Aranyvízum, startupok, űrkutatás: Dubaj és társai gőzerővel készülnek az olaj utáni korszakra
A világ egyik legnagyobb olajtermelőjének számító Egyesült Arab Emírségek gazdaságának majdnem háromnegyedét már a szénhidrogén-ágazaton kívüli szektorok adják – mondja Abdullah bin Tuk Al Marri gazdasági miniszter.
HVG: Rendkívül jól teljesít az Egyesült Arab Emírségek gazdasága. Mekkora most a nem az olajiparhoz tartozó szektorok aránya?
Abdullah bin Tuk Al Marri: Egészen friss adat szerint a GDP-nek immár a 74 százalékát adják a kőolaj- és a földgáziparágon kívüli ágazatok, ami rekordnak számít, ilyen nagy arányú még sosem volt. Az olajiparon kívüli gazdaság tavaly 7,2 százalékkal bővült, kétszer olyan gyorsan, mint a szénhidrogén-ágazat, amely 3-4 százalékos növekedést tudott elérni.
HVG: Mi a titka az energetikai szektoron kívüli gazdaság fejlődésének?
Abdullah bin Tuk Al Marri: A komoly tervekkel rendelkező alapító atyákig érdemes visszatekinteni, akik 1971-ben hat emírségből egyesítették az országot (a hetedik 1972-ben csatlakozott), és létrehozták az Egyesült Arab Emírségeket. Akkor a gazdaságot a kőolaj és a földgáz alapozta meg, és ezek adták a GDP jelentős részét. Az 1970-es években az ország az olajbevételeket arra használta, hogy iskolákat, kórházakat építsen, fejlessze az oktatást, vagyis beruházzon a humán tőkébe.
A következő évtizedben új gondolkodás vette kezdetét, a figyelem a szolgáltatásokra és a logisztikára összpontosult, megindult a kikötőfejlesztés. Az emírségekbeli DP World például mára multinacionális céggé vált, amely nagyjából a globális konténerforgalom tizedét adja. Az 1980-as évek második felében alakult meg az Emirates légitársaság, amely az egyik legnagyobb lett a régióban és globálisan is. Mind a tengeri kereskedelemben, mind a légi szállításban egyre szélesebb körű szolgáltatásokat kínálunk a saját kikötőinkben.