Adatok a középpontban: ma már nem csak a nagy cégek kiváltsága
Az érettebb digitális gondolkodású vállalatok már felismerték, hogy az adatközponti szolgáltatás már nem csak a nagyobb cégek kiváltsága. A Telekom szakértőjével, Olejnyik Zsanett szenior szolgáltatás portfóliómenedzserrel beszélgettünk arról, milyen előnyei vannak – legyen szó bármilyen méretű cégről – ha a helyben üzemeltetett hardver helyett egy kiszervezett adatközponti szolgáltatást vesz valaki igénybe.
Kinek és milyen célra?
„Első lépésként érdemes meghatározni, hogy milyen üzleti célokat kíván elérni a cég az informatikai infrastruktúrával. Például lehet szüksége gyorsabb adatelérésre, magas rendelkezésre állásra vagy adatbiztonságra” – mondta Olejnyik Zsanett. „Az is megfontolandó kérdés, hogy az informatikai infrastruktúra rugalmas és skálázható-e, hogy alkalmazkodni tudjon a cég növekedéséhez vagy változó igényeihez. Napjainkban pedig kiemelten fontos szempont az adatbiztonság. Fontos eldönteni, hogy milyen szintű védelemre van szükség az adatok számára és hogyan lesz megvalósítva a biztonság.”
Manapság a fentiekhez hasonlóan lényeges kérdés a fenntarthatóság. A Telekom szakértője ezzel kapcsolatban arra figyelmeztet, hogy az adatközpontok energiafogyasztása jelentős lehet, azonban sokkal gazdaságosabb, mint a saját telephelyen, irodában elhelyezett szerverek. Érdemes szem előtt tartani az energiahatékonyságot, ezáltal csökkentve az ökológiai lábnyomot és az üzemeltetési költségeket.
Fontos előrelátónak lenni
Sok cég ott követ el hibát, amikor az informatikai háttér kialakítása során nem gondolnak a jövőbeli igényekre. Ezt, az idővel felmerülő problémát azonban egy jól tervezett, megfelelően skálázható infrastruktúra segíthet kivédeni. Hasonlóan fontos figyelembe venni a különféle iparágak és földrajzi régiók esetlegesen eltérő jogszabályi követelményeit, különösen, ha az adatok tárolásáról és kezeléséről van szó, ez ugyanis jelentősen befolyásolhatja a szükséges szolgáltatásokat.
„Bár a saját adatközpontok építése és üzemeltetése nagy költségeket jelent, emiatt inkább a hatalmas vállalatoknak van lehetőségük arra, hogy adatközpontokat hozzanak létre” – mutatott rá Olejnyik Zsanett. „Azonban az IT- és adatközponti technológiák fejlődése, valamint a felhőszolgáltatások terjedése lehetővé teszi a kis- és közepes vállalkozásoknak is, hogy megfizethető áron hozzáférjenek az adatközponti szolgáltatásokhoz.”
Az adatközponti költségek mérséklésében olyan technológiák lehetnek a hazai vállalatok segítségére, mint a felhőszolgáltatások, ami csökkenti a kezdeti beruházások és az üzemeltetési költségek mértékét. A virtualizáció szintén megkímélheti a cégeket például költséges fizikai hardverek beszerzésétől, vagy növelheti az infrastruktúra kihasználtságának mértékét.
Adatok tengerén
Sok esetben ott hibáznak a cégek, hogy hiába gyűjtenek be rengeteg adatot, ha azok nincsenek megfelelően strukturálva, tervezetlenül ömlenek egy adattárolóba, akkor ezzel még nem épül a vállalat adatvagyona. Ez pedig hosszú távon csak még több problémát okozhat a cégeknek.
„Ha egy vállalat túl sok adatot kezel vagy tárol, és nem képes hatékonyan kihasználni vagy kezelni azokat, hamar belefulladhatnak az adatokba” – figyelmeztetett a Telekom szakembere. „Ez komoly problémákhoz vezethet, például a teljesítmény csökkenéséhez, adatvesztéshez vagy adatbiztonsági kockázatokhoz.” De mit kell tenni azért, hogy ez ne történjen meg? A kulcs a megfelelő adatstratégia kidolgozása, azaz annak meghatározása, hogy a cég milyen adatokat, milyen célból gyűjt és hogyan kívánja azokat felhasználni.
Ha ez megvan, az remek, de ez még nem jelenti azt, hogy egyből létrejön az értékes adatvagyon. Ahhoz szükséges az adatok megfelelő címkézése és kategorizálása, az elavult vagy felesleges, esetleg duplikált adatok megtisztítása, illetve a rendszeres archiválás. Természetesen mindezt szigorú adatbiztonsági intézkedésekkel kell megvédeni, a szabályrendszer és a vonatkozó jogosultságok körének kialakítása szintén nem elhanyagolható fontosságú kérdés. Az adatközponti szolgáltatások nagy előnye lehet az is, hogy az ügyfeleknek nincs gondja a rendszeres adatmentésre, illetve az adatok visszaállítására sem, egy esetleges incidens esetén.
„Az adatvagyon felhasználása szempontjából elengedhetetlen a megfelelő analitikai háttér, az adatokból kinyerhető adatok ugyanis segítenek a döntéshozatalban, illetve, az adatok kezelésének automatizációjával további versenyelőnyre tehetnek szert a vállalkozások” – hangsúlyozta Olejnyik Zsanett.
A biztonságról se felejtkezzünk meg!
Napjainkban az egyik, ha nem a legfontosabb IT-vonatkozású kérdés az informatikai biztonságé. Ezzel kapcsolatban a Telekom szakértője úgy látja, hogy az egyes hazai cégek felkészültsége az IT-biztonság terén változó lehet, ami nagyban függ a vállalat méretétől, ágazatától, technológiai infrastruktúrájától, valamint az IT-biztonságra fordított forrásoktól. Azonban fontos megérteni, hogy az IT-biztonság elhanyagolása súlyos kockázatokkal járhat, és nem csak a vállalatokat, hanem az ügyfeleiket is veszélyeztetheti.
Azok a vállalatok, amelyek nem gondoskodnak a megfelelő IT-biztonságról, könnyen ki vannak téve ezeknek a veszélyeknek, és sokkal nehezebben tudnak reagálni az incidensekre, ha azok bekövetkeznek. Ezért az IT-biztonság kiemelt figyelmet és erőforrásokat igényel, és azon vállalatoknak, akik még nem tették meg a szükséges lépéseket, érdemes sürgősen felülvizsgálniuk és erősíteniük az IT-biztonsági intézkedéseiket.
„Összességében az adatközponti költségek nagyban függenek az igényektől, az infrastruktúra méretétől és a választott megoldásoktól” – mondta Olejnyik Zsanett. „A kis- és közepes vállalkozásoknak ma már számos lehetőségük van a költségeik racionalizálására, a technológiai fejlődés pedig folyamatosan új lehetőségeket kínál, azáltal, hogy megfizethetőbbé teszi az adatközponti szolgáltatásokat és technológiákat. Ezek a szempontok segítenek a cégvezetőknek abban, hogy jobban megértsék az adatközpontok fontosságát és azt, hogy az informatikai infrastruktúrát hogyan lehet hatékonyan kiépíteni vagy felhasználni az üzleti célok eléréséhez. Az informatikai szakértők bevonása is kulcsfontosságú az optimális döntések meghozatalához.”
A legfontosabb dolgok a legnagyobb biztonságban Virtuális, dedikált vagy saját szerver, esetleg egy kiemelten biztonságos adatszerverközpont? A Telekom különböző megoldásai között Ön is megtaláljhatja a legmegfelelőbbet! További információk ezen a linken érhetők el. |
Az oldalon elhelyezett tartalom a Magyar Telekom megbízásából készült, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.