szerző:
MTI/hvg.hu

Százötven éve, 1858. március 18-án született Párizsban Rudolf Diesel német gépészmérnök, a róla elnevezett belső égésű motor feltalálója.

© A piezokristályos megoldással halkabb a dízel
Bajor származású apjának az 1870-71-es német-francia háború kitörése után el kellett hagynia Franciaországot. Németországba a harcok miatt nem mehettek, így Londonba költöztek. Rudolf a müncheni műszaki főiskolán "summa cum laude" eredménnyel diplomázott, majd egykori professzora, a hűtőgépet feltaláló Carl von Linde vállalkozásainál dolgozott. Párizsban ő lett a hűtőgépgyár és tervezőiroda vezetője, s jövedelmező jégkészítő berendezést is tervezett.

Már ifjúkorában elgondolkoztatta a hagyományos hőerőgépek üzemanyag-pocsékolása. Párizsban felismerte, hogy Linde hűtőgépe lényegében fordítottan működő hőmotor, s ammónia-üzemanyagú motorral kezdett kísérletezni. 1890-ben Németországba költözött, s tovább foglalkozott a hőmotor megvalósításával. 1892-ben állt elő a teljesen új elven működő belsőégésű motorral, amelyben - szemben az akkor már elterjedt Otto-motorral - a motor nem a robbanókeveréket (porlasztott üzemanyag és levegő), hanem csak a levegőt sűríti nagy nyomásra, a bespriccelt olaj gyújtószerkezet nélkül, öngyulladással robban be és mozgatja meg a munkahengert.

Diesel kezdetben ipari felhasználásra, a gőzgép helyettesítésére törekedett, ezért egy ideig csak stabil, nagyméretű motorok készültek szabadalma alapján. A világ első 5 lóerős, négyütemű, egy függőleges hengerű dízelmotorját 1897. február 17-én, a Müncheni Műszaki Főiskolán mutatták be. Motorjának termikus hatásfoka jobb volt, mint a többi ismert gépé, ám a sorozatgyártás és világméretű elterjedés még messze volt. Diesel mindenesetre ügyesen értékesítette szabadalmát, s már akkor hatszoros milliomos volt, mielőtt képviselői az első munkaképes gépeket eladták.

A motor fejlesztése a századforduló után vett új lendületet. A nagyhatalmak megkezdték flottáik átalakítását az olcsóbb és hatékonyabb új konstrukcióra, a feltaláló pedig azon dolgozott, hogy szerkezetét alkalmassá tegye országúti járművek hajtására is. "Az a szilárd meggyőződésem, az autómotor meg fog születni, ami, ha bekövetkezik, életem feladatát megoldottnak tekintem" - írta.

© Wikipedia
Ezt a napot azonban nem érte meg: 1913. szeptember 29-éről 30-ára virradó éjszaka nyomtalanul eltűnt a La Manche csatornán a Dresden nevű postagőzös fedélzetéről.  Néhány nappal később halászták ki a holttestét a tengerből.  Fiai ugyan azonosították néhány holmiját, de az elhunyt testét a rátaláló tengerészek – a kor szokásai szerint – visszadobták a tengerbe. Holttestét sohasem találták meg. A hivatalos német verzió szerint a hosszú munka felőrölte Diesel idegrendszerét és öngyilkos lett, de alapos (bár soha be nem bizonyított) a gyanú, hogy a német titkosszolgálat ölette meg, hogy véget vessen angol kapcsolatainak.

Egy további elmélet szerint a kőolajcégeknek volt köze Diesel halálához, mivel Diesel növényi olajok használatát hangoztatta, ami az olajcégek érdekei helyett a mezőgazdaság érdekeit szolgálta. Diesel családja meg volt győződve arról, hogy Rudolfot valaki a hajóról lelökte, hogy szabadalmait ellophassa.

Ha a németek attól féltek, hogy a Diesel által tervezett motorokat ellenük is lehet majd felhasználni, az nem volt indoktalan, mert az első világháború kitörése után az ipswichi gyár termékei között angol tengeralattjáró-motor is szerepelt. Ha azonban az olajvállalatok növényolaj-kompetíciótól féltek, annak egyelőre semmi oka sem volt, mert a dieselmotorok a mai napig iparilag csaknem kizárólag kőolajtermékeken működnek (kátrányolajtermékeken sokkal kisebb mennyiségben, de a diesel motor különböző változatát kisérletileg már sokféle üzemanyagon próbálták ki).

A hajtómű gépkocsiban való alkalmazására Diesel halála után tíz évvel került sor. Az első szériában gyártott dízelmotoros személyautót a Daimler-Benz készítette 1936-ban, de a dízel tömeges elterjedése csak az 1973-as olajválság után kezdődött, amikor a benzin ára már jelentősen meghaladta a dízelolajét. A folyamatos fejlesztésnek köszönhetően az immár csendes és nem füstölő dízelmotorokat ma már prémiumkategóriás kocsikba is építik.
   

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
hvg.hu Autó

Bemutatták az első magyar dízel raliautót

Bemutatkozott az első olyan magyar raliautó, amelynek motorterében dízel erőforrás található. A hivatalos Opel versenyszínekben pompázó Astra GTC volánja mögött az eddig is Opellel versenyző Bessenyey Zoltán ül majd, új navigátortársa pedig Papp György.

MTI Tech

Már nálunk is kapható a biodízel

Hazánkban is megkezdődött a bio üzemanyagok árusítása. Igaz, csak néhány kútnál és néhány, bioüzemanyaggal is működő kocsi számára. A metanol és a biodízel ellenzői fennen hangoztatják, hogy majdnem több káros anyagot bocsátanak ki a bio-üzemanyagokat termelő berendezések, mint a hagyományos üzemanyagok. Ennek ellenére a mezőgazdaság széles körben kezdte meg a a bioüzemanyagok alapanyagaként használatos szója termelését. Az Egyesült Államokban viszont újabb anyagokból állítanak elő üzemanyagot.

hvg.hu Autó

Teszteltük a legerősebb dízel Skodát

Sportos futómű, hibátlan kanyarodási képesség, kordában tartható erő, szép külső és elegáns belső – ez a dízel Octavia RS dióhéjban.

hvg.hu Autó

Teszt: ha olcsón kell dízel, USB-vel

Légies karosszéria, japános fejlettség, hosszú távú megbízhatóság, kemény futómű, erős és takarékos motor, jó árértékarány. Kipróbáltuk az i30-at.

hvg.hu Autó

Továbbra is veretlenek a dízel versenyautók

Az Audi R10 kiemelkedő győzelmi sorozata folytatódik: a Dindo Capello/Allan McNish illetve Emanuele Pirro/Marco Werner párosokkal versenyző Audi csapat az első és a második helyet szerezte meg az Amerikai Le Mans sorozat (ALMS) St. Petersburg-i izgalmas versenyén.

automenedzser.hu Autó

Vezettük a világ legerősebb dízel terepjáróját

A 22 millió forintért már nálunk is rendelhető V8-as dízel nyáron érkezik a kereskedésekbe. A 326 lovas 4,2 TDI a világ legerősebb SUV-ja. A 760 Nm-es nyomatékkirály a müncheni sajtótájékoztatón elhangzottak szerint 11,1 liter gázolajat fogyaszt átlagosan. Motorja természetesen Győrben készül.

Komplett antennarendszert épített ki két kórházban a tévéket adományozó szerelő

Komplett antennarendszert épített ki két kórházban a tévéket adományozó szerelő

Akasztófára függesztett Dávid-csillagot rajzoltak egy ellenzéki képviselő plakátjára

Akasztófára függesztett Dávid-csillagot rajzoltak egy ellenzéki képviselő plakátjára

Itt a Viber új funkciója, napokon belül mindenkinél bekapcsolják

Itt a Viber új funkciója, napokon belül mindenkinél bekapcsolják

Feljelentést tett az érdi ellenzék pénzmosás és hivatali visszaélés miatt

Feljelentést tett az érdi ellenzék pénzmosás és hivatali visszaélés miatt

Ki gondolná, hogy Európában nálunk autóznak a legkevesebbet az emberek

Ki gondolná, hogy Európában nálunk autóznak a legkevesebbet az emberek

A debreceni polgármester szerint magánügy, hogy a gyereke méregdrága magániskolába jár

A debreceni polgármester szerint magánügy, hogy a gyereke méregdrága magániskolába jár