HVG Konferencia
HVG Konferencia
Tetszett a cikk?

„A bukás a legjobb tanítómester” – mondta Bill Gates egyik 2004-es keynote beszédében. A tudomány története is őt igazolja: Einstein négyéves koráig beszélni sem tudott, és írni is csak hétévesen tanult meg; Thomas Edisont első néhány munkahelyén egészen egyszerűen munkavégzésre alkalmatlannak ítélték, és kirúgták. Bill Gates, Mark Zuckerberg és Steve Jobs pedig mind diploma nélkül hagyta ott az egyetemet. Egy dolog mindannyiukban közös: bukásaik segítették őket abban, hogy végül hatalmas sikereket érjenek el, és maradandót alkossanak.

Mindannyiunk életében vannak buktatók – a kérdés csak az, hogyan kezeljük őket? Nem próbálkozunk többé, mert félünk a további kudarcoktól; vagy felállunk, leporoljuk magunkat, és „visszaülünk a lóra”? Senki sem szeret elbukni: végső sikerünk viszont azon múlik, képesek vagyunk-e tanulni hibáinkból.

Főként akkor igaz ez, ha értékesítési területen dolgozunk: itt ugyanis különösen fontos, hogy hamar hozzászokjunk az esetleges visszautasításhoz, és az ne visszavessen minket, hanem hozzásegítsen céljaink eléréséhez. A kudarcok száma az idő elteltével egyre csökkenni fog, de valószínűleg sosem tűnnek el teljesen; muszáj tehát a lehető leghamarabb megtanulnunk, hogyan profitálhatunk belőlük minél többet.

Legalább ugyanennyire fontos az is, hogy ne gátoljon minket az üzleti újításokban a bukástól való félelem – mind egyéni, mind vállalati szinten. Számos olyan nagyvállalat létezik, amelynek vesztét ez a félelem okozta: ezek közül mutat be néhányan a Business Insider cikke.

A Kodak tragédiája

Tudta, hogy a Kodak technológusai is kifejlesztettek egy digitális kameratechnológiát? Nem, igaz? A filmgyártó cégnek nemcsak marketing-infrastruktúrája volt hiányos, de a biztonsági játék mellett is döntöttek: merészebb versenytársaik könnyedén megelőzték őket, és piacra dobták az első digitális fényképezőgépeket, ezzel a csőd szélére taszítva a Kodakot.

A Nokia is megtarthatta volna vezető pozícióját a mobilpiacon, ha kockázatot mer vállalni. A cég kutatócsoportja ugyanis már 7 évvel az Apple előtt megtervezett egy érintőképernyős, színes kijelzős telefont – viszont egész egyszerűen nem merték piacra dobni.

Siker: a fejlődés akadálya?

„A siker csalóka tanítómester: elhiteti a tehetséges emberekkel, hogy képtelenek veszíteni” – mondta szintén Bill Gates.
Igaza a fenti példákból is látszik: a Kodak és a Nokia képtelen volt leküzdeni bukástól való félelmét, pedig munkatársaik szaktudása és kreativitása könnyen célba juttathatta volna őket.

A múltba bárki visszatekinthet, a jövőt viszont nehéz megjósolni. Ilyenkor két dolgot tehetünk: az egyik, hogy innovatívak maradunk, a másik, hogy kockázatot vállalunk. Ha pedig elbukunk, elemezzük hibáinkat, tanulunk belőlük, majd újra próbálkozunk.

Ha szeretne még többet megtudni arról, hogyan győzheti le a kudarctól való félelmet, és lehet igazán sikeres az értékesítés világában, jelentkezzen A meggyőzés tudománya című szemináriumunkra!



Az oldalon elhelyezett tartalom a HVG Szemináriumok & Konferenciák közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.