Ahogy várni lehetett, elmaradt az áttörés Trump és Putyin csúcstalálkozóján
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Egy idős házaspár szerelmének utolsó próbáját, Michael Haneke osztrák rendező Oscar-díjas filmjének színpadi változatát Pogány Judit és Gálffi László megrendítő alakításában a minap mutatták be az Örkény Színházban.
Nem a haláltól vagy az elmúlástól félünk, sokkal inkább annak előszobájától, a kiszolgáltatottságtól, a magunk vagy szeretteink fizikai, lelki, szellemi leépülésétől. Az európai civilizációban az öregedés, az életvég tabutéma. Mindkettő elkerülhetetlenségével szembesít az emberi kapcsolatok kíméletlen „mozgóképes sebésze”, Michael Haneke. A 83 éves osztrák rendező mesterműve, a 2012-es, Arany Pálma és Oscar-díjas Szerelem a rendező munkái közül a legszerethetőbb, talán azért is, mert személyes indíttatású és univerzális. Saját életének rejtett puzzle-darabkái ebben a filmben állnak össze egésszé.
Haneke egy karmester, zeneszerző nevelt fiaként élt Bécsújhelyen, a nyarakat vidéken töltötte imádott nagynénjénél, aki már a kilencvenen túl elviselhetetlen ízületi fájdalmai miatt öngyilkosságba menekült. Mielőtt a végső elhatározásra jutott volna, unokaöccse segítségét kérte, aki elutasította, mert nem akart börtönbe kerülni. Haneke a kilencvenes években tehetetlen elszenvedője volt vér szerinti szülei fizikai és szellemi leépülésének. A traumák nyomán körvonalazódott benne a minimalista kamaradarab a halál előszobájában, amihez díszletként szülei otthona szolgált. Párizshoz közeli stúdióban építették fel annak hű mását, biedermeier bútorok nélkül.
A polgári miliőbe helyezett Philemon és Baucis történet egy idős zenetanár házaspár szerelmének utolsó nagy szeretetpróbája. De nem valósulhatott volna meg a film Jean-Louis Trintignant nélkül, akit Margaret Ménégoz francia producer ajánlott Haneke figyelmébe. Trintignant habozott a válaszadással, majd megnézte Haneke előző filmjét, A fehér szalagot, és egyből igent mondott a felkérésre. A női főszereplőt már nehezebben találta meg a rendező. Idős francia színésznők fotói között lapozgatva bukkant Emmanuelle Rivára, a Szerelmem, Hirosima fiatal sztárjaként világhírűvé vált színésznőre, aki évtizedeken át nem kapott filmszerepet. A rendező a házaspár külföldön élő lányának szerepét Isabelle Huppert-re osztotta, aki szenvtelen, tanácstalan bevillanásokkal kíséri szülei egymásrautaltságát, anyja betegségét, apja szelíd küzdelmét az otthonápolásban. (Interjúnk a darab rendezőjével, Ördög Tamással:)
Emlékezetkihagyás, kétszeri agyvérzés, rosszul végződött nyakiverőér-műtét, részleges bénulás, időleges tudatvisszanyerés, végső paralízis, teljes öntudatlanság: a „tények” szintjén a Szerelem egy feltartóztathatatlan leépülési folyamat élethű ábrázolása a halál nevű végállomásig. A zárt ajtók mögötti haldoklásdrámának a férj váratlan gesztusa vet véget.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozta Vlagyimir Putyin orosz és Donald Trump amerikai elnök is a pénteki alaszkai orosz-amerikai csúcs után tartott sajtótájékoztatón, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.