Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3ba6c836-7bf9-4664-96c6-70518cebd320","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A Fővárosi Ítélőtábla szerint Sidi engedély nélkül ment be Péni István szállodai szobájába, ahol hosszasan elidőzött. Péni doppingmintájában később tiltott szert találtak.","shortLead":"A Fővárosi Ítélőtábla szerint Sidi engedély nélkül ment be Péni István szállodai szobájába, ahol hosszasan elidőzött...","id":"20250307_fovarosi-itelotabla-sportloveszet-eltiltas-botrany-sidi-peter-peni-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ba6c836-7bf9-4664-96c6-70518cebd320.jpg","index":0,"item":"4403ff44-fbe0-439e-9a3a-4cf4f5f4b786","keywords":null,"link":"/sport/20250307_fovarosi-itelotabla-sportloveszet-eltiltas-botrany-sidi-peter-peni-istvan","timestamp":"2025. március. 07. 14:23","title":"Jogerős: jogosan tiltotta el Sidi Pétert a magyar szövetség a sportlövők botrányos ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbfe27b1-17d2-40d4-95cd-6f4ccf9290b5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Meglátjuk – mondta a VW egyik nagyfőnöke. ","shortLead":"Meglátjuk – mondta a VW egyik nagyfőnöke. ","id":"20250307_GTI-verziot-is-kaphat-a-Volkswagen-ID1","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbfe27b1-17d2-40d4-95cd-6f4ccf9290b5.jpg","index":0,"item":"c1c4f161-c450-4548-8d1c-40476775e35e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250307_GTI-verziot-is-kaphat-a-Volkswagen-ID1","timestamp":"2025. március. 07. 20:20","title":"GTI verziót is kaphat a Volkswagen ID.1","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c220e5af-de38-431f-b558-aaeec9969d46","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A NATO-csapatok bevonását azonban továbbra is ellenzik.","shortLead":"A NATO-csapatok bevonását azonban továbbra is ellenzik.","id":"20250307_bloomberg-orosz-ukran-haboru-ideiglenes-tuzszunet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c220e5af-de38-431f-b558-aaeec9969d46.jpg","index":0,"item":"1fe5801e-3ac8-44f6-88ed-bfdc3d516cf6","keywords":null,"link":"/vilag/20250307_bloomberg-orosz-ukran-haboru-ideiglenes-tuzszunet","timestamp":"2025. március. 07. 17:57","title":"Bloomberg: Oroszország hajlandó tárgyalni egy ideiglenes tűzszünetről Ukrajnában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0344d9d-b863-4cc1-a275-7f2e43ec9993","c_author":"HVG","category":"360","description":"A zsenik különc, bogaras világába tekinthetünk be a Centrál Színházban.","shortLead":"A zsenik különc, bogaras világába tekinthetünk be a Centrál Színházban.","id":"20250308_hvg-Central-szinhaz-kisszinpad-David-Auburn-Egy-bizonyitas-korvonalai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0344d9d-b863-4cc1-a275-7f2e43ec9993.jpg","index":0,"item":"1ab170fc-bc82-48c0-905f-725dda780395","keywords":null,"link":"/360/20250308_hvg-Central-szinhaz-kisszinpad-David-Auburn-Egy-bizonyitas-korvonalai","timestamp":"2025. március. 08. 16:15","title":"Visszatér a színpadra Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia, akik a Nemzeti Színházban lezuhantak a díszletről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c0771819-2499-4daa-851c-f8dda65bd804","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Egy amerikai csapat, a Cadillac csatlakozik.","shortLead":"Egy amerikai csapat, a Cadillac csatlakozik.","id":"20250307_autosport-forma-1-bovites-cadillac-general-motors-csapat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0771819-2499-4daa-851c-f8dda65bd804.jpg","index":0,"item":"6409b62d-97a6-4b13-935e-beb0295d04aa","keywords":null,"link":"/sport/20250307_autosport-forma-1-bovites-cadillac-general-motors-csapat","timestamp":"2025. március. 07. 18:31","title":"Tizenegy csapatosra bővül a Forma–1 mezőnye 2026-tól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c364855-2a21-4c9e-ac29-4809502d8689","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Robert Palladino az új nagykövet megérkezéséig vezeti az itteni amerikai nagykövetséget.","shortLead":"Robert Palladino az új nagykövet megérkezéséig vezeti az itteni amerikai nagykövetséget.","id":"20250307_egyesult-allamok-amerikai-nagykovetseg-ideiglenes-ugyvivo-robert-palladino","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c364855-2a21-4c9e-ac29-4809502d8689.jpg","index":0,"item":"1f88a051-51a1-4ed2-9e91-32e2b3f4415e","keywords":null,"link":"/elet/20250307_egyesult-allamok-amerikai-nagykovetseg-ideiglenes-ugyvivo-robert-palladino","timestamp":"2025. március. 07. 17:38","title":"„Helló, Magyarország!” – megérkezett Budapestre az ideiglenes amerikai ügyvivő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: új világ, régi kohászat.","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250309_Elvitelre-Giorgia-Meloni-Orban-Viktor-ozdi-kohaszok-baleset-kohaszat-Donald-Trump-evfordulo-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"45e9fb59-817e-42e5-ba45-44707f817658","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Elvitelre-Giorgia-Meloni-Orban-Viktor-ozdi-kohaszok-baleset-kohaszat-Donald-Trump-evfordulo-podcast","timestamp":"2025. március. 09. 06:00","title":"Giorgia Meloni, Orbán Viktor, és az ózdi kohászok │ Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28715e86-1350-4cc2-8087-fd855a19b26d","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"360","description":"Orbán csütörtöki vétója körüli érdekes fejlemény, hogy nem is próbálták meg meggyőzni vagy valamivel lekenyerezni az uniós vezetők a magyar miniszterelnököt. Ez a helyzet azonban a közeljövőben még komoly fejfájást fog okozni. Egy lehetséges megoldás: a szavazati (és ezzel a vétó-) jog megvonása.","shortLead":"Orbán csütörtöki vétója körüli érdekes fejlemény, hogy nem is próbálták meg meggyőzni vagy valamivel lekenyerezni...","id":"20250307_orban-viktor_eu-csucs_veto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28715e86-1350-4cc2-8087-fd855a19b26d.jpg","index":0,"item":"108134fa-32ab-47a9-ac07-8b7eea093e06","keywords":null,"link":"/360/20250307_orban-viktor_eu-csucs_veto","timestamp":"2025. március. 07. 17:00","title":"Egy nem fontos, de mégis sikeres orbáni vétó története","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bajor származású apjának az 1870-71-es német-francia háború kitörése után el kellett hagynia Franciaországot. Németországba a harcok miatt nem mehettek, így Londonba költöztek. Rudolf a müncheni műszaki főiskolán "summa cum laude" eredménnyel diplomázott, majd egykori professzora, a hűtőgépet feltaláló Carl von Linde vállalkozásainál dolgozott. Párizsban ő lett a hűtőgépgyár és tervezőiroda vezetője, s jövedelmező jégkészítő berendezést is tervezett.
Már ifjúkorában elgondolkoztatta a hagyományos hőerőgépek üzemanyag-pocsékolása. Párizsban felismerte, hogy Linde hűtőgépe lényegében fordítottan működő hőmotor, s ammónia-üzemanyagú motorral kezdett kísérletezni. 1890-ben Németországba költözött, s tovább foglalkozott a hőmotor megvalósításával. 1892-ben állt elő a teljesen új elven működő belsőégésű motorral, amelyben - szemben az akkor már elterjedt Otto-motorral - a motor nem a robbanókeveréket (porlasztott üzemanyag és levegő), hanem csak a levegőt sűríti nagy nyomásra, a bespriccelt olaj gyújtószerkezet nélkül, öngyulladással robban be és mozgatja meg a munkahengert.
Diesel kezdetben ipari felhasználásra, a gőzgép helyettesítésére törekedett, ezért egy ideig csak stabil, nagyméretű motorok készültek szabadalma alapján. A világ első 5 lóerős, négyütemű, egy függőleges hengerű dízelmotorját 1897. február 17-én, a Müncheni Műszaki Főiskolán mutatták be. Motorjának termikus hatásfoka jobb volt, mint a többi ismert gépé, ám a sorozatgyártás és világméretű elterjedés még messze volt. Diesel mindenesetre ügyesen értékesítette szabadalmát, s már akkor hatszoros milliomos volt, mielőtt képviselői az első munkaképes gépeket eladták.
A motor fejlesztése a századforduló után vett új lendületet. A nagyhatalmak megkezdték flottáik átalakítását az olcsóbb és hatékonyabb új konstrukcióra, a feltaláló pedig azon dolgozott, hogy szerkezetét alkalmassá tegye országúti járművek hajtására is. "Az a szilárd meggyőződésem, az autómotor meg fog születni, ami, ha bekövetkezik, életem feladatát megoldottnak tekintem" - írta.
Ezt a napot azonban nem érte meg: 1913. szeptember 29-éről 30-ára virradó éjszaka nyomtalanul eltűnt a La Manche csatornán a Dresden nevű postagőzös fedélzetéről. Néhány nappal később halászták ki a holttestét a tengerből. Fiai ugyan azonosították néhány holmiját, de az elhunyt testét a rátaláló tengerészek – a kor szokásai szerint – visszadobták a tengerbe. Holttestét sohasem találták meg. A hivatalos német verzió szerint a hosszú munka felőrölte Diesel idegrendszerét és öngyilkos lett, de alapos (bár soha be nem bizonyított) a gyanú, hogy a német titkosszolgálat ölette meg, hogy véget vessen angol kapcsolatainak.
Egy további elmélet szerint a kőolajcégeknek volt köze Diesel halálához, mivel Diesel növényi olajok használatát hangoztatta, ami az olajcégek érdekei helyett a mezőgazdaság érdekeit szolgálta. Diesel családja meg volt győződve arról, hogy Rudolfot valaki a hajóról lelökte, hogy szabadalmait ellophassa.
Ha a németek attól féltek, hogy a Diesel által tervezett motorokat ellenük is lehet majd felhasználni, az nem volt indoktalan, mert az első világháború kitörése után az ipswichi gyár termékei között angol tengeralattjáró-motor is szerepelt. Ha azonban az olajvállalatok növényolaj-kompetíciótól féltek, annak egyelőre semmi oka sem volt, mert a dieselmotorok a mai napig iparilag csaknem kizárólag kőolajtermékeken működnek (kátrányolajtermékeken sokkal kisebb mennyiségben, de a diesel motor különböző változatát kisérletileg már sokféle üzemanyagon próbálták ki).
A hajtómű gépkocsiban való alkalmazására Diesel halála után tíz évvel került sor. Az első szériában gyártott dízelmotoros személyautót a Daimler-Benz készítette 1936-ban, de a dízel tömeges elterjedése csak az 1973-as olajválság után kezdődött, amikor a benzin ára már jelentősen meghaladta a dízelolajét. A folyamatos fejlesztésnek köszönhetően az immár csendes és nem füstölő dízelmotorokat ma már prémiumkategóriás kocsikba is építik.
Bemutatkozott az első olyan magyar raliautó, amelynek motorterében dízel erőforrás található. A hivatalos Opel versenyszínekben pompázó Astra GTC volánja mögött az eddig is Opellel versenyző Bessenyey Zoltán ül majd, új navigátortársa pedig Papp György.
Hazánkban is megkezdődött a bio üzemanyagok árusítása. Igaz, csak néhány kútnál és néhány, bioüzemanyaggal is működő kocsi számára. A metanol és a biodízel ellenzői fennen hangoztatják, hogy majdnem több káros anyagot bocsátanak ki a bio-üzemanyagokat termelő berendezések, mint a hagyományos üzemanyagok. Ennek ellenére a mezőgazdaság széles körben kezdte meg a a bioüzemanyagok alapanyagaként használatos szója termelését. Az Egyesült Államokban viszont újabb anyagokból állítanak elő üzemanyagot.
Egymás után teszteltük a kiskombik bajnokának benzines és dízel változatát. A két autó közt nincs nagy különbség, de mindkét motornak vannak előnyei és hátrányai. Lássuk ezeket.
Az Audi R10 kiemelkedő győzelmi sorozata folytatódik: a Dindo Capello/Allan McNish illetve Emanuele Pirro/Marco Werner párosokkal versenyző Audi csapat az első és a második helyet szerezte meg az Amerikai Le Mans sorozat (ALMS) St. Petersburg-i izgalmas versenyén.
A 22 millió forintért már nálunk is rendelhető V8-as dízel nyáron érkezik a kereskedésekbe. A 326 lovas 4,2 TDI a világ legerősebb SUV-ja. A 760 Nm-es nyomatékkirály a müncheni sajtótájékoztatón elhangzottak szerint 11,1 liter gázolajat fogyaszt átlagosan. Motorja természetesen Győrben készül.