Botox 20 évesen, smink 10 éves korban: nem csak filterrel szépítik magukat a legfiatalabbak
Bár még csak a tízes-húszas éveiket tapossák, a Z generációs fiatalok többet költenek szépségápolásra, mint az idősebb korosztályok tagjai. A fogyasztói társadalom és az információs kor kettős nyomása alatt állva úgy érzik, hogy ez – ha szeretik, ha nem – szinte kötelességük.
„Sziasztok, srácok, a mai videómban megmutatom nektek a skincare rutinomat!” – köszönti követőit a 23 éves Whisper Ton (valódi nevén Strenner Antal), az egyik legnépszerűbb magyar influencer, akinek a TikTok videómegosztón 1,1 millió követője van. Azzal, hogy fiatal kora ellenére több lépésből (lemosók, tonikok, szérumok, krémek) álló bőrápolási rutint követ, nincs egyedül. A közösségi médiában rengeteg hozzá hasonló Z generációs influencer avatja be követőit abba, hogy milyen kozmetikumokat és kezeléseket használ – egyébként nem létező – ráncai ellen.
Miért költenek a Z generáció tagjai olyan sokat a szépségükre? – tette fel a kérdést nemrég a brit The Guardian. A Z generációsok, vagyis a zoomerek 1996–2010 között születtek, jelenleg 14–28 évesek. Bár fiatal koruk miatt alacsonyabb a vásárlóerejük, mint az őket megelőző Y vagy X generációnak, a Cosmetics Business idei beszámolója szerint Nagy-Britanniában mégis ők költik a legtöbbet szépségápolási termékekre: évente átlagosan 466 fontot, vagyis több mint kétszázezer forintot. Amerikában sincs másképp: a Kantar piackutató cég felmérése szerint a Z generációs nők 66 százalékkal többet költenek szépségápolási termékekre, mint az amerikai nők átlaga.
A The Guardian megszólaltatta a 100 ezer TikTok-követővel rendelkező Hazel Wood influencert, aki állítása szerint havonta 500 fontot (körülbelül 220 ezer forint) költ szépségápolásra, egyebek mellett pedikűrre, manikűrre, szemöldök-laminálásra, szempillatöltésre. Ezenfelül három–hat havonta ráncmegelőző botoxkezelésekre is jár.
„Amikor nem érzem, hogy jól nézek ki, nehéz magabiztosnak és eredményesnek lennem, és nehezen tudok kapcsolatot teremteni az emberekkel” – mondja Wood, aki őszintén hozzáfűzi, hogy nem igazán élvezi a kezeléseket. „Pár óra a napomból, amit soha nem fogok visszakapni” – fogalmaz.
De nemcsak a Whisper Tonhoz és Woodhoz hasonló, a megjelenésükből élő influencerek költenek sokat szépségápolásra, hanem az átlagos fiatalok is. A lap idézi a 29 éves Charlie Shepherd londoni kommunikációs menedzsert, aki havi 80 fontot (35 ezer forint) fordít körömápolásra és 60 fontot (27 ezer forint) egyéb szépségápolási termékekre. Néhány havonta 200 fontért (90 ezer forint) jár arckezelésre és fodrászhoz. Azt mondja, hogy erre az önbizalma növelése miatt van szüksége.
Bár az előző generációk számára is fontos volt a megjelenés, különösen fiatalabb korukban, és természetesen ők is költöttek szépségipari szolgáltatásokra, a tendencia egyértelmű. Az NPD Group amerikai piackutató cég hatezer fős felmérésében 2012-ben a 18–24 év közötti amerikai nők kevesebb mint 20 százaléka foglalkozott az öregedésgátlással, hat évvel később már az ugyanilyen korú nők közel fele mondta, hogy valamilyen ránctalanító termék használatára készül.