Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2be40481-5399-4a2d-82f0-52103de43696","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által beígért teljes áfa-visszatérítést a zöldség és gyümölcs vásárlása után – derül ki a Medián friss felméréséből.","shortLead":"A nyugdíjasok 70 százaléka inkább választaná az általános 5 százalékos élelmiszeráfát, mint a részükre a kormány által...","id":"20250312_Median-Fidesz-Tisza-Orban-Magyar-Peter-afacsokkentes-inflacio-visszateres-elelmiszer-zoldseg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2be40481-5399-4a2d-82f0-52103de43696.jpg","index":0,"item":"d952edf5-2713-495a-9e4e-8df9864595bf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_Median-Fidesz-Tisza-Orban-Magyar-Peter-afacsokkentes-inflacio-visszateres-elelmiszer-zoldseg-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 17:16","title":"Medián: A fideszesek többsége is Magyar Péter áfajavaslatát kérné, nem Orbán visszatérítéses ígéretét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17dfb789-54f1-4c4a-824b-f7a984d3adb7","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ókovács Szilveszter szerint Magyarország nem hadviselő fél, a művészek pedig nem katonák. ","shortLead":"Ókovács Szilveszter szerint Magyarország nem hadviselő fél, a művészek pedig nem katonák. ","id":"20250312_sandor-fegyir-okovacs-szilveszter-anna-netrebko-operahaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17dfb789-54f1-4c4a-824b-f7a984d3adb7.jpg","index":0,"item":"6e2464d7-d53d-4f81-bc4b-df9cd7549cca","keywords":null,"link":"/kultura/20250312_sandor-fegyir-okovacs-szilveszter-anna-netrebko-operahaz","timestamp":"2025. március. 12. 11:20","title":"Sándor Fegyir egy orosz szoprán fellépésének a lemondását kérte az Operaház igazgatójától, kioktatást kapott válaszul","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b87529b9-4d91-4519-aea1-c91a55cac751","c_author":"HVG","category":"nagyitas","description":"A Sony World Photography Awards kihirdette a 2025-ös nyílt verseny 10 kategóriagyőztesét és a shortlistre került fotósokat. Az immár 18. éve megrendezett verseny annak az ünneplése, hogy az egyes fényképek képesek megragadni és kiemelni egy egyedi pillanatot, és közben felidéznek egy szélesebb narratívát is. Idén több mint kétszáz országból 419 ezer fotó érkezett be a versenyre. ","shortLead":"A Sony World Photography Awards kihirdette a 2025-ös nyílt verseny 10 kategóriagyőztesét és a shortlistre került...","id":"20250311_2025-Sony-World-Photography-Awards-galeria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b87529b9-4d91-4519-aea1-c91a55cac751.jpg","index":0,"item":"48804470-7443-4023-b1be-036556a0746c","keywords":null,"link":"/nagyitas/20250311_2025-Sony-World-Photography-Awards-galeria","timestamp":"2025. március. 11. 17:45","title":"Lebilincselő képekkel itt vannak a Sony World Photography Awards idei győztesei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909","c_author":"Ballai Vince","category":"360","description":"Eddig 1700 szarvasmarhát kell leölni Kisbajcson a ragadós száj- és körömfájásos megbetegedések miatt. A kórokozó nem véletlenül kapta a ragadós melléknevet: rendkívül fertőző, és a hazai nem szárnyas haszonállatok zömére kockázatot jelent. Állattartók tízezrei aggódhatnak állatok százezreiért. A betegség globálisan 28 milliárd dolláros kárt okoz, nem véletlen a szigorú intézkedések sora, és az, hogy az érintett telepet a miniszterelnök is csak kívülről nézhette meg.","shortLead":"Eddig 1700 szarvasmarhát kell leölni Kisbajcson a ragadós száj- és körömfájásos megbetegedések miatt. A kórokozó nem...","id":"20250311_ragados-szaj-es-koromfajas-jarvany-allategeszsegugy-kisbajcs-babolna-leoles-gazdasag-allattenyesztes-nebih","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909.jpg","index":0,"item":"6abb74f1-db55-493f-9d12-274028722f23","keywords":null,"link":"/360/20250311_ragados-szaj-es-koromfajas-jarvany-allategeszsegugy-kisbajcs-babolna-leoles-gazdasag-allattenyesztes-nebih","timestamp":"2025. március. 11. 14:26","title":"Sorra rendelik el az állattelepeken a vesztegzárat a most felbukkant ragályos kór miatt, amely egyetlen csapással milliárdos kárt okozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86b5e735-d800-464f-9878-ddd8988ab98b","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Sok nagy üzletláncnak a 30 százalék fölötti árrés sem volt elég arra, hogy nyereségesek legyenek.","shortLead":"Sok nagy üzletláncnak a 30 százalék fölötti árrés sem volt elég arra, hogy nyereségesek legyenek.","id":"20250312_arres-fizetes-bolt-kereskedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86b5e735-d800-464f-9878-ddd8988ab98b.jpg","index":0,"item":"7a5a06c1-058b-4bd4-b6c6-196918561ec2","keywords":null,"link":"/kkv/20250312_arres-fizetes-bolt-kereskedelem","timestamp":"2025. március. 12. 14:52","title":"Honnan lesz pénzük a boltoknak fizetést adni, ha csak 10 százalék lehet az árrés?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15f3cb2f-33bb-4acd-9afa-059b40ebb6a6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Közvagyon megvédése érdekében indítanak pert.","shortLead":"Közvagyon megvédése érdekében indítanak pert.","id":"20250311_jozsefvaros-konnektor-ajtofelfa-kecskemeti-laszlo-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15f3cb2f-33bb-4acd-9afa-059b40ebb6a6.jpg","index":0,"item":"a38f8c8c-225d-4a18-b9dc-eb40329f7d6e","keywords":null,"link":"/itthon/20250311_jozsefvaros-konnektor-ajtofelfa-kecskemeti-laszlo-per","timestamp":"2025. március. 11. 14:25","title":"Józsefváros beperli a fideszes képviselőt, aki konnektorokat és ajtófélfát vitt el abból az önkormányzati lakásból, ahol jogtalanul élt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ceca9794-819d-4cf4-b4ec-d8d54ff07d66","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az amerikai külügyminiszter korábban már bírálta az Orbánnal is jó viszonyt ápoló boszniai szerb vezetőt.","shortLead":"Az amerikai külügyminiszter korábban már bírálta az Orbánnal is jó viszonyt ápoló boszniai szerb vezetőt.","id":"20250311_egyesult-allamok-marco-rubio-bosznia-hercegovina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ceca9794-819d-4cf4-b4ec-d8d54ff07d66.jpg","index":0,"item":"a3f01ca7-4b51-4f24-bad6-76249395b226","keywords":null,"link":"/vilag/20250311_egyesult-allamok-marco-rubio-bosznia-hercegovina","timestamp":"2025. március. 11. 15:14","title":"Rubio Boszniáról: „Az utolsó dolog, amire szükségünk van, az egy újabb válság”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"806966e5-4e1d-4c65-bcbd-0a31e8f656e9","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A lengyelekre is számítanak.","shortLead":"A lengyelekre is számítanak.","id":"20250312_ukrajna-eu-csatlakozas-magyar-veto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/806966e5-4e1d-4c65-bcbd-0a31e8f656e9.jpg","index":0,"item":"b2ce5db4-2934-4439-970e-b20138c11594","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_ukrajna-eu-csatlakozas-magyar-veto","timestamp":"2025. március. 12. 17:45","title":"Ukrajna „különböző lehetőségeket” mérlegel, ha Orbánék megvétóznák az uniós csatlakozásukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Citroënnél olyan autót akartak alkotni, ami már-már német. A C5 első verziójának reklámjában erre annyira rámentek, hogy a „megnyugtatóan német, félreérthetetlenül Citroën” szlogent választották. Ez a felfrissített változatban tesztelt C5 Tourer esetében szinte sikerült is. A C5 nem olyan, mint egy sötétkéköltönyös főnök. Inkább a zakója alá garbót húz. Biztos kézzel vezeti a vállalatot, de nem szögletes. Vannak kisebb-nagyobb hibái, de az eredmények mellette szólnak.
A C5 külsejét, különösen feketében, nehéz lenne forradalminak titulálni, legalábbis addig, amíg észre nem vesszük, hogy nem is fekete, hanem csillámló sötétbarna. Kis extravagancia, amely nem hivalkodik. Ügyes. Az arca sem olyan karakteres, mint egy Audinak, de szép megoldásokat találni rajta. A nappali LED-fénycsík és a tompított fény xenon-lámpái presztízst adnak a kocsinak. Hátulról pedig még dögös is. A szögletes és dupla kipufogóvégek, krómbetéttel, elgondolkodtatóak: milyen sportkombi lehet ez, ami egyáltalán nem hasonlít, mondjuk egy BMW-re.
És a 204 lóerős motorral szerelt autó meggyőzően viselkedik. A 2,2 literes HDi dízel, ha odalépünk, olyan kellemes brummogással indul meg, hogy öröm ismételgetni. Persze nem olyan fürgén, mint egy duplakuplungos, de azért a nyomaték időben és meggyőzően megérkezik. A 440 Nm pedig tisztességesen meglódítja a gépet. Pedig a Tourer, vagyis a kombi változat jelentős méretekkel megáldott. A teljes hossza 4,83 méter, és 1,86 méter széles, a tengelytávja 2,8 méter méter, ami már jelentős belteret eredményez. A hatfokozatú, bolygóműves automataváltó normál módban csak egészen picit lassan, de amúgy nagyon finoman teszi a dolgát. Ha a sport gombot megnyomjuk, akkor pedig 2000 alá nem is nem nagyon engedi esni fordulatszámot. A fogyasztás viszont ennek megfelelően nem a mai fő áramlatot követi, az átlag több lesz, mint 8 liter, szinte biztos. Ez egy 1,8 tonnás kocsitól nem elfogadhatatlan, annak fényében különösen nem, hogy akik ilyen kocsival járnak, üzemanyag juttatással teszik.
A kocsi legerősebb része, amely tényleg élményszámba megy, az a futómű. Még a murvával felszórt, weekend telkes, tankcsapdákkal terhelt utcácskán is úgy kel át, mint a tevekaraván. Csak nem billeg annyira. A hidropneumatikus rugózásban tényleg van tapasztalata a Citroennek, a hatvan év, amelyet ennek fejlesztésével töltöttek mára tényleg kifogástalanul működik. Elképesztő, ahogyan érezni, az autó szó szerint figyeli az alatta lévő talajt és folyamatosan hozzáigazítja a rugózást. De nem kell félni, mindez nem azt jelenti, hogy olyan puha a kocsi, hogy azonnal tengeribetegek leszünk tőle. A C5 ráadásul komolyabb tempónál megsüllyeszti karosszériáját, a csekélyebb légellenállás érdekében.
Képgaléria a C5 2.2 HDi-ről
D.P.
A vezetői komfortot viszont szokni kell, mert ebben nagyon francia. Egészen szokatlan a fix kormányoszlop, amely nem fordul a kormánykerékkel együtt. Ebbe egy „Y forduló” közben majdhogynem bele lehet akadni. A duda kormányagyra helyezett két gombos megoldása pedig igazán stresszterápiás azzal, hogy az oszlopon két kis gombot kell nyomogatni és nem teli tenyérrel ráverni a kormány közepére: menjél már! Csak finomkodva tudunk dudálni, akkor meg már minek? És ilyen a vezetőtől távol levő, elakadást jelző gomb is, ami szinte az anyósülés elé került. Látszik, hogy a francia nem olyan köszöngetős, mint a magyar. Csak indokolt esetben használják, nincs stratégiai szerepe a gomb elhelyezésének.
Az ülések ugyanakkor majdnem kárpótolnak mindenért. Leszámítva, hogy az üléslapok talán nem elég szélesek, a fűthető, masszázsfunkciós vezető oldali ülés, amely legalább 10 féle pozícióban mozgatható miden porcikánkat kényezteti. A legjobb talán a háttámla felső részének testhez igazíthatósága, amely lapockatájon még hajlik egyet, ha úgy kívánjuk. A bézsszínű kárpit viszont láthatóan túlérzékeny kissé; ki volt fényesedve, ami túlzás egy alig 6000 kilométert futott autóban.
A konzol legkevésbé sikerült része a középkonzol gomb hadserege. A rádiógombok végtelen száma, a klíma gombjai és hogy mit, mikor kell megnyomni vagy tekerni, nem egyértelmű egy hét után sem.
Viszont van sok-sok díjnyertes ötlet: így a csomagtér-záró gomb vagy a csomagtér falán helyet kapott kis zseblámpa. A csomagtartóban ráadásul van egy olyan gomb is, ami arra szolgál, hogy a kocsi leeressze hátsóját, miközben megpakoljuk. És pakolni lehet is bele. Alapból nem a legnagyobb 505 literes csomagtérrel nyit, ám kicsit átrendezve a belsőt máris 1462 literre bővül a tér. Apró megjegyzés, hogy az elektromos csomagtér-ajtó nem éppen sebesen teszi a dolgát.
A 11 milliós modellben a napfénytetővel pedig még a női szíveket is meghódíthatja a főnök. Amikor beülnek mögé a kolleginák egy vállalati kiruccanás alkalmával, akkor lehet igazán villogni, hogy ilyen is van a főnök kocsijában. Mert egyébként éppen a sofőr kapja a legkevesebbet a kék égből, az a hátul ülők kiváltsága.
Olyan autó a C5, amely nem enged a maga igazából. Így képzelik a németes francia autót a franciák, ennél jobban nem tudják megerőszakolni magukat, és nem is kell. Bár olyan, de mégis alaposan különbözik egy Passattól vagy egy Audi A4-től. Mindennel együtt: a karosszéria, a motor, a komfort, tényleg egyedi harmóniát alkot.