„Nagyon nagy bajban voltam, mert tudtam, hogy József Attila gyógyíthatatlan”

5 perc

2025.04.26. 14:30

Úgy döntött, hogy nem kezeli úgy József Attilát, mintha kezelhető beteg lenne, de nem hagyja el, megpróbálja „tartani, hogy ne essen össze” – így emlékezett vissza évtizedekkel a terápia után a költő pszichoanalitikusa, Gyömrői Edit. A drámai találkozásukról készült, Reménytelenül című filmet nemrég mutatták be.

Aligha van kockázatosabb, sőt reménytelenebb filmes vállalkozás, mint amire Rózsa Gábor rendezőként és forgatókönyvíróként rászánta magát: a pszichoanalitikus Gyömrői Edit és páciense, József Attila kapcsolatának bemutatása. Vagy ábrázolása? Illusztrálása? Eljátszása? Dramatizálása? Ki-ki döntse el maga, minek tekinti a Reménytelenül című filmet. Rózsa a fennmaradt visszaemlékezések, levelek alapján rekonstruálta a költő és terapeutája viszonyát, bőven merítve a Szabad-ötletek jegyzéke című füzetben feljegyzett, vad és féktelen asszociációkból építkező szöveg vagy vers mondataiból, motívumaiból.

„A verseim nem én vagyok: az vagyok én, amit itt irok” – máig sokkolóan hat József Attila kevésbé ismert arca

Évtizedekig elzárva tartották a nagyközönség elől, majd amikor szóba került a nyilvánosságra hozatala, mind az irodalmárok, mind a pszichológusok tiltakozni kezdtek ellene. Nemcsak azért, mert a szocialista erkölcsbe ütközött, hanem attól is tartottak, hogy a megjelentetése lejáratná a pszichoanalízis módszerét, valamint összetörné az olvasókban élő, kultikus József Attila-képet.

De hiába tekinthető e szempontból szöveghűnek a forgatókönyv, annak, aki a költő életművét ismeri és az életrajz fontosabb fordulataiban is eligazodik, bizonyára egészen más belső képe van József Attila személyéről és pszichoanalitikusáról, mint amivel a Reménytelenül című filmben szembesül. Akit elkábítottak a Gyömrőinek ajánlott versek, aligha értette szó szerint a kifakadást, hogy gyermekké tettél, és feltehetőleg azt sem tekintette öndiagnózisnak, hogy a költő „kívül-belül leselkedő halál elől” menekülne.