megkerülve viszi az árukat, így
egy a Távol-Keletről Észak-Európába vezető út 10-12 nappal hosszabb, mintegy egymillió dollárnyi plusz üzemanyagot emészt fel, és feljebb nyomta a konténerszállítási tarifákat meg a biztosítási árakat is.
Ebből most még nem lett nagyobb baj, de ha elhúzódik a konfliktus, szakértők szerint lesz.