„Az még hagyján, hogy sokan eltévesztik, melyik hónap 30 napos és melyik 31, de hogy azt sem tudják, február 28 napból áll és csak négyévenként 29-ből?” – fakadt ki az egyik hazai kisvállalkozás könyvelője, meglátva, hogy ügyfele az általa kibocsátott számlát február 31-ére dátumozta.
Nem is gondolnánk, hogy a létező három – 5, 18 és 27 százalékos – áfakulccsal szemben hány fajta szerepelt még azokon a számlákon, amelyeket 2018. július 1-jétől kötelező beküldeni a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. A legalább 100 ezer forint áfát tartalmazó, hibás számlákból több mint 1700 érkezett be hozzájuk! Volt, aki 0,027, más 2,7 százalékot számított fel a nettó összegre, de akadt, aki 1415-öt.
Ezek mellett szinte eltörpülnek azok a hibák, amikor egy vállalkozás képtelen jelezni vevői felé az elmaradt számlafizetéseket, vagy túllépi a tavaly még 8 millió, ettől az évtől viszont már 12 millió forintos kisvállalkozói tételes adózói (kata) keretet. Szintén gyakran előfordul, hogy a bankszámlára érkező összegeket nem számlázzák ki időben a vevők felé, illetve az is, hogy a NAV-ellenőrzéshez nem, vagy csak kínkeservesen szedik össze az ellenőrzött időszak bizonylatait.
„A kötelező adatszolgáltatás során a NAV-hoz tavaly júliustól március közepéig beküldött 36 millió számlából nem kevesebb mint 16 millió tartalmazott olyan adatot, amely használhatatlan volt” – ismerteti az első ránézésre megdöbbentő adatot Stygár László, a több mint 125 ezer hazai vállalkozásnak online számlázási megoldásokat biztosító Számlázz.hu alapítója.
A május 1-jei határidő nem véletlen, a munka ünnepén lépnek életbe ugyanis a számlázóprogramok kötelező, valós idejű, elektronikus adatszolgáltatásának új technikai követelményei. A szakmai berkekben NAV 1.1.-ként emlegetett változás a legalább 100 ezer forint áfát tartalmazó – azaz alapesetben nettó 371 ezer forint értékű – számlát kiállító vállalkozásokat érinti. Nekik e számla valamennyi adatát azonnal, online módon kell továbbítaniuk az adóhatóság felé.
Az új rendszer csak kis mértékben érinti a számlázóprogram használóinak napi munkáját – például úgy, hogy a számlán szereplő termékhez kapcsolódó mennyiségi egységet máshogyan kell majd kiválasztaniuk. A megváltozó követelmények inkább a program és a NAV szerverei közötti kommunikáció technikai részére hatnak ki azáltal, hogy egyes adatok értelmezhetőbben és feldolgozhatóbb állapotban kerülnek be a rendszerbe. Az új követelmények – vagyis az 1.1-es verzió – leírása már elérhető a NAV honlapján, amelyek alapján a fejlesztők megkezdhetik a programok módosítását.
A cikk teljes szövegét Adózóna.hu oldalunkon itt olvashatja el.