„Hidat foglalni nem kell félnetek jó lesz...” – amikor Orbánnak még nem volt baja az Erzsébet híd elfoglalásával, sőt
A nem tüntető többségnek joga van ahhoz, hogy normális módon élhesse az életét, hidakat lezárni nem normális dolog – mondta Orbán Viktor az Erzsébet híd, majd több másik budapesti híd forgalmát megbénító múlt keddi tüntetésről. A szokásos közrádiós interjúban pedig azt is belengette, hogy ha folytatódnak a „hídfoglalós” demonstrációk, akkor a gyülekezési jog további korlátozásától sem riad vissza. Pedig volt idő, amikor még ő is megengedőbb volt a tiltakozások ezen formájával.
Két-három „hídfoglalós” kép egészen biztosan beleégett a magyar közélet történéseit az elmúlt évtizedekben akár csak hellyel-közzel követők retinájába, még ha maguk soha nem is vonultak utcára tüntetni – mint egyébként manapság is tehetnék (még).
1990: a taxisblokád origója
Ma már történelmi dokumentumértékkel bírnak azok az 1990. október 25-én készült fotók, amelyeken taxisok blokkolják az Erzsébet híd forgalmát, így tiltakozva a kormány által a legutolsó pillanatig határozottan tagadott, majd az ipari minisztérium sajtótájékoztatóján bejelentett 65 százalékos benzináremelés ellen.

A később valamennyi budapesti híd és az egész főváros forgalmát megbénító megmozdulást – minden utókori átírási kísérlet ellenére – meglehetősen nagy társadalmi szimpátia kísérte: a Magyar Közvélemény-kutató Intézet felmérése szerint a válaszadók 78 százaléka a taxisokat támogatta. Sőt még az akkori Fidesz is közleményben állt ki a demonstrálók mellett; mondván:
a társadalom nemcsak egy meggondolatlan áremelés ellen tiltakozik, hanem a hazugságok politikája ellen is.
A már akkor is Orbán Viktor vezette Fidesz támogatásáról biztosította a tiltakozást, akkori közleményük szerint egyebek mellett abban is, hogy a választók az elégedetlenségüket „az állampolgári engedetlenség bevált módszereivel” juttassák kifejezésre.
Ahogy az a blokád valódi – és nem propagandafilmes – krónikájából is kiderül: az Antall-kormány egy ideig abban bízott, hogy a közlekedési nehézségek hatására a közhangulat szembefordul a hídfoglalókkal. Ám utóbbiak csak a tárgyalásokon elért eredmények láttán vonultak le a hidakról: a tiltakozás hatására megszűnt az üzemanyagárak hatósági szabályozása, az áremelkedés ugyan bekövetkezett, de jóval kisebb mértékben a tervezettnél.
2002: Hídzár az újraszámlálásért
A következő emlékezetes Erzsébet hídi blokád 2002 nyarán, egészen pontosan július 4-én volt. A spontánnak aligha nevezhető tiltakozás kezdetén, reggel nyolc óra körül egy piros Opel Astra leparkolt a híd közepén; a példát még hat jármű vezetője követte. A torlaszul használt gépkocsikat később felnyitott motorháztetővel, vészvillogóval állították keresztbe, az elszállításukra érkezett rendőrségi autók elől pedig az időközben gyalogosan érkező tüntetők elállták az utat.