Ahogy várni lehetett, elmaradt az áttörés Trump és Putyin csúcstalálkozóján
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az OTP Junior új vállalkozói műsora rávilágít, milyen készségek szükségesek egy fiatalnak ahhoz, hogy ne csak álmodjon a vállalkozásról, el is tudja indítani azt. Június 18-án indul a Piacralépők, ahol tíz formáció versenyez gyakorlati kihívásokon keresztül, szakmai mentorokkal az oldalukon. A 10 millió forintos fődíj mellett olyan tudással is gazdagodnak, ami a piacon ma felbecsülhetetlen.
Vállalkozást indítani mindig kockázatos, de szerencsére a mai pályakezdőket ez egyre kevésbé tántorítja el attól, hogy megvalósítsák a saját álmaikat. Ebben segíti őket az OTP Junior június 18-án induló vállalkozói műsora, ahol három, már most komoly sikerekkel büszkélkedő fiatal mentorálja azokat, akik még csak most lépnek rá az útra.
A versenyre több mint 200 fő jelentkezett, akik közül tíz formáció – egyéni vagy csapatos vállalkozás – jutott be a műsorba. A paletta rendkívül széles: az élelmiszeripartól a kreatív szegmensig álltak elő az indulók online és offline szolgáltatások, termékek ötleteivel. Az viszont közös bennük, hogy már most, a pályájuk kezdetén van egy erős víziójuk.
A győztes 10 millió forintot fordíthat majd a vállalkozására, de itt mindenki nyer: egy biztonságos közegben, profi mentorok mellett próbálhatják ki magukat és kaphatnak visszajelzéseket. Eközben pedig nemcsak ők, hanem a nézők is rengeteg ismerettel gazdagodhatnak.
Mekkora a vállalkozói kedv a fiataloknál?
Szerencsére a pályakezdő generációra már jellemző az autonómia: egyre többen viszik piacra hobbijukat, és a vállalkozások gyakran személyes ügyekből indulnak ki. A globális platformoknak hála pedig már a kulturális különbségek sem korlátozzák a lehetőségeket.
Sáfrányné Dr. Gubik Andrea, a Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi karának egyetemi docense a GUESS kutatási projekt adatait idézte:
„A diákok 70 százaléka eleinte alkalmazottként szeretne elhelyezkedni, és 15 százalék gondolkodik vállalkozásindításban. Öt év távlatában azonban ez az arány már 35 százalék fölé nő – a vállalkozói lét tehát sokak számára vonzó, de a többség először tapasztalatokat gyűjtene, hogy felkészüljön az önálló indulásra.”
De mi kell még, hogy merjenek kockázatot vállalni a fiatalok? Nemcsak a tudás, a hozzáállás is számít:
„Szükséges a tudatos gondolkodás, a kreativitás, a rugalmasság. Ma már számtalan lehetőség nyílik a mentorálásra is, így a kezdő vállalkozóknak nem kell egyedül érezniük magukat: rengeteg program, esemény és üzleti klub segíti őket, ahogyan a szakirodalom és az ehhez hasonló műsorok is, mint az OTP Junior Piacralépők” – emelte ki Dancsné Engler Bernadett, az OTP Bank Mikro- és Kisvállalati üzletág vezetője. Emellett pedig a családi háttér is meghatározza a vállalkozói kedvet:
„Ebben is mintakövetők vagyunk, ha nem is tudatosan. Aki azt látta, hogy a szülei vállalkoznak, annak ez természetes – akinek viszont más a normája, annak ezt előbb meg kell tanulnia. A szocializáció tehát meghatározó, de a műsor és az oktatási programok alkalmasak rá, hogy átadják ezt az attitűdöt.”
Valós kihívások, valódi tanulás
A fiatal vállalkozókat nyolc epizódon keresztül követhetjük majd nyomon a YouTube-on. Az első négy epizódot június 18-tól hetente teszi közzé az OTP Bank csatornája, a második etap – köztük a döntő – ősszel következik. A két szakasz közti szünet célja, hogy a résztvevők időt és lehetőséget kapjanak a vállalkozásuk továbbfejlesztésére.
A versenyzők itt nem elméleti feladványokkal találkoznak: olyan valós üzleti kihívásokkal néznek szembe, amelyekkel egy friss vállalkozó a mindennapokban is találkozik. A fókusz a cselekvésen és döntéshozatalon van, és nagy hangsúlyt kap az is, hogyan lehet egy jó ötletet megtérülővé tenni.
Ebben három fiatal, de már sikeres vállalkozó segíti őket: Cserháti-Herold Janka (Hormonmentes.hu), Tóth Simon (Simon’s Burger) és Wettstein Albert (Munch). Bár különböző iparágakból érkeztek, és a karakterük is eltérő, már mindannyian bizonyítottak a maguk területén. Tapasztalataikat és gondolataikat a műsor indulásához kapcsolódó sajtóeseményen osztották meg, amelyen a fentebb idézett szakértők, Sáfrányné Dr. Gubik Andrea és Dancsné Engler Bernadett is részt vettek.
Cserháti-Herold Janka kisgyerekes anyukaként kezdte a vállalkozását, és 10 év alatt számtalan nőnek segített önmaga megismerésében: „Jött az ötlet, hogy valami sajátot szeretnék, nem egy 8-tól 4-ig állást. Az alapötlet azonban önmagában kevés, kellett hozzá a küldetéstudat is, hogy átsegítsen a kezdeti nehézségeken” – mondta a mentor, aki a hormonmentes fogamzásgátlásban találta meg a számára fontos ügyet.
Wettstein Albert, a Munch társalapítója vállalkozásával az ételmentést emelte magasabb szintre, és már külföldön is egyre nagyobb sikereket ér el. Szerinte a kezdetekkor sokan irreálisan nagy rizikót vállalnak, de ez nem feltétlenül baj. „Ezzel a kezdők akkor talán még nincsenek is tisztában. Az idők során viszont a vállalkozók egyre rezisztensebbé válnak, egyre nehezebb meglepni őket.”
Tóth Simon, a Simon’s Burger alapítója rövid idő alatt lett a vendéglátás megkerülhetetlen alakja. Mint mondja, ő is vállalkozói családból származik, ezért könnyedén sajátította el ezt a szemléletet:
„Már gyerekkorom óta igyekszem kiszolgálni a »piaci igényeket«, ami akkor még a világítós karkötőket jelentette. Mindig igyekszem olyan rést találni, amit ki tudok tölteni. Ösztönlény vagyok: úgy állok hozzá, hogy mindannyian gyerekek vagyunk a szánkón a dombtetőn. El kell rugaszkodnunk, és meglátjuk, mi történik. Azt javaslom, mindenki írjon össze 20 ötletet – kizárt, hogy ne legyen közöttük használható.”
A kezdő vállalkozókat gyakran sújtja az imposztor-szindróma: kétségbe vonják a saját képességeiket, sőt gyakran az elért eredményeiket is. Erre Wettstein Albert szemléletes példát hozott:
„Egyszer meghívtak a Google nemzetközi rendezvényére, ahol fiatal vezetőknek tartottak képzést. Elgondolkodtam, miért is vagyok itt egyáltalán? Hiszen voltak résztvevők Indiából és Kínából is, akiket bizonyára egymilliárd ember közül választottak ki. Aztán ahogy a többiekkel elindult a beszélgetés, kiderült, hogy mindenki küzd ugyanilyen aggályokkal. Szerintem nemcsak olyan mentort érdemes választani, aki 10 évvel előttünk jár, hanem olyat is, aki mindössze 1-2 évvel: így friss tapasztalatokkal tud szolgálni és könnyebb kapcsolódni hozzá.”
Ezzel Janka is egyetértett: „A műsorban szerencsére kiderült számomra, hogy tudok újat mondani a versenyzőknek, annak ellenére, hogy én sem olyan régen kezdtem. Fontos az a fajta attitűd, hogy »ha én meg tudtam csinálni, nektek is sikerülni fog«. Vállalkozóként sokszor magányosan vágsz bele. Egy ilyen műsor és közösség lehet az a háttér, ami segít átlendülni a holtpontokon.”
Wettstein Albert hozzátette: „A versenyzők itt a valóságot kapják tömörített változatban. Az ember életében van egy időablak, amikor megnyílik a lehetőség. Ha akkor ott van az ötlet, a motiváció és a közeg, akkor lépni kell.” Az OTP Junior Piacralépők pedig éppen ezt az ugródeszkát biztosítja: nemcsak show, hanem társadalmi edukációs eszköz is.
A tartalom az OTP Bank megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozta Vlagyimir Putyin orosz és Donald Trump amerikai elnök is a pénteki alaszkai orosz-amerikai csúcs után tartott sajtótájékoztatón, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.