Por és hang vagyunk: szennyezők-e az e-autók?

6 perc

2025.05.03. 11:00

Egészségkárosító részecskékkel is rontják a levegőt az e-autók, nagyobb sebességnél pedig nem csendesebbek, mint a benzinesek. A zajtalanságuk előnyei és hátrányai leginkább városi környezetben jelentkeznek.

A kipufogón keresztül persze nem, de az e-autók mégis szennyezik a környezetet. Nem pusztán arról van szó, hogy sok függ attól, mennyire „tiszta” árammal töltik fel őket, és nem is csak az számít, hogy a gyártásuk, majd a reciklálásuk mennyi energiát emészt fel. A villanyautók légszennyezése jórészt ugyanúgy a kibocsátott apró részecskékből származik, mint a benzineseknél vagy a dízeleknél.

A brit kormány adatai szerint a közúti forgalom miatt a levegőbe kerülő apró részecskék jelentős része a fékbetéteknek, a gumiabroncsoknak és az útfelületnek tulajdonítható – írta a londoni Economist. A 10 mikronnál kisebb részecskék 60 százalékának ez a forrása. De azt a szennyezést, amely nem a kipufogóból jön, csak mostanában kezdik tanulmányozni. Ehhez tartozik, hogy a Southamptoni Egyetem februárban közzétett tanulmánya szerint a fékbetétekből lemorzsolódó finom por erősebben károsítja az emberek tüdejét (legalábbis laboratóriumban tenyésztett sejtek esetében), mint a dízelmotorok kipufogógázával levegőbe kerülő részecskék.

Az ilyen szennyezés tekintetében pedig nem túl sokat nyom a latban, hogy áram, benzin vagy gázolaj hajtja a kocsikat. De kisebb különbségek vannak, mégpedig az e-autók előnyére és hátrányára egyaránt. Ahol rosszabb a helyzet, ott leginkább abban keresendő az ok, hogy az akkumulátorok miatt az e-autók nehezebbek, mint a hasonló kategóriájú benzinesek. (Hannah Ritchie brit adattudós számai szerint egy villanyautó átlagosan 2133 kilót nyom, más személyautók átlagsúlya a briteknél 1500, Amerikában 1800 kiló körül van.) Ebből – és a náluk gyakran felszerelt szélesebb abroncsokból – adódik, hogy mind a gumikról, mind az útfelületről több morzsalék válik le.