Még 2018-ban hoztuk nyilvánosságra azt az állami irodaház-ügyletet, ami már akkor mutyigyanúsnak tűnt: az Agrárminisztérium székházának felújítása miatt Schmidt Mária családi cégétől béreltek ki egy egész irodaházat a tárca átmeneti elhelyezésére. A Terror Háza Múzeum főigazgatója ekkor még javában kormánybiztos volt, vagyis az Orbán-kormány a saját tisztségviselőjének a céges érdekeltségébe költöztette a minisztériumát.
Az egykori Földművelésügyi Minisztérium, jelenlegi nevén az Agrárminisztérium székháza a Kossuth téren található, ezt az 1887-ben átadott épületet „a műemléki értékeket tiszteletben tartva modernizálják”. „A közel ezer dolgozó számára XXI. századi munkakörülményeket teremtenek”, és nem mellesleg az épület egyik szárnya alá mélygarázst építenek.
A munkálatok idejére a minisztériumot el kellett helyezni, és éppen arra a belvárosi, Duna-partnál található Vigadó Palota Irodaházra esett a választás, amelyet Schmidt Máriáék családi cége, a Budapesti Ingatlan Hasznosítási és Fejlesztési Nyrt. (röviden: a BIF) ad ki. Mivel az irodaházban található 12 parkolóhely kevés, a megállapodás részeként további plusz 60 parkolóhelyet is kibéreltek az épület szomszédságában található, szintén BIF-tulajdon Aranykéz utcai parkolóházban.
Miután a hvg.hu beszámolt a megállapodásról, 2019-ben még pert is indítottunk a közérdekű adatok kiadásáért, miután többszöri kérésre sem voltak hajlandóak elárulni, milyen feltételekkel szerződtek, egyáltalán mennyi a közpénzből fizetett bérleti díj. Végül nagy nehezen megkaptuk a kért adatokat, így derült ki, hogy a 2021-ig megkötött bérleti szerződés alapján havonta 116 millió forint plusz áfát, vagyis 148 millió forintot fizetnek a BIF-nek.
Új szerződés, újabb huzavona az információkért
Cikksorozatunk után sokáig csend volt, jött a Covid időszaka, közben az eredeti szerződés 2021. szeptember 30-én lejárt, de az Agrárminisztérium továbbra is a Vigadó Palota Irodaházban működött. A Transparency International Magyarország vette elő újra a kérdést, hogy vajon mennyibe is kerül mindez az adófizetőknek, és biztosan piaci versenyben kialakult, költséghatékony megoldásról van-e szó.
„Eredetileg Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő hívta fel a figyelmünket erre a közpénzt érintő megállapodásról, utána a Transparency International több irányban is elindult, hogy megismerhessük a közérdekű adatokat: az Agrárminisztériumot, a Központi Ellátási Főigazgatóságot (KEF), illetve ennek utódjaként az MNV Zrt.-t és a BIF-et is megkerestük. Először – mint a pókerben – körbejárt a lap, a tárca passzolt arra hivatkozva, hogy nem adatkezelő, a KEF elsőre nemet mondott, ahogy a cég is. Biztosra vettük, hogy per lesz belőle, de végül sikerült megkapnunk az MNV-től, majd a BIF-től a szerződéseket anélkül, hogy bíróságig kellett volna vinni az ügyet – mondta Ligeti Miklós, a szervezet jogi igazgatója.
Egymás mellé tettük a két szerződést
Miután az eredeti bérleti szerződést 2019-ben lapunk szerezte meg, ezt össze tudtuk hasonlítani a Transparency által megszerzett újabb megállapodással, amit 2021. november 19-én írtak alá. A korábbi szerződés lejárta és az újabb bérleti időszak közti pár hónapot pedig gyakorlatilag utólag lepapírozták, vagyis folyamatosan birtokban maradt a jól fizető állami bérlő.
Átnéztük az összes kiadott dokumentumot, köztük az új bérleti szerződést és mellékleteit, amelyben a BIF még négy évre, 2025. szeptember 30-ig kiadta az Agrárminisztérium számára ugyanazt az irodaházat és a plusz parkolóhelyeket. Mindezt úgy, hogy semmi jelét nem találtuk annak, hogy közben bármilyen versenyeztetés lett volna, vagy legalább megpróbáltak volna más lehetőséget találni az agrártárca elhelyezésére – akár úgy, hogy nem ragaszkodnak a „Central Business District legimpozánsabb részé”-hez.