Bisnode
Bisnode
Tetszett a cikk?

Egyre kevesebb a fizetési késedelem, javul a fizetési morál a magyarországi cégek között. A javuló tendenciák ellenére mégis érdemes körültekintőnek lenni.

Javul a hazai cégek közötti fizetési morál. A Bisnode adataiból kiderül: tavaly – a 2017-es tapasztalatokhoz képest – átlagosan két nappal rövidültek a késedelmes számlakiegyenlítések, ami annak tükrében különösen figyelemreméltól, hogy egyúttal a fizetési határidők is ugyanennyivel csökkentek.

Ami viszont talán még fontosabb, hogy javul a különösen hosszú késedelmek aránya is: két hónapnál nagyobb késés 3,77 százalékkal kevesebbszer fordult elő 2018-ban mint egy évvel korábban, a legalább három hónapos csúszás pedig az esetek 0,66 százalékát tette ki.

Szektoronként eltérő tapasztalatok

A gépjármű- és a motorkerékpár-értékesítést kivéve a kiskereskedelem az éllovas: ebben az ágazatban a számlák 85 százalékát egyenlítették ki időben. A sor végén található az információs és kommunikációs terület, az építő- és a papíripar is: e szektorok mindegyikére jellemző, hogy az esetek több mint felében késedelmes volt a számlák kiegyenlítése.

A papíripar esetében ez a rossz érték ráadásul javulás eredménye, hiszen öt százalékkal kevesebb volt a késések aránya, mint a megelőző évben; az infókommunikáció és az építőipar viszont nagyjából ugyanennyit rontott saját magához képest.

Ha nem a késedelmes fizetések arányát nézzük, hanem azt, hogy egy cég hány napot vár a pénzére, akkor a Bisnode által végzett összesítés szerint a bútoripar nagyon jó teljesítményt produkált: az itt érdekelt vállalkozások átlagosan 29 nap alatt jutottak a pénzükhöz, ami a korábbi időszakhoz képest 10 napos javulást jelent. A gépipari cégekre viszont nehezebb idők járnak, itt átlagosan 55 napig kellett várni a számlakibocsátástól számítva, hogy csipogjon az sms az ellenérték beérkezéséről.

A leggyorsabban pénzhez jutó ágazatok között vannak – a már említett bútoripar mellett – az egyéb szolgáltatásokban érdekelt vállalkozások, itt 2018-ban átlagosan 30 napot vártak a pénzükre (2017-ben 33-at), az oktatással foglalkozók (2018-ban 32, 2017-ban 31 nap), a szálláshely-szolgáltatók és a vendéglátósok (2018-ban 34, 2017-ben 45 nap), illetve a textilipari cégek (2018-ban 34, 2017-ben 35 nap).

A fent említett gépipar után a vegyi anyag, a gyógyszergyártás, a kokszgyártás és a kőolaj-feldolgozás területén kellett a legtöbbet, 54 napot várni, ami egy napos javulás a 2017-es értékhez képest. A számítógép, elektronikai és optikai termékek gyártásában érdekeltek tavaly 54 nap után jutottak pénzhez (2017-ben 59 nap után), a papíriparban 53 napot kellett várni a korábbi 57-hez képest, a fémalapanyag és -feldolgozás területén pedig az előző évi 47 napnál még eggyel hosszabb is, 48 napos lett a várakozási idő.

Csökkennek a késések

A textiliparban az átlagos fizetési késedelem csupán tíz napos volt, e szektort követi 11 nappal a számítógép, elektronikai, optikai termékek gyártása, illetve a gépjármű- és motorkerékpár-értékesítés nélkül számolt kiskereskedelem a maga átlagosan 12 napos bevételkésedelmével.

A művészeti és szórakoztatási területen tevékenykedők viszont a határidő után átlagban még 25 napot várnak a pénzükre, az ingatlanosok 24-et, a humán-egészségügyben és szociális ellátásban dolgozók pedig 23-at.

A nem bútorcélú fafeldolgozás és fonottáru gyártásában dolgozó vállalkozások könyvelhették el a legnagyobb javulást, az általuk elszenvedett átlagos késedelem 27 nappal lett rövidebb. A vegyi anyag, gyógyszer- valamint kokszgyártási és kőolaj-feldolgozási ágazatban viszont kevesebb ok volt az örömre, itt az előző évhez képest 5 nappal nőttek a késedelmek.

A legnagyobb érvágás az, amikor egy vállalat különösen sokat kell várjon a kintlévőségeire. Két szektor e téren rosszabb helyzetbe került 2018-ban, mint volt egy évvel előtte: a papír- és az építőipar. Előbbinél az összes számla értékének 4,11, utóbbinál 4,72 százaléka érkezett be akár három hónapon is túl.

A 60 vagy 90 napon túl rendezett számlák értékaránya a papíripar és építőipar területén

Területileg is látható eltérések

Tavaly Komárom-Esztergom megyében volt a legalacsonyabb a késések aránya. Ameddig 2017-ben még 21 nappal a határidő után kapták meg a cégek a pénzüket, addig 2018-ban 11 nap volt a csúszások átlagos mértéke. A legrosszabb a helyzet Nógrád megyében, itt 28 nap volt az átlagos késedelmek ideje; ráadásul 17 napos romlást követően.

A legtöbbet, 52 napot, Nógrád megyében kellett várni arra, hogy egy cég a pénzéhez jusson, a legkevesebbet pedig, 38 napot Bács-Kiskun megyében.

Átlagos pénzhez jutási idő megyék szerint

A különösen nagymértékű, 60-90 napos késedelmek terén a megyékben kisebb a gond, az összes számla értékének kevesebb, mint egy százaléka érintett. Budapesten viszont kiugróan rossz a helyzet: a főváros neve mellett ebben a kategóriában 1,81 százalékos érték szerepel.

Kiszűrhetők rosszul fizető partnerek

Bár a nemzetközi pénzügyi válságból történő kilábalás jelentős előrelépéseket hozott a fizetési morál, - ezzel összefüggésben a cégek kintlévőségeinek beáramlása - terén, még most is elmondható, hogy a hazai vállalatok éves bevételének akár a negyede is a rövidebb-hosszabb ideig késlekedő partnereknél lehet.

Az itthoni átlagos profitrátákat tekintve ez nem jelent egyebet, mint hogy a vállalati szektor nyereségének akár az ötszörösét is kitehetik a követelések; jól látható tehát ez alapján, hogy a talpon maradás szempontjából alapvető fontosságú azon üzletfelek megtalálása, amelyek időben fizetnek.

A Bisnode PartnerPayment szolgáltatása ebben nyújt segítséget. A szolgáltatás megmutatja, hogy a lehetséges üzleti partnereknek milyen a fizetési morálja, mindezt több mint 60 000 cég számlainformációin alapuló adatbázis alapján. A Bisnode PartnerPayment adataiból az is kiderül, hogy üzleti partnereinknek más cégeknél van-e kifizetetlen számlatartozása, mennyire tartják a határidőket vagy éppen mennyire jellemző rájuk a késedelmes fizetés

A Bisnode most lehetőséget biztosít a szolgáltatás ingyenes kipróbálására. Aki élni kíván a lehetőséggel, három napon keresztül térítésmentesen használhatja az adatbázist, amelynek segítségével képet kaphat arról, hogy partnerei milyen fizetési morállal rendelkeznek. A részletek megtalálhatók a Bisnode honlapján.

 



Az oldalon elhelyezett tartalom a Bisnode Magyarország Kft. közreműködésével jött létre, előállításában a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Bisnode BrandChannel

Nemek harca: előbb fizetnek a női cégvezetők?

Bár alapvetően maszkulin társadalomnak tartják a magyart, a Bisnode által készített felmérés adatai azonban mást mutatnak. Ha a környező országokat vesszük, akkor Itthon a legmagasabb a női cégvezetők aránya a teljes gazdasághoz képest. De olyan országokat is magunk mögött tudhatunk, mint Norvégia, Németország, Svájc vagy Ausztria. Éppen ezért merülhet fel egy elég kényes kérdés: vajon a női vagy férfi cégvezetők lesznek a megbízhatóbb partnerek? Melyik nem szerepel eredményesebben a gazdaságban?

Bisnode BrandChannel

Felmérés: Mekkora a nők szerepe a gazdaságban?

A nők vállalkozókedvének megismerése mind a vállalati szféra, mind a makrogazdasági irányelvek kidolgozói szempontjából egyre érdekesebb téma. A globális gazdaságot tekintve e téren egyre szűkül a különbség a nők és a férfiak szerepvállalása között. Bár a trendek országonként eltérők, a Bisnode alább bemutatott indexe pozitív összefüggést mutat a nők gazdasági aktivitása és az egyes országok gazdasági mozgásai között.

Bisnode BrandChannel

Exportálna? – Ezekre figyeljen, ha belevág!

Remek lehetőségek kínálkoznak a külföldi termékértékesítésére, de kellő felkészülés nélkül komoly problémák adódhatnak. A kezdő exportőröknek különösen oda kell figyelniük a kockázatokra.

Bisnode BrandChannel

Csökkenő cégszámot hoz a gazdasági növekedés

A magyar gazdaságba is meghozta a piactisztulást a fellendülés: az idei első félévben bő tízezerrel kevesebb vállalkozás működött, mint egy évvel korábban – derül ki a Bisnode első félévet elemző tanulmányából. A leglátványosabb a konszolidáció a kereskedelemben, míg az építőiparban stagnálás tapasztalható.

Bisnode BrandChannel

Ha hatékony céget akar, ezzel mindenképpen foglalkozzon!

A Facebook adatbotránya óta mindenki tudja, mekkora jelentősége van a felhasználókról, üzleti partnerekről, potenciális ügyfelekről gyűjtött információknak. A cégek jelentős többsége ezt mára már felismerte, ám hatalmas kihívást jelent a beömlő adatok kezelése, elemzése, hatékony felhasználása.

Bisnode BrandChannel

Honnan tudhatja, hogy a beruházó valóban befejezi lakását?

A legtöbb ember életének legnagyobb befektetése a sajátingatlan-vásárlás. Most, hogy pörög a piac, szinte „papírról” elkelnek a legjobb lakások, és ez a verseny néha meggondolatlansághoz vezet. Hogyan ellenőrizhetjük a beruházót, kivitelezőt, és hogyan győződhetünk meg róla, hogy valóban elkészül majd a lakás időre?

Bisnode BrandChannel

Túl magasan a bukáshoz? – Megingathatatlan cégvezérek

Nincs Facebook Zuckerberg, vagy Tesla Musk nélkül – legalábbis ezt a képet erősíti, hogy a cégeket érintő idei botrányok nem ingatták meg az alapítók pozícióját, noha súlyos üzleti és bizalmi hibákért terheli őket a felelősség. Van az a szint, ahonnan már nem lehet bukni?

Bisnode BrandChannel

Így exportál a magyar!

Ahogy azt már korábbi írásunkban bemutattuk, az export-célokat kitűző vállalatoknak számos kockázattal kell szembenézniük. A Bisnode Magyarország Kft. ehhez kapcsolódóan idén márciusban online-kérdőíves módszerrel, 306 vállalat válaszai alapján mérte fel, hogy milyen sajátosságok jellemzik a magyarországi cégek külpiaci jelenlétét.

Bisnode BrandChannel

Trükkök és tippek: így tervezzen, ha cége van

Egy vállalkozás lehetőségeit, képességeit a szervezeti felépítése és ezzel együtt működési stratégiája, valamint pénzügyi helyzete determinálja. A piac megfelelő ismerete megköveteli a partnerek, illetve a konkurencia ismeretét is.