OBU City
OBU City

Míg tavaly decemberben a kötelező biztosítás évfordulója, addig idén januárban az éves matricavásárlás, és az év közben jelentkező egyéb autós kiadások tudatos tervezése kínál újabb megtakarítási lehetőségeket.

Akár cég az üzembentartó, akár magánember, az autófenntartás mindenki számára jelentős kiadással jár. Ha viszont végigszámoljuk, kiderül, hogy nem is a „kihagyhatatlan” tételeken (úm. súlyadó, kötelező biztosítás, szervizköltségek stb.), hanem a büntetések elkerülésén, az ésszerű matricavásárláson és a tankoláson spórolhatunk a legtöbbet.

1. Érvényes még a matricám?

Sok autós kap azért komoly büntetéseket, mert lejárt autópálya matricával hajt fel a fizetős útszakaszok valamelyikére, pusztán feledékenységből. (Évente 40-50 ezer pótdíjazási eljárást indít a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. a belföldi jogosulatlan használat miatt). Ami viszont biztos, hogy az éves matricák érvényessége 2017. január 31-én lejár. A büntetési tételeket lassan mindenki ismeri, közel 15 ezer forint. Három büntetés pedig már egy éves matrica díja személyautók esetében. Hogy biztosan ne kerüljünk kellemetlen helyzetbe, érdemes már év elején megtervezni, hogy mennyi és milyen matricára lesz szükségünk az évben.   

2. Megyei vagy országos?

Akik rendszeresen járják az országot, azoknak nem kérdés, hogy megvegyék-e az éves matricát, mellyel a megyei matricákat is kiváltják. Akik viszont csak régiós köröket tesznek, vagy csak néhány megyét érintenek, komoly tételt takaríthatnak meg, ha nem az országos díjat fizetik. Egy éves megyei matrica ugyanis csak 5 ezer forint, azaz 9 megyénél többet kell érintenünk ahhoz, hogy az országos érje meg. Kifejezetten erre találták ki ezt a kalkulátort, melyben rögtön azt is láthatjuk, mennyit spórolunk.

Plusz tipp: Sokan nem tudják, hogy tévedhetünk a rendszámunkkal, ha sms-ben vesszük a matricát. De csak három szám vagy betű elütését fogadják el. Ha megérkezett a büntetés és kiderül, hogy fizettünk, de elírtuk a rendszámot, karakterenként 1490 forint ellenében törlik a bírságot!

3. Figyeljünk az új útdíjköteles szakaszokra

Az elmúlt években komoly fejtörést okozott az autósoknak, hogy a mikor kell megyei matricát váltaniuk, melyek az útdíjköteles szakaszok. A türelmi idő lejártával is sokan tévedtek véletlenül fizetős szakaszra. Ráadásul idén tovább bővült a fizetős utak száma, igaz csak egy helyen: az októberben átadott Hegyfalu-Csorna szakasszal Szombathelyig teljes hosszban elkészült M86-os, mellyen matricát kell vásárolni. Ha elbizonytalanodunk, hogy a kiválasztott útvonalon kell-e díjat fizetnünk, ezen a linken, megyénként ellenőrizhetjük.

4. A téli autó lelke: a jó akkumulátor

A mostanában többször tapasztalt extrém hidegben gyorsan kiderül, milyen állapotban van az akkumulátor. Ha szerencsénk van, csak lemerült, viszont egy 4-5 éves készüléknél készüljünk fel arra, hogy újat kell venni. A kiválasztáskor gondoljunk arra, hogy a túl olcsó mindig később lesz drága, mivel rövidebb az élettartama, így az adott pillanatban a néhány ezer forintos spórolás egy-két év múlva tízezres pluszköltséget jelenthet. Minden évben megjelennek tesztek a témában (általában német oldalakon) de a nagy gyártókkal – Bosch, Varta, Banner, Exide – nem nagyon tudunk mellényúlni.

Plusz tipp: Csak komoly lejtőn használjuk parkoláskor a kéziféket. Ugyanis, főleg ilyen nagy hidegben könnyen beragadhat, befagyhat és várhatjuk a felmelegedést, vagy egy szerelő segítségét, amit a pénztárcánk bán.

5. Szervizeljünk időben

Kopog, zörög, nyikorog, ráz, kigyulladt egy visszajelző lámpa, ami eddig nem égett? Az idei autós fogadalmunk legyen az, hogy minden ilyen apró jelzésnél rögtön, vagy legalábbis pár héten belül megnézetjük a járművet. 10-ből kilencszer egy komolyabb szervizköltséget úszhatunk meg, ráadásul, nem egyszerre kell kifizetnünk több javítást.

Ha bizonytalan, hogy milyen műhelyt érdemes választani, ebben a cikkben választ kaphat rá. 

Plusz tipp: A kopogó hang, a gumik széleinek fokozott kopása, a kormányrázás 60-120 km/óra tartományban, valamint fékezéskor mind-mind a meghibásodott futómű jele, amelyek gyakran a gumicsere után jelentkeznek. Ennél is látványosabb az, amikor az autó egyenesben elhúz az egyik irányba, vagy amikor kanyarodás után a kormánykerék nehezen tér vissza középállásba. A legtöbbször egy egyszerű, néhány ezer forintos futómű-beállítással elkerülhetjük a nagyobb problémát, ráadásul sokkal biztonságosabban tudunk majd közlekedni.

6. Hol tankoljak?

Bár minden üzemanyag- áremelésnél vagy csökkentésnél megírják az újságok, hogy az egyes benzinkutak között 20-30 forintos eltérést is tapasztalhatnak az autósok, mégsem használjuk ki ezt a lehetőséget. Bezzeg a kötelező biztosítóváltós mizériát pár ezer forintért mindenki végigjátssza. Pedig 10 ezer kilométernyi átlagos éves futásteljesítménynél egy negyed éves kötelező biztosítás díját tudjuk megspórolni (15 ezer forint), ha olcsóbb helyen tankolunk. Az egyik legnépszerűbb közösségi navigációs appba, a Waze-be beépítették az üzemanyag árakat is, így már menet közben is spórolhatunk. Ha viszont már otthon szeretnénk megtervezni az utunkat és a tankolásokat, akkor arra pedig használhatjuk a Hol tankoljak oldalt.


Kényelmes e-matrica vásárlás mobilról is
Az OBU City szolgáltatás ingyenes OBU City START névre keresztelt mobilalkalmazásával - amely Andriod és iPhone telefonokra is letölthető - 0 Ft-os kényelmi díjjal vásárolhatja meg e-matricáját, amennyiben a vásárlás bankkártyás fizetéssel történik. Ez valamennyi e-matrica típusra érvényes.


Az oldalon elhelyezett tartalom az OBU City szolgáltatást biztosító Auto Securit Zrt. közreműködésével jött létre, előállításában a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt

OBU City BrandChannel

Ússza meg kevesebből: matricatippek az utazáshoz

A megyei autópálya-matricák bevezetésével a korábbi rendszer bonyolódott egy kicsit: már nem olyan egyszerű eldönteni, hogy mikor, melyik matricát válasszuk. Ha úgy érzi, követhetetlen a rendszer, mi megmutatjuk, melyiket mikor érdemes megvenni, mely megyékkel nem kell foglalkozni és miért fontos lehetőleg az év elején tervezni.

OBU City BrandChannel

Márkaszerviz vagy független műhely: tényleg csak a drága és a rossz közül választhatunk?

Drága márkaszervizek, hamis alkatrészek, életszerűtlen jogszabályi háttér, hasító szürkeimport, és virágzó feketegazdaság – a közvélekedés szerint ezek jellemzik manapság az évi ezermilliárd forintos forgalommal bíró gépjármű javítási szektort. Utánanéztünk, hogy valóban ennyire rossz-e a helyzet, és meglepő dolgokat találtunk.