Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Amikor Thomas Watson Jr. egykori IBM igazgató 1973-ban kijelentette, hogy good design = good business, még nem sokan értették, miről beszél. Mára egy általánosan elfogadott vélemény, hogy a designra költeni hosszú távon sokszorosan megtérülő befektetés. De mit jelent ez az egyes iparágak esetében, és hogy képes a design ennyire univerzális pozitív hatást kifejteni, ha a márkák sikeréről van szó?
Az IBM legendás igazgatója híres volt a jövőbe látó üzleti vízióiról, amiknek köszönhetően az IBM egy pénztárgépeket gyártó vállalatból az információs kor egyik legmeghatározóbb cégévé vált. Ennek ellenére, amikor 1973-ban a Wharton egyetemen kifejtette azóta elhíresült megállapítását, miszerint good design is good business, sokan még egy légből kapott butaságnak tartották az elméletét.
Magyarországon a design szó alatt leggyakrabban a vizuális megjelenést vagy a formatervezést értjük. A cikkben azonban az angolhoz hasonlóan tágabb értelmezésben használjuk a szót, ami a vizualitáson kívül az egyes folyamatok, működési elvek vagy komplett felhasználói élmények tervezését is magába foglalja.
Az emberek többségének akkoriban a design nem jelentett sokkal többet, mint egy fényesre polírozott bútor egy szépen berendezett lakásban vagy pár összefüggéstelen grafikai elem. Watson vállalatfejlesztési iránymutatása, amelyben a designt a központi stratégia egyik legfontosabb részeként határozta meg, merőben új szemléletmódot igényelt, és mint annyiszor korábban, ezzel is pontosan fején találta a szöget.
Állva hagyják a mezőnyt a designba fektető cégek
A good design = good business tételt sokan sokféleképpen bizonyították már, de talán egyik sem olyan átfogó és látványos, mint a bostoni Design Management Institute (DMI) által kiadott Design Value Index (DVI). A 2013-ban, ’14-ben és ’15-ben publikált kimutatás egy szigorú kritériumrendszer alapján (lsd. keretes) kiválasztott designközpontú amerikai cégek (pl. Apple, Ford, IBM, Coca-Cola, Nike, teljes lista keretesben) teljesítményét veti össze a többi S&P 500-as cég eredményével, tíz éves időintervallumot vizsgálva. A jelentés kimutatta, hogy a design centrikus cégek tíz év alatt elképesztő mértékű növekedést produkáltak a többi S&P 500-as céghez képest. A Design Value Index mindhárom évben több mint 200%-kal volt magasabb az S&P 500 indexnél. Vagyis egyértelműen látszik, hogy azok a cégek, amelyek a designra a központi stratégia részeként tekintettek, hosszú távon sokkal sikeresebbek üzleti szempontból.
Design Value Index kritériumai:
a részvényeik legalább tíz éve nyilvánosan kereskedhetők az USA-ban
a design részleg bővítése és szervezése egy integrált funkció
a designhoz köthető befektetések mértéke és jelentősége folyamatosan nő
a design a szervezeti struktúra állandó része
a design részleg vezetője a cég felső vezetői közé tartozik
a felső vezetés elkötelezett amellett, hogy a design egy innovációs forrás és integratív erő
Az ezek alapján kiválasztott cégek tőzsdei cégértékéből számolják ki a Design Value Index-et az S&P 500 indexhez hasonlóan. Ez utóbbi amúgy a tengerentúli piac 500 legnagyobb részvényének árfolyamváltozását képezi le.
2015: előző éviek + a Newell-Rubbermaidet felváltotta a SAP
Hogyan képes erre a design?
A design és egy cég sikere közötti közvetlen kapcsolat magyarázatát az emberi érzésekben kell keresni. Bármenyire is szeretnénk magunkat racionális vásárlónak gondolni, a valóságban legtöbbször ennek pont az ellenkezője történik. A rendelkezésre álló információk gondos mérlegelése helyett inkább hallgatunk az intuíciónkra és zsigerből hozunk döntéseket.
Az egészen technokrata, B2B piacra jellemző döntési helyzetektől eltekintve – mint mondjuk egy új gyártósor beszállítóját kiválasztani – a vásárlási döntéseinknél hatalmas mértékben támaszkodunk az érzéseinkre. A szépet például automatikusan a jóval azonosítjuk, vagyis a jó design képes instant növelni a minőségérzetet és bizalmat kelteni a vásárlóban. Hiába a sok adat és észérv, egyszerűen nem azon a nyelven beszélnek, ami a döntést befolyásolná.
A minőségérzet növekedése pedig azt jelenti, hogy a vásárlók szívesebben fizetnek valamiért többet, ráadásul elégedettek lesznek a döntésükkel. A design elementáris ereje egy cég sikerében így abban rejlik, hogy többet adhat el a termékéből, magasabb áron, nagyobb marginnal, vagyis jelentősen növekszik a profitja.
Mindenhol működik?
A design ereje leglátványosabban egy termék csomagolásán mutatkozik meg. Kevés más esetben ennyire direkt az összefüggés a termék designja és az eladási számok között. Képzeljünk el egy hosszú polc háztartási terméket egy hipermarketben! Egy-egy árunak a pillanat tört része áll csak rendelkezésére, hogy felhívja magára a figyelmet, ráadásul mindezt óriási ingerzajban. Ilyen farkastörvények között a termék megjelenése, a csomagolóanyag minősége és funkcionalitása majdnem olyan fontos – ha nem fontosabb – mint a termék maga.
Ha nem is ennyire sarkosan, de a vendéglátásban is legalább ekkora jelentősége van a jó designnak, ami alatt nem csak az étterem arculatát, hanem a tálalást, a berendezést, a dekorációt és az online felületek egységét értjük. Létezik egy – magyarra lefordíthatatlan – kifejezés, a „you eat with your eyes first”, ami pont ezt a hatást foglalja össze. Kutatások kimutatták ugyanis, hogy egy szépen tálalt ételt nem csak szívesebben fogyasztunk el, hanem finomabbnak is érzünk. Az étel maga ugyanakkor csak az egyik összetevője annak a komplex élmény csomagnak, aminek hatására az egyszeri vendégből egy újra és újra visszatérő elégedett vásárló válik. Ehhez az első pillanattól az utolsóig koherens és átgondolt designnal kell találkoznia.
A design megkülönböztető ereje napjaink egyik húzóágazatában a startup és tech világban is könnyen tetten érhető. A digitális világban a design egy olyan burkot képez a legbonyolultabb fejlesztések és innovációk köré, amitől azok eladhatók és sikeresek lesznek a felhasználók körében. Őket ugyanis a legkevésbé sem érdekli, hogy milyen fejlett technológiák munkálkodnak egy webes alkalmazás vagy Smart TV funkciói mögött, őket csak az érdekli, hogy mennyire intuitív a kezelőfelület és trendi az ikonkészlet.
A design stratégia szintű használata tehát az egyik legjobb dolog, ami a cégünkkel történhet. Nincs még egy olyan univerzális nyelv, amivel közvetlenül ahhoz a részhez szólhatunk a vásárlók fejében, ami a végső döntést meghozza. Ráadásul azt mondjuk, hogy fizess többet a termékemért, elégedett leszel vele. Azt viszont fontos megértenünk, hogy a design stratégiai szintű használata egy teljesen más gondolkodást igényel, mint hogy egyszer csináltatunk egy szép logót vagy arculatot és ezzel készen vagyunk. A design tudatos használata egy szemléletmód, aminek az üzleti döntéseinkre is hatással kell lennie, lehetőleg a kezdetektől. Így válik a design egy hosszú távon biztosan és többszörösen megtérülő befektetéssé.
Az oldalon elhelyezett tartalom a DekoRatio Branding & Design Studio megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.
„Most még nem tudok fizetni, de a következő már pénzes meló lesz!” „Össze tudsz dobni nekem egy logót gyorsan?” „Összeteszel egy prezit nekem holnapra? Ez egy nagy pályázathoz kell, ha összejön, Te is jól jársz majd.” Ismerősek ezek a mondatok?
Egy vállalat célja mindig a pénzkeresés, amihez elengedhetetlen a jó marketing. De mindez mire épülhet? Elég pénzt költeni? Vagy elég egy jó termék? Esetleg először kell egy minőségi megjelenés, majd azután jöhetnek a kampányok? A DekoRatio Branding & Design Studio szakembereivel izgalmas kérdéseket tettünk fel a brandépítéssel kapcsolatban, saját magunkat is zavarba hozva.