Jól jön a vasúti pályadíjak csökkentése, de a versenyképességhez ez még kevés
Lázár János szerint érezhető tehercsökkenést jelent majd a vasúti pályadíjak csökkentése, de iparági szereplők szerint ez még nem elégséges a vasúti teherszállítás versenyképességének javításához. Szükség van a mellékvonalakra és arra, hogy a karbantartásokkal a cégek tervezni tudjanak.
Gyűlöli a vasutat – az elmúlt hónapokban többen vádolták ezzel Lázár János közlekedési minisztert Vitézy Dávidtól Magyar Péterig. Tény, hogy a tárcavezető munkássága minimum vitatható, kompromisszumkészsége megkérdőjelezhető. A jelek szerint azonban alkalmanként még a kötött pályán is lehetséges némi irányváltás. „Meghallottuk a vasúttársaságok kérését” – jelentette be a Facebookon a miniszter, hogy előkészítés alatt áll a pályahasználati díjak mérséklése.
Egyelőre nem világos, hogy ez pontosan hogyan valósul meg. Lázár szerint „érezhető tehercsökkenést” jelent majd. Az árufuvarozó vasútvállalatok közúttal szembeni versenyképességének javulásában fontos része volt annak, hogy 2023-ban elengedték a hálózat-hozzáférési díj felárát. „A most tervezés alatt álló intézkedéstől a fuvarpiaci feltételek legalább ehhez mérhető kiegyensúlyozását várjuk” – mondja Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria vezérigazgatója. A cégvezető szerint a díjak mérséklése akkor segít a vasúti fuvarozás helyzetén, ha a kompenzáció előre tervezhető, és feltételeit konkrét, objektív kritériumok alapján határozzák meg – szemben a 2023-as intézkedéssel, amelynek kifizetéseire 2024-ben került sor.
A kormány által nemrég közzétett, 2035-ig szóló építési stratégiából az olvasható ki, hogy a vasúti pályahálózatnál kevés fejlesztés várható, az is csak a fővonalakon. A mellékvonalakra legfeljebb szinten tartás, rosszabb esetekben bezárás várhat. Pedig az árufuvarozásban meghatározó jelentőségük van az iparvágányoknak és a mellékvonalaknak – figyelmeztet Kovács.