Ha gyorsan osztogatni kezdene a kormány, elfelejtenék a választók az elmúlt három évet?
Közeledik a választás, itt az idő, hogy a kormány valahogy jónak mutassa a gazdaság helyzetét. De van ennek bármi értelme?
Kell-e külön készülni a középiskolai felvételire, és ha igen, hogyan? Elég-e otthon gyakorolni, vagy érdemes előkészítő tanfolyamra járni? Szaktanárokat kérdeztünk a januári vizsga buktatóiról és a felkészülésről.
„Az írásbeli felvételi célja elsősorban nem a tantárgyi ismeretek, hanem a középiskolában való eredményes tanuláshoz szükséges alapkészségek és képességek felmérése, ezért egyik feladatlap sem hagyományos tantárgyi teszt. A magasabb évfolyamok feladatsorai ugyan nagyobb arányban építenek a tanult alapismeretek alkalmazására, de a feladatok többsége a készségek és képességek mérését szolgálja” – olvasható az oktatási tárca központi középiskolai felvételiről szóló 2003-as tájékoztatásában. A szöveg tartalmán az évtizedek során és a különböző kormányok idején a közoktatásban számos elemet módosítottak, tantervek és szabályok váltották egymást, de a felvételi eljáráson és a feladatlapok jellegén érdemben nem változtattak.
Húsz évvel ezelőtt minden középiskola saját hatáskörben állíthatott össze felvételi feladatsorokat, ami az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnáziumának vezető magyartanára, Keisz Ágoston szerint nem volt jó rendszer, mivel a diákoknak annyiféle feladatlapot kellett kitölteniük, ahány helyre jelentkeztek. Mint mondja: „A jelenlegi felvételi eljárás, a központi feladatlapok nagyban könnyítettek ezen a helyzeten, az összeállítóinak célja pedig húsz év alatt nem változott: nevezetesen az, hogy a gyerekek magyarból és matematikából kompetenciamérő vizsgát írjanak.”
A középiskolába jelentkező negyedikeseknek, hatodikosoknak és nyolcadikosoknak a január közepén esedékes központi írásbeli vizsgát magyar nyelvből és matematikából kell megírniuk, amire 45–45 percük lesz. A feladatokra összesen 50–50 pontot lehet szerezni, ám a felvételi eljárás során nem feltétlenül csak a megírt vizsga pontszáma számít, van, ahol a tanulók általános iskolai jegyeit is figyelembe veszik, több iskolában szóbeli vizsgát is tartanak, másutt laza beszélgetésre vagy csoportos játékos foglalkozásra is behívják a jelentkezőket. Az utóbbi módszerekről az egyes intézmények saját hatáskörben dönthetnek.
„Évről évre az szokott lenni a visszatérő kritika a központi vizsgával kapcsolatban, hogy nagyon feszített a tempó, a gyerekeknek gyorsan kell döntéseket hozniuk. A feladatlapok megoldása valóban koncentrált munkát igényel”
– mondja Keisz Ágoston, aki szerint magyarból nagyon hasznos, ha valamilyen vizsgafelkészítőre jár a gyerek, akár magántanárhoz, akár valamelyik középiskola előkészítőjére.
Szerinte ez nemcsak azért lehet szükséges, hogy a gyerekek megismerkedjenek a feladatsorokkal, hanem azért is, mert így lehetőségük nyílik vizsgatechnikai szempontból is gyakorolni. „Gondoljunk a kisebbekre, a negyedikesekre, és a hatodikosokra, akik először vizsgáznak életükben. Tanácsos előre felmérniük, hogy a különböző típusú feladatok megoldása mennyi időt vesz igénybe, különösen akkor, ha izgulnak” – véli a Trefort oktatója, aki szerint a nyelvvizsgáknál sem elég önmagában az, ha a vizsgázó jól tudja az adott nyelvet, magára a vizsga jellegére, a feladattípusokra is külön készülni kell.
Közeledik a választás, itt az idő, hogy a kormány valahogy jónak mutassa a gazdaság helyzetét. De van ennek bármi értelme?
A filozófus nem hiszi, hogy Magyar Péter a liberális demokrácia helyreállításának bajnoka lesz.
Május vége óta többször is el kellett halasztani a misszió indítását.
Sőt, ennél is nagyobbak lehettek az elbocsátások.
Szívbillentyű-megnagyobbodása volt a politikusnak.
Az egykori teniszező abban sem biztos, hogy egyáltalán beengednék az országba.
A főpolgármester szerint nagyon hiányzott a fővárosnak az a 10 milliárd, amit most visszakapnak.
Felszólította Tel-Aviv és Haifa lakóit, hogy hagyják el a térséget.
A volt államfőt arról is kérdezték, mi volt a legnehezebb feladata.