szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ebben a szezonban már kétszer múlt a futam a kerékanyán: Ausztráliában Sebastian Vettel egy biztosnak tűnő győzelmet bukott el miatta, míg Malajziában Michael Schumacher kényszerült idő előtt feladni a küzdelmet. A kerékanya csak látszólag tűnik egyszerű fémdarabnak.

Egy kerékanya 300-500 gramm súlyú, acélból vagy alumíniumból készül, 450 euróba kerül. A látszólag egyszerű csavaron egy egész futam múlhat. A bal első tengelyen, egy meglazult kerékanya miatt veszítette el Sebastian Vettel a győzelmet Melbourne-ben, és Michael Schumacher még a pontszerzésről is lecsúszott Malajziában, mert a bal hátsó kerékanya teljesen kilazult. Az átlag Forma-1-es rajongó joggal teszi fel magának kérdést: mi abban a nehéz, hogy a kerékanyát erősen meghúzzák?

A Sauber technikai főnőke, Willy Rampf szerint a kerékanya a Forma-1-ben külön tudomány. Ha nem passzol minden, könnyen előfordulhat olyan, mint Vettellel vagy Schumacherrel. Különösen kritikus a hátsó kerékanya, mint ahogy azt Schumacher esete is jól demonstrálja. A hátsó kerék a fékezéskor és gyorsításkor mindkét irányba erőt ad le. Elöl a kerék akkor forog, ha a pilóta a gázra lép. Hatalmas erők vannak játékban. A Forma-1-es autók 2,5 másodperc alatt gyorsulnak nulláról 100 kilométer/órás sebességre. 60 kilométer/ órás sebességet 80-300 méter után képesek elérni. A késleltetés 5 g is lehet. Ez az erő a kerékanyát is feszíti.

A Sauber csak bejáratott felniket és anyákat használ. Ha a kerék és az anya új, szinte menetrendszerűen jön a baj, ezért mindkét elemet be kell járatni – árulta el Rampf. A Forma-1-es keréknél inkább a különböző anyafej és felni tartja a kerékanyát a kerékagyon, mint a menet maga. Ha a két komponens még nincs egymáshoz kopva, nincs az anyának elegendő tartása, azonban pont az ellenkezője is bekövetkezik. Időközönként: volt már rá példa, hogy a kerékanyát még nyers erővel sem tudták lecsavarni. A hő miatt kitágult anya szinte ráolvadt a felnire.

A cikk folytatása az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

Teszt: mennyivel jobb a prémium nyári gumi?

Az ausztriai Tessdorf ÖAMTC (osztrák autóklub) tesztpályáján mutatta be a Michelin a négy méretben Nyíregyházán gyártott Pilot Sport 3 gumiabroncsát.

hvg.hu Autó

Előre vagy hátra szereljük a jobb gumikat?

Eljött az ideje, hogy lecseréljük a téli gumikat nyárira. Aki maga szeretné elvégezni a cserét, biztosan felteszi magának a kérdést, hogy a jobb állapotban lévő gumikat előre vagy hátra kell-e felrakni. És hogyan kell kíméletesen tárolni a téli gumikat?

Autó

A kínai gumik ismét megbuktak a teszten

Bizakodásra ad okot, hogy 2010-ben a megbízható nyári gumik palettája szélesnek ígérkezik: a 225/ 45 R 17 W, Y méretű nyári gumik közül a 2010-es ADAC teszten 5 modell „különösen ajánlott”, hét pedig „ajánlott” besorolást kapott. ADAC öt terméket nem ajánl a vizes útburkolaton nyújtott gyenge vagy rossz teljesítményük miatt. Tizenhét 225/45 R 17 es méretű gumimodell állta ki az ADAC próbáit, többnyire olyan modellek, melyeket előszeretettel használnak az Audi A3, a Ford Focus, a Mercedes C-osztály, az Opel Astra és számos VW sportos változatain.

hvg.hu Autó

Mitől véd a bukósisak? - videó

Mindegy, hogy az utcán, a kijelölt úton, vagy a versenypályán történik, a kerékpározás veszélyes sport. A borulás, esés a levegőben van, és ha baleset történik, amiben többen is érintettek, nem feltétlenül mindig a biciklis a hibás.

Autó

Melyik az ideális navigációs rendszer?

Átláthatatlanul sok navigációs rendszer közül választhatunk a mobiltelefonon futó szoftvertől a Google Earth térképen navigáló beépített egységekig. Melyik a legjobb az autósoknak? A telefonos, a hordozható, vagy a beépített?

Autó

Közlekedési baleset: mit tegyen, ha sérültet talál?

Nagyon sokan tartanak attól, hogy egy közlekedési balesetnél elsősegélyben kell részesíteniük az áldozatokat. A legtöbben attól félnek, hogy nem lesznek képesek cselekedni, esetleg valamit rosszul csinálnak, ha ilyen helyzetbe kerülnek. Jogilag azonban elsősegély közben nem lehet rosszat tenni. A jogszabály azt bünteti, aki elmulasztja a segítségnyújtást.

hvg.hu Autó

Furcsa jövő: Renault-motor a Mercedesben, Twingo hátsókerékhajtással

A Renault-Nissan és a Daimler bejelentette széleskörű stratégiai együttműködését. A két vállalkozás kölcsönösen vásárol egymás részvényeiből, a Renault-Nissan szövetség 3,1 százalékot a Daimlerből, a Daimler pedig 3,1 százalékot a Renault-ból és szintén 3,1 százalékot a Nissanból. A jövőben számos közös modell készül és motorjaikat is megosztják.

Autó

Itt a tavasz, mi legyen az autóval?

Fontos az autó szezonális ápolása: sok bosszúságtól és felesleges költségtől kímélheti meg magát, ha karbantartja autóját. Az idei hosszú, kemény tél után az autó különösen igényli az ápolást. Ehhez tartozik az autó alapos tisztítása, és a károk felülvizsgálata. Ezzel biztonságossá teheti a járművet és az értékét is megtarthatja.

hvg.hu Autó

Veszélyes a telefon-kihangosítás

A telefonálás vezetés közben még akkor is erősen eltereli a vezető figyelmét, ha kihangosítót használ. Egy tanulmány szerint az embereknek csupán egy kis csoportja képes egyszerre több dologra koncentrálni. Ők a szuperérzékelők.

hvg.hu Autó

Mi kell a gondtalan motorozáshoz?

A tavasz, illetve a jó idő beköszöntével elindult a motoros szezon. Mielőtt azonban útnak indulna a kétkerekűvel, nem árt, ha alaposan átvizsgálja a hosszú tél után a járgányt. Fontos, hogy nem csak a motort kell felkészíteni az első útra, a motorosnak sem árt, ha a téli szünet után edz az indulásra.