Elég kárt okoztak már, most visszavonultak a huti lázadók, de meddig tart a nyugalom a Szuezi-csatornán?

6 perc

2025.02.01. 07:32

2025.02.01. 07:32

Csökkenhetnek a fuvarköltségek a Vörös-tengeren a gázai tűzszünettel, de a vízi útvonalat fenyegető és ellenőrző jemeni hutik már eddig is nagy kárt okoztak a világgazdaságnak, a folytatás egyelőre bizonytalan.

Igazán felhasználóbarát eljárás – ecsetelte némi iróniával egy hajózási jogász a kapcsolattartást a jemeni hutikkal, akik a gázai háború 2023. október 7-ei kezdete óta jókora káoszt okoztak a Vörös-tenger hajóforgalmában. „Udvarias levelet írunk nekik, ők illedelmesen válaszolnak, és jó utat kívánnak” – számolt be tapasztalatairól a közvetítő a The Economist hetilapnak.

Nem minden hajó ilyen kiváltságos, a többség számára másfél éven át életveszélyes volt a Szuezi-csatorna megközelítése. A gázai tűzszünet életbelépése után a Jemen lakott részének nagy részét ellenőrző lázadók közölték, hogy mostantól csak az Izraelhez kötődő hajókat támadják meg. Már február elején visszatérhetnek a vízi járművek a Vörös-tengerre, a hajózás költségei pedig 20-25 százalékkal csökkenhetnek néhány hónapon belül – értékelte az új helyzetet a davosi Világgazdasági Fórumon az egyik legnagyobb multinacionális logisztikai vállalat, a dubai székhelyű DP World vezérigazgató-helyettese, Yuvraj Narayan.

Kérdés, kitart-e a tűzszünet, és lesz-e tartós béke, utóbbi esetre a hutik azt ígérték, hogy a palesztinok iránti szolidaritásból alkalmazott mindenféle erőszakot beszüntetnek.