DT-ITS
DT-ITS
Tetszett a cikk?

Mit keres az AWS a magyar Deutsche Telekom IT Solutions-nél? Mi az a J’DIS? Miért érdemes 625 órát fordítani egyetlen team összeállítására? Mesterséges intelligenciát használó szupercsapatot állít össze a DT-ITS, ha a módszerük és projektjük működik, az anyagcég, a Deutsche Telekom Németországban, Szlovákiában, Oroszországban is elkezdi alkalmazni.

A Deutsche Telekom IT Solutios-nél (DT-ITS) ma már messze nemcsak a korábban megszokott üzemeltetéssel foglalkoznak, hanem rengeteg új projektet indítottak, a legújabb technológiákat használó témákkal is foglalkoznak.

„A Deutsche Telekom informatikai igazgatója, Peter Leukert kérésére megkerestük az Amazon Web Servicest (AWS), és elkezdtünk beszélgetni egymással: megnéztük, hogy mit csinálnak, megvizsgáltuk a módszertanokat, és megpróbáltuk adaptálni, magentaszínűre festeni azokat. Ehhez nem lett volna elég, hogy egy szakértőjük idejön, és megmondja, hogy kell ezt jól csinálni” – mondja Jancsovics Gergely, a Deutsche Telekom IT Solutions product ownere, és a magyarországi architectek és UX dizájnerek vezetője.

És hogy egyáltalán miért érdekes a Deutsche Telekom IT Solutios-nek az AWS? Nemcsak a felhőszolgáltatásaik vagy a szoftvereik, hanem a módszertan miatt, ahogy az óriáscég munkavállalókat keres, ahogy képesek kiválogatni a legjobb szoftvermérnököket.

Magyarországról indul világhódításra

Az új, teljesen egyedi J’DIS (Just Developers Doing Incredible Stuff) módszernek Magyarország ideális kísérleti terepe és az első bevezetője, de később az egész, nemzetközi cégcsoportra alkalmazni akarják majd a megoldást.

A Telekomnak nagy szoftverfejlesztő részlege van például Oroszországban is, de ott más a törvényi környezet Európához képest, Szlovákiában sokkal kevesebben dolgoznak ezen a területen, „Magyarország van a legjobb helyzetben: európai, aránylag nagy szoftverfejlesztő-erőforrással rendelkezik, és a magyar vállalat van annyira rugalmas és agilis, hogy ezt először megvalósítsa” – mondja Gergely.

Minden egyre jobb lesz

Az AWS módszertanával, sokkörös interjúkkal minőségi munkaerőt vesznek fel a céghez, mert nemcsak a szakmai kompetenciákra figyelnek, hanem arra is, valaki mennyire jó az emberi kapcsolatokban, mennyire képes együttműködni, mennyire agilis.

Az AWS-nél az állásinterjúk végén, a sok tényezőt összesítve, a cég éppen aktuális munkaerőátlagánál 1 százalékkal jobb embert vesznek fel. Ez persze nem azt jelenti, hogy a korábban felvetteknek rettegnie kellene, még akkor sem, ha a már meglévő emberek teljesítményét is folyamatosan mérik. „Volt, hogy valaki feltette a kérdést: >>ha tudjuk, hogy hol az átlag, akkor ha alatta teljesítek, kirúgnak?<< Nem ez a cél. Én vezetőként annak örülök, hogy a felmérés alapján tudom, hogy hol tudok segíteni a kollégáknak” – mondja.

Sok óra egyetlen emberre

Az amerikai módszertan szerint legalább öt körös az állásinterjú. Előzetes felmérés után jön még az ötször egyórás interjúsorozat, ahol a szakmai oldal mellett már emberi tulajdonságokra is kíváncsiak az interjúztatók. Az interjúfolyamat egyes elemein a magyar csapat változtatott. „Az AWS nincs jelen a magyar piacon, így egy kicsit a magyarországi körülményekre kellett szabnunk a kiválasztást” – mondja Gergely.

Rengeteg időt a töltenek a jelentkezők kiválasztásával. „Többen csináljuk, egy csapat összeállításával summa summárum körülbelül 625 órát töltünk” – szemlélteti Gergely, mennyire komolyan gondolják, hogy minőségi csapatokat állítsanak össze, emellett figyelnek arra is, hogy a jelöltnek is élmény legyen az interjúztatás.

Mesterséges Intelligenciával foglalkoznak

Hosszabb távon több, nyolcfős J’DIS csapatot állítanak össze a DT-ITS-nél, egyelőre a többinek keresik a helyét (és tagjait), az első egység helye viszont már megvan: mesterséges intelligenciával biztosan fognak foglalkozni. Egy több mint 80 millió embert kiszolgáló, hangalapú, MI-t használó ügyfélszolgálatot építenek majd. A projekt már el is indult, már most több mint 100 ember dolgozik rajta, az új csapat melléjük kerül, hogy iránymutatást adjon, és bevezesse a lehető legjobb megoldásokat. „Ha például eddig Java programozási nyelvet használtak valamire, de ez a csapat azt mondja, hogy használjunk mást, mert van hozzáadott értéke, akkor azt mondom, csinálják” – mondja Gergely. „Az a cél, hogy megújuló, önmaguknak megfelelő, de innovatív csapatnak adjunk lehetőséget”.

Persze nem megy minden egyből. „Nagyon jó, amit csináltok, mondták sokan, de ez akkora újítás, és akkora változtatás, tudjátok majd kezelni a bukkanókat és a kudarcokat? Erre az volt a válaszom, hogy igen, ezer buktató van, de transzparensek vagyunk miközben el akarunk jutni A-ból B-be, megmutatjuk, hogy mi is emberek vagyunk, rengeteg mindent elrontunk, újragondolunk dolgokat. A régi módszerek, amikor a menedzser, meetingek vagy az e-mailezés mögé bújt, már nem működnek. Erről mi vállalati szinten beszélünk: felvállaljuk, hogy így fogunk előre jutni” – összegzi Gergely. A cél pedig egy hatékonyabb, valóban egymáshoz illő emberekkel felépített vállalat.

 A tartalom a Deutsche Telekom IT Solutions megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Kilopták a hangszórót a pásztói Mikulás hátuljából

Kilopták a hangszórót a pásztói Mikulás hátuljából

A nagy büszkén átadott, felújított HÉV szerelvénynek olyan a hangja, mintha szét akarna esni

A nagy büszkén átadott, felújított HÉV szerelvénynek olyan a hangja, mintha szét akarna esni

Gyurcsány szerint Veres András püspököt Jézus kikergetné a templomból

Gyurcsány szerint Veres András püspököt Jézus kikergetné a templomból

A hétvégén még kell a jégkaparó, majd vasárnap jön egy melegfront

A hétvégén még kell a jégkaparó, majd vasárnap jön egy melegfront