szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A fővárosi kormányhivatal közlekedési felügyelőségének vezetője szerint beszélni kéne arról, ne írjanak-e elő rendkívüli alkalmassági vizsgát azoknak a sofőröknek, akik rendszeresen konfliktusba kerülnek az utakon - hangzott el a Magyar Rádió Napközben című műsorában.

Ökölrázás, szitkozódás, verekedés, lövöldözés – felmérések szerint az autósok 10 százaléka jelent közvetlen veszélyt agresszivitása miatt a többi közlekedőre - hangzott el a Magyar Rádió Napközben című műsorában.

Az utakon előforduló agresszióval foglalkozó Ludwig.F. Lowenstein brit pszichológus huszonöt évnyi kutatás után megállapította, hogy jóval valószínűbb az erőszakos magatartás a férfiak, különösen a fiatal férfiak, mint a nők körében. Sokkal több agresszió fordul elő délután, amikor már fáradtabbak, ingerültebbek a sofőrök, és azt is kimutatta, hogy a kereskedelmi-, vállalati járművek vezetőinél nagyobb számban tapasztalható az erőszakos magatartás, mint más autózók körében. Az okok között található még a stresszes élet, a forgalmi dugó, a rossz útviszonyok, az adott személy előtt indokolatlanul lassan vezető sofőr, vagy akár a hamis ön-, illetve túlértékelés is.

Remeczki János járművezető-szakoktató, vizsgabiztos szerint azonban más tényezők is közrejátszanak az utakon tapasztalható erőszakban. A szakember a Kossuth Rádió műsorában azt mondta, amíg nem lesz általános a jogkövető magatartás, illetve nem változik a gazdasági környezet, vagyis nem feszíti az embereket többek közt a munkanélküliség vagy a magas törlesztőrészlet, addig hiú ábránd az agresszió megszűnését remélni.

Ipolyi-Keller Imre, Budapest Főváros Kormányhivatala Közlekedési Felügyelőségének vezetője a Napközben szerdai adásában azt is hangsúlyozta, hogy gyakran a kezdő sofőrökkel szembeni türelmetlenség miatt alakul ki erőszak. Több gyakorlott vezető lesz ideges, ha előtte valaki indokolatlanul lassan halad, és ezzel őt is akadályozza, az ügyetlenkedést azonban nem szabadna támadásként felfogni. Igaz, problémát jelent, hogy a kezdők közül csak kevesen teszik ki a T betűt, így a többiek nem tudhatják, ki az akivel gyakorlatlansága miatt megértőbbnek kellene lenniük. Nem meglepő azonban, hogy kevés a T-betűs autó, ugyanis, jellemző, hogy a rutinos vezetők ezeket a kocsikat egyből megpróbálják megelőzni, hátrébb szorítani - mondta a fővárosi kormányhivatal munkatársa.

Ipolyi-Keller Imre szerint a minden vezető számára kötelező pszichológiai vizsgálat nem tűnik indokoltnak az erőszak visszaszorítására, ez csak a vezetői vizsgán többször megbukottak számára előírás. Utóbbiak körében is azonban 90 százalék fölötti a megfelelési arány. Az általánosan kötelező vizsgálat tehát fölösleges tortúra lenne a nagy többség számára.

Arról viszont lehetne beszélni, hogy azok számára, akik konfliktusba keverednek az utakon, rendkívüli alkalmassági vizsgát írjanak elő. Ez jelenleg nincs, hiányzik a rendszerből – mondta a Napközben című műsorban a fővárosi kormányhivatal közlekedési felügyelőségének vezetője.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!