„Nagyon nagy bajban voltam, mert tudtam, hogy József Attila gyógyíthatatlan”
Úgy döntött, hogy nem kezeli úgy József Attilát, mintha kezelhető beteg lenne, de nem hagyja el, megpróbálja „tartani, hogy ne essen össze” – így emlékezett vissza évtizedekkel a terápia után a költő pszichoanalitikusa, Gyömrői Edit. A drámai találkozásukról készült, Reménytelenül című filmet nemrég mutatták be.
Aligha van kockázatosabb, sőt reménytelenebb filmes vállalkozás, mint amire Rózsa Gábor rendezőként és forgatókönyvíróként rászánta magát: a pszichoanalitikus Gyömrői Edit és páciense, József Attila kapcsolatának bemutatása. Vagy ábrázolása? Illusztrálása? Eljátszása? Dramatizálása? Ki-ki döntse el maga, minek tekinti a Reménytelenül című filmet. Rózsa a fennmaradt visszaemlékezések, levelek alapján rekonstruálta a költő és terapeutája viszonyát, bőven merítve a Szabad-ötletek jegyzéke című füzetben feljegyzett, vad és féktelen asszociációkból építkező szöveg vagy vers mondataiból, motívumaiból.
De hiába tekinthető e szempontból szöveghűnek a forgatókönyv, annak, aki a költő életművét ismeri és az életrajz fontosabb fordulataiban is eligazodik, bizonyára egészen más belső képe van József Attila személyéről és pszichoanalitikusáról, mint amivel a Reménytelenül című filmben szembesül. Akit elkábítottak a Gyömrőinek ajánlott versek, aligha értette szó szerint a kifakadást, hogy gyermekké tettél, és feltehetőleg azt sem tekintette öndiagnózisnak, hogy a költő „kívül-belül leselkedő halál elől” menekülne.