A cégek ugranak mindenre, ami ingyen van vagy olcsó – okoznak-e földrengést a céges flottapiacon a kínai autók?

9 perc

2025.04.06. 08:30

Az utóbbi években teljesen megváltozott a céges flottapiac, és vélhetően sosem tér vissza a korábbi nyugalmi állapot. A közeljövőben minden cégnek érdemes átgondolnia eddigi autópolitikáját – véli Pesti Tímea, a cégautóflotta-kezelő Ayvens Magyarország vezérigazgatója.

Nemrégiben úgy fogalmaztak, hogy „stabilizálódni látszik a cégautóflotta-piac, az új járművek beérkezése újra a régi ütemben zajlik”. Milyen most a helyzet?

Az előző években a Covid, az ellátási láncok akadozásai, a chip-, a félvezető- és a műanyaghiány, valamint más problémák miatt megborult az autók elérhetősége. Volt, hogy egy átlagos flottajárműre akár két évet is várni kellett. Ha rendeltünk egy autót, nem tudhattuk, mikor érkezik meg, mennyibe kerül, és a kamatkörnyezet milyen lesz, amikor végre átadhatjuk. Ez a helyzet nagyjából egy évig tartott, mára teljesen helyreállt a szállítás, bár egy-két modellnél akadnak fennakadások, de ilyen korábban is volt. Manapság jellemzően 3-4 hónapot kell várni egy autóra, ez esetenként 6-7 hónap is lehet. Továbbra is komoly nehézséget okoz azonban a bérleti díj kiszámíthatatlansága: sokba kerülnek és folyamatosan drágulnak az új autók, magas a kamatkörnyezet, az euró árfolyama gyakran változik, a szervizdíjak és az alkatrészárak kitartóan emelkednek. Így mindenkinek nehéz terveznie.

Névjegy
Pasti Tímea közgazdász, 53 éves, a piacvezető flottakezelő, az Ayvens Magyarország vezérigazgatója. A vállalatok 2023-as integrációját megelőzően a LeasePlan Hungária Zrt. vezérigazgatójaként dolgozott 2017-től, korábban hat éven át a vállalat kereskedelmi igazgatója volt. Autóiparági tevékenysége előtt a svéd HL Display Hungaryt egy évtizeden keresztül irányította, illetve a vállalatcsoport régiós vezetője volt. Ezt megelőzően a Novartis Hungáriánál volt kereskedelmi igazgató.

A folyamatosan emelkedő bérleti díjakra hogyan reagálnak a vállalkozások?

A legtöbb cég a flotta cseréje helyett inkább meghosszabbította a mostani szerződését, ám ennek is van felső határa. A céges autókat jellemzően négy évig használják, de miért ne használhatnák hat évig? Ez fenntarthatósági szempontból is előnyös megoldás. Véleményem szerint csak a gépjárműgyártók érdeke a gyakori csere. Ez flottaszolgáltatóként indifferens, hiszen számunkra az a jó, ha diverzifikált a portfóliónk, tehát ne egyszerre cserélje le mindenki a négykerekűjét. Operatív lízinget kínálunk, amely alapvetően pont arra épül, hogy szolgáltatások teljes körével értékesítünk, amiben benne van a biztosítás, a kárkezelés, a szervizeltetés, a gumiabroncscsere és az üzemanyagkártya is. Összességében azt tudom mondani, hogy amióta a szakmában vagyok, nem láttam még olyan rossz évet, mint a tavalyi a valós piaci kereslet tekintetében.

Pesti Tímea, az Ayvens Magyarország vezérigazgatója
Fazekas István

Egy év múlva jobb lehet a helyzet?

Ez jórészt a makrogazdasági környezettől függ: hogy áll a forint és az infláció, lesz-e vámháború, mi történik az adókkal? Régebben jellemzően egyszerre csak egy tényező okozott kihívást. Ma viszont már annyi minden változik, hogy értelmezhető forgatókönyvet sem lehet készíteni.

Hol húzódik a cégek tűréshatára, meddig tudják az emelkedő költségeket kigazdálkodni?