Mindannyiunk életében vannak buktatók – a kérdés csak az, hogyan kezeljük őket? Nem próbálkozunk többé, mert félünk a további kudarcoktól; vagy felállunk, leporoljuk magunkat, és „visszaülünk a lóra”? Senki sem szeret elbukni: végső sikerünk viszont azon múlik, képesek vagyunk-e tanulni hibáinkból.
Főként akkor igaz ez, ha értékesítési területen dolgozunk: itt ugyanis különösen fontos, hogy hamar hozzászokjunk az esetleges visszautasításhoz, és az ne visszavessen minket, hanem hozzásegítsen céljaink eléréséhez. A kudarcok száma az idő elteltével egyre csökkenni fog, de valószínűleg sosem tűnnek el teljesen; muszáj tehát a lehető leghamarabb megtanulnunk, hogyan profitálhatunk belőlük minél többet.
Legalább ugyanennyire fontos az is, hogy ne gátoljon minket az üzleti újításokban a bukástól való félelem – mind egyéni, mind vállalati szinten. Számos olyan nagyvállalat létezik, amelynek vesztét ez a félelem okozta: ezek közül mutat be néhányan a Business Insider cikke.
A Kodak tragédiája
Tudta, hogy a Kodak technológusai is kifejlesztettek egy digitális kameratechnológiát? Nem, igaz? A filmgyártó cégnek nemcsak marketing-infrastruktúrája volt hiányos, de a biztonsági játék mellett is döntöttek: merészebb versenytársaik könnyedén megelőzték őket, és piacra dobták az első digitális fényképezőgépeket, ezzel a csőd szélére taszítva a Kodakot.
A Nokia is megtarthatta volna vezető pozícióját a mobilpiacon, ha kockázatot mer vállalni. A cég kutatócsoportja ugyanis már 7 évvel az Apple előtt megtervezett egy érintőképernyős, színes kijelzős telefont – viszont egész egyszerűen nem merték piacra dobni.
Siker: a fejlődés akadálya?
„A siker csalóka tanítómester: elhiteti a tehetséges emberekkel, hogy képtelenek veszíteni” – mondta szintén Bill Gates.
Igaza a fenti példákból is látszik: a Kodak és a Nokia képtelen volt leküzdeni bukástól való félelmét, pedig munkatársaik szaktudása és kreativitása könnyen célba juttathatta volna őket.
A múltba bárki visszatekinthet, a jövőt viszont nehéz megjósolni. Ilyenkor két dolgot tehetünk: az egyik, hogy innovatívak maradunk, a másik, hogy kockázatot vállalunk. Ha pedig elbukunk, elemezzük hibáinkat, tanulunk belőlük, majd újra próbálkozunk.
Ha szeretne még többet megtudni arról, hogyan győzheti le a kudarctól való félelmet, és lehet igazán sikeres az értékesítés világában, jelentkezzen A meggyőzés tudománya című szemináriumunkra!
Az oldalon elhelyezett tartalom a HVG Szemináriumok & Konferenciák közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.