A rugalmas energiahasználat egyenes út a plusz bevételhez
„Hiszünk abban, hogy a legolcsóbb energia az el nem fogyasztott energia” – osztja meg cége ars poeticáját Tóth Zoltán, az E.ON egyedi ügyfél és települési megoldások értékesítési vezetője. Méghozzá egy viszonylag újkeletű szolgáltatásuk, a fogyasztás szabályozása kapcsán. Hogy ez mi fán terem, hogyan és mennyiben tud hozzájárulni az energiahasználat optimalizálásához? Ez is kiderül az alábbi interjúból.
Egyre többször hallani azt a kifejezést, hogy fogyasztói szabályozás. Mi ennek a lényege?
A jelenlegi energetikai helyzetben különösen fontos alapelv, hogy a piac egészét tekintve az energiafogyasztást optimalizáljuk. Kérdés, mi ennek a módja. Vannak olyan időszakok, amikor az országos villamosenergia-fogyasztás mértéke nagyobb, mint a megtermelt energia mennyisége. Ilyen esetekben korábban a MAVIR, mint rendszerirányító, különböző erőműveket kapcsoltatott be, hogy a fogyasztási igényeket maradéktalanul kielégítse.
A fogyasztói szabályozás ennek pont az ellentétje, ennek során ugyanis azt vesszük figyelembe, hogy a szerződött partnereinknél lévő eszközöket hogyan tudjuk kvázi lekapcsolni vagy leszabályozni, hogy azok a túlfogyasztásos időszakban ne használjanak villamos energiát. Az egyensúly tehát ez esetben is létrejön, csak nem többlettermeléssel, hanem a fogyasztási igényt csökkentjük az adott időszakban a szabályozásba bevont eszközökön keresztül. Ez azonban csak egy meghatározott időszakra vagy meghatározott hőmérséklet-tartományra vonatkozik, meghatározott eszközökre, meghatározott teljesítményértékre. Tehát például egy gyárcsarnok esetében értelemszerűen csak a hűtést-fűtést termelő vagy fogyasztó berendezéseket kapcsoljuk le, de az irodában a világítás és a fűtés továbbra is működik. A megállapodásban foglalt időszakot követően természetesen visszakapcsoljuk ezeket a fogyasztó eszközöket. A beavatkozásért cserébe pedig kompenzációt fizetünk, így a cégek bevételre tehetnek szert.
Mekkora egy ilyen meghatározott időszak?
Az elvárt minimális idő a napi nyolcszor 15 perces beavatkozási lehetőség. Hangsúlyozni kell azonban, hogy ez csak lehetőség, nem biztos, hogy azzal él is a rendszerirányító. De például egy nagyon meleg nyári napon, amikor a fogyasztás a klímaberendezések működése miatt országos szinten az előre jelzettnél nagyobb mértékben megugrik, jól jöhet, hogy esetlegesen le lehet kapcsolni, vissza lehet szabályozni villamos energiát fogyasztó eszközöket. Ez tehát kvázi egy rendelkezésre állással egybekötött szolgáltatás, hiszen előre természetesen mi sem tudjuk megmondani, hogy mikor lesz túlfogyasztási igény.
Milyen típusú eszközöknél jöhet szóba a fogyasztói szabályozás?
Ilyenkor 200-300 kilowattóra fogyasztású eszközökre kell gondolni: ezek például a hűtés-fűtésért felelős hőszivattyúk, valamint a légszivattyúk, kompresszorok, vagyis minden olyan eszköz, amelynek viszonylag nagy a fogyasztása, de ideiglenesen nélkülözhető és nem okoz problémát az adott cég működésében. Például egy hűtőházban, ahol a mélyfagyasztott termékek 15 perc alatt nem olvadnak ki, vagy egy nagy légköbméterű irodaépületben, illetve bevásárlóközpontban – ezeknél ugyanis a hőmérséklet negyedóra alatt is csak néhány tizedfokot csökkenhet, ami észre sem vehető. Nyilván egy folyamatosan, a nap 24 órájában működő gyártógépnél ez az energiaoptimalizálási módszer nem jöhet szóba, hiszen annál a termelés leállása a cégnek bevételkiesést okozhat.
Egy napon belül mikor történnek pontosan a le- illetve a visszakapcsolások?
Ezt mi sem tudjuk. Hiszen a MAVIR Magyar Rendszerirányító jelzi azt, hogy egyensúlytalansági állapot lépett fel a rendszerben. Ebben az esetben mi az előre egyeztetett paramétereknek megfelelően néhány percen belül távolról szabályozzuk a villamosenergia-fogyasztást, maximum 15 percre. Ha az ügyfélnek már van energiamenedzsment-rendszere, akkor az hajtja végre ezt az utasítást az online jel alapján. S amikor megszűnik az egyensúlytalanság, vagy a 15 perc letelik, automatikusan visszakapcsoljuk az eredeti teljesítmény-szintet – még akkor is, ha az negyedóránál hosszabb ideig áll fenn.
A már említettek – hűtőházak, nagy légköbméterű irodaépületek, bevásárlóközpontok – mellett kinek érdemes élnie ezzel a lehetőséggel?
A nagyobb hőigényű termelőknek, gyártóknak, például akik kohót üzemeltetnek. De a nagyobb kiterjedésű önkormányzati intézményeknél is jól jöhet, valamint sportlétesítményeknél, csarnokoknál, jégpályáknál, stadionoknál. Vagyis mindazoknál, amelyek technológiája megengedi, hogy tudjuk szabályozni a villamosenergia-fogyasztását.
Az energetikában ma már kézenfekvő a fenntarthatósági szempontok figyelembevétele. Az elmondottak alapján nem lehet vita tárgya, hogy e tekintetben a fogyasztói szabályozás hatása pozitív, kérdés, hogyan mutatkozik ez meg?
Az ügyfél számára talán a legfontosabb, hogy ezért a rugalmas kapacitásért kap egy szolgáltatási díjat. Fontos tudni, hogy egy előzetes, díjmentes felmérés során megnézzük, miket lehet bevonni a fogyasztói szabályozásba, azokat hogyan lehet távolról le- illetve visszakapcsolni. Erre létrehoztunk egy alkalmazást, ami az adott szabályozásba bevont eszköz aktuális fogyasztásáról, teljesítményéről, hőmérsékleti beavatkozási adatokról ad egy képet, méghozzá valós időben, online dashboard felületen. Ezeket az információkat az ügyfél később fel tudja használni. Például, megnézheti, mennyire optimális az ő energiafogyasztása. Ez azért is hasznos, mert ezen információk ismeretében már tudunk az ügyfélnek javasolni megoldásokat középtávra. Mi ugyanis hiszünk abban, hogy a legolcsóbb energia az el nem fogyasztott energia. A fogyasztás szabályozása fenntarthatóbb megoldás annál, mint amikor többletfogyasztás esetén termelő eszköz segítségével áll vissza a rendszer egyensúly.
Ha jól tudjuk, a fogyasztói szabályozás az integrált energetikai szolgáltatások közé tartozik. Mit kell érteni ezek alatt?
Az elnevezés arra utal, hogy egyrészt az ügyfeleknek adott javaslatban egyszerre többféle, testreszabott szolgáltatást kombinálunk, másrészt az ügyfelek igényei is integrált módon jelentkeznek. A legnagyobb energiafogyasztók a termelő vállalatok, jellemzően az autógyártók vagy az élelmiszereket előállító cégek, de például olyan cégek is, amelyekről nem is gondolnánk, például az ismert építőjáték gyártó cég is. Az integrált szolgáltatások kiindulópontja mindig az ügyfelek energiamegtakarításra vonatkozó igénye, vagyis az, hogyan tudná a felhasználását csökkenteni. Erre különböző energiahatékonysági projekteket javaslunk, a folyamat mindig egy felméréssel kezdődik. Ilyenkor szóba jöhet egy komplett energetikai rekonstrukció, nyílászáró-cserékkel, szigeteléssel, esetleg a régi, elöregedett gázmotor lecserélése egy jobb hatékonyságúra, vagy ami még jobb, egy villanykazánra, illetve hőszivattyús megoldásra. Az integrált energetikai szolgáltatások másik része pedig az energiaigény – részben vagy egészben – megújuló forrásból történő előállítása vagy beszerzése irányába történő elmozdulás.
Új szolgáltatás az energiaegyensúly érdekében
Egyre fontosabb, hogy az energiára ne úgy tekintsünk, mint egy bármikor rendelkezésre álló forrásra, hanem amennyire lehet, szabályozzuk a saját fogyasztásunkat. A rugalmasságért cserébe alacsonyabb fenntartási költségekkel számolhat, amennyiben rendelkezik olyan bevonható eszközcsoporttal, amely működésének szabályozása nem okoz gondot a mindennapi üzletmenetben.
További információkat ezen az oldalon olvashat.
A tartalom az E.ON támogatásával, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásban a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.