Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"285cc825-ee5f-4dcb-a9fd-5f0941243650","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Paul Marchant 16 évig volt a cég első embere.","shortLead":"Paul Marchant 16 évig volt a cég első embere.","id":"20250331_primark-paul-marchant-vezerigazgato-lemondas-tiszteletlenseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/285cc825-ee5f-4dcb-a9fd-5f0941243650.jpg","index":0,"item":"6a41b8f6-b20a-44b2-bc09-aa4d2a2e35c0","keywords":null,"link":"/elet/20250331_primark-paul-marchant-vezerigazgato-lemondas-tiszteletlenseg","timestamp":"2025. március. 31. 11:24","title":"Lemondott a Primark vezérigazgatója, mert tiszteletlenül bánt egy nővel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d80754cf-2629-4c2f-8db8-6d90545d7098","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ugyan Skóciában született, de az AC/DC-t már Ausztráliában alapította.","shortLead":"Ugyan Skóciában született, de az AC/DC-t már Ausztráliában alapította.","id":"20250331_Angus-Young-ACDC","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d80754cf-2629-4c2f-8db8-6d90545d7098.jpg","index":0,"item":"6ade584e-b187-47f8-9a14-cd4e0056b44c","keywords":null,"link":"/kultura/20250331_Angus-Young-ACDC","timestamp":"2025. március. 31. 12:46","title":"Angus Young 70 éve született, és ebből 52 évet az AC/DC-nek adott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e092557b-95c1-42e0-9929-d196919cdaa3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Bankmonitor számolt egy sort, miután Nagy Márton azt mondta, lehet, hogy a 2024 végi díjak visszahozására kötelezik a bankokat.","shortLead":"A Bankmonitor számolt egy sort, miután Nagy Márton azt mondta, lehet, hogy a 2024 végi díjak visszahozására kötelezik...","id":"20250401_arstopot-bankok-dij-nagy-marton-bankmonitor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e092557b-95c1-42e0-9929-d196919cdaa3.jpg","index":0,"item":"ab259e07-6eac-4cb2-b94e-800eefc030bb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250401_arstopot-bankok-dij-nagy-marton-bankmonitor","timestamp":"2025. április. 01. 14:54","title":"Mennyit nyerhetnének az ügyfelek azon, ha árstopot vezetne be a kormány a bankoknál?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dda89a43-a56f-4823-8ab6-de4e5c417c20","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A teljesítményekre biztosan itt sem lesz panasz. ","shortLead":"A teljesítményekre biztosan itt sem lesz panasz. ","id":"20250331_A-BMW-specialista-Alpina-is-jon-az-elektromos-verziokkal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dda89a43-a56f-4823-8ab6-de4e5c417c20.jpg","index":0,"item":"5502aacf-68c2-40fa-8c13-dd4aada6e580","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_A-BMW-specialista-Alpina-is-jon-az-elektromos-verziokkal","timestamp":"2025. március. 31. 20:20","title":"A BMW-specialista Alpina is jön az elektromos verziókkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8bfbf97-b284-45aa-9a41-c94bff18b5f5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem óvatoskodta el. ","shortLead":"Nem óvatoskodta el. ","id":"20250331_Forgalommal-szemben-jott-a-kamion-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8bfbf97-b284-45aa-9a41-c94bff18b5f5.jpg","index":0,"item":"6e8ee7c2-6116-431d-ac5d-054aba424581","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_Forgalommal-szemben-jott-a-kamion-video","timestamp":"2025. március. 31. 07:37","title":"Forgalommal szemben jött a kamion, mindenki menekült előle – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az isztambuli polgármester, Ekrem Imamoglu letartóztatásával Törökország új és veszélyes szakaszba került. Jelen állás szerint a török ellenzék akkor is nyerhet Erdogan ellen, ha vezére börtönben marad. J. D. Vance amerikai alelnöknek le kellene mondania, miután elhajtották Grönlandról, odahaza pedig megalázták.","shortLead":"Az isztambuli polgármester, Ekrem Imamoglu letartóztatásával Törökország új és veszélyes szakaszba került. Jelen állás...","id":"20250331_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"a8f705ab-6678-4020-8f52-5dee179e2182","keywords":null,"link":"/360/20250331_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. március. 31. 11:07","title":"Szerte a világban felkapták a témát, hogy az ellene kiadott letartóztatási parancs ellenére Budapestre látogat Netanjahu","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2d4abad-1aa8-40b8-ad31-2e888e59bd96","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"A nem tüntető többségnek joga van ahhoz, hogy normális módon élhesse az életét, hidakat lezárni nem normális dolog – mondta Orbán Viktor az Erzsébet híd, majd több másik budapesti híd forgalmát megbénító múlt keddi tüntetésről. A szokásos közrádiós interjúban pedig azt is belengette, hogy ha folytatódnak a „hídfoglalós” demonstrációk, akkor a gyülekezési jog további korlátozásától sem riad vissza. Pedig volt idő, amikor még ő is megengedőbb volt a tiltakozások ezen formájával.","shortLead":"A nem tüntető többségnek joga van ahhoz, hogy normális módon élhesse az életét, hidakat lezárni nem normális dolog –...","id":"20250401_Erzsebet-hid-lezaras-1990-taxisblokad-2002-hidfoglalas-2014-netado-2025-ellenzeki-tuntetes-Orban-Viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2d4abad-1aa8-40b8-ad31-2e888e59bd96.jpg","index":0,"item":"57bcea36-5e48-4760-b57f-ccd90e5be9d8","keywords":null,"link":"/360/20250401_Erzsebet-hid-lezaras-1990-taxisblokad-2002-hidfoglalas-2014-netado-2025-ellenzeki-tuntetes-Orban-Viktor","timestamp":"2025. április. 01. 09:30","title":"„Hidat foglalni nem kell félnetek jó lesz...” – amikor Orbánnak még nem volt baja az Erzsébet híd elfoglalásával, sőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28921837-2e00-47f3-a451-78d5af8555db","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Európai Űrügynökség szakemberei még 2022 októberében rögzítették, ahogy a napszél részecskéi kavarogva áramlanak ki a csillagból.","shortLead":"Az Európai Űrügynökség szakemberei még 2022 októberében rögzítették, ahogy a napszél részecskéi kavarogva áramlanak ki...","id":"20250331_napszel-nap-video-solar-orbiter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28921837-2e00-47f3-a451-78d5af8555db.jpg","index":0,"item":"362ab931-4bf1-4bd3-b48e-6622967b4b7c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250331_napszel-nap-video-solar-orbiter","timestamp":"2025. március. 31. 10:03","title":"2 000 000 kilométeres örvényt videóztak le a Nap szélénél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Norvégiában több elektromos Nissan Leaf-et adnak el, mint Qashqai-t, amely a japán márka igazán nagy dobása volt az elmúlt években. A helyzet azért nem ilyen súlyos, sajnos elég messze vagyunk a tömeges villanyaautózástól. A legismertebb tisztán elektromos autó második generációjának premierjén jártunk.
A héten indult el a Nissan piacvezető elektromos autójának európai gyártása, amelyre a hvg.hu-t is meghívta a márka. Az esemény nem csak azért volt jelentős, mert a brit PM (Prime Minister, David Cameron) is megjelent és végig is simogatta az újdonságot. Sokkal fontosabb, hogy az angol autóipar legnagyobb gyára egy új modellel gazdagodott. A másik, hogy az európai piacra mostantól a kontinensről érkeznek a japán márka elektromos autói sokkal olcsóbban, mint korábban. Ez pedig nagyon kellett a Leaf-nek, hogy végre igazán nagyot dobbantson.
Hogy mennyire fontos a Leaf a Nissanak? Lényegében jelenleg nincs a japán márka modellpalettáján hasonló kategóriájú hagyományos, benzines/dízel modell. A „C-szegmensben” ugyan ott a kategóriateremtő Qashqai, de az egy SUV nem a szokásos tucat utcai autó. És ugyan ott a Nissan Note is, az viszont egy kis egyterű és különben is a "B-kategóriában" a kis autók közt versenyez. A Nissan nagyon sokat tett fel a Leaf-re.
KÉPGALÉRIA:
D.P.
A két éve bemutatott és rögtön az év autójának választott Leaf-ből eddig világszerte 54 ezer darabot adtak el. Semmiképpen nem tekinthető elképesztő adatnak, az árát és a meglévő kompromisszumokat figyelembe véve mégsem rossz. Másfelől a kocsi tényleg forradalmi. Aki egy kicsit is megcsömörlött az autózásban és temeti a világot, hogy rossz irányba halad, annak egy ilyen autó egészen üdvözítő élmény. A kocsit karácsonykor használtuk egy héten át, a teszt itt olvasható.
A Leaf ugyanakkor nem csodaszer. Ha azt vesszük, hogy a zéro-emisszó, vagyis a nulla károsanyag-kibocsátás ellenére Magyarországon olyan egy ilyen autóval járni mintha 3 liter benzint pöfékelnénk el a levegőbe 100 kilométeren nem rossz, de az igazság az, hogy az elektromos autózás akkor teljesíti be a küldetését, ha a hozzá szükséges energiát is megújuló forrásból nyerjük.
Mindenesetre a Leaf-en sok mindent átalakítottak a használhatóság érdekében. A legfontosabb, hogy az eddigi normál feltöltési időt megfelezték, vagyis a háztartásban lévő 10 amperes óráról az eddigi 8 óra helyett 4 óra lett a feltöltési idő. A másik leginkább kifogásolt paraméter a hatótávolság terén is számottevő a növekedés. Sikerült 14 százalékkal megnövelni a hatótávot, amely számokban kifejezve 199 kilométert jelent a jelenlegi első sorozatú Leaf 175 kilométerével szemben.
Thatcher idején indultak a Nissan Bluebirddel
A premiernek helyt adó, Sunderlandben lévő Nissan-gyár a legnagyobb autógyára a szigetországnak évi 500 ezer autós volumenével. Úgy tűnhet Anglia igazi autóipari nagyhatalom, valójában a kibocsátást tekintve, korántsem tartozik a legnagyobbak közé. Persze az angliai bérszínvonal ismeretében egy ilyen gyár munkaerő-költsége ma sem lehet versenyképes akár egy kelet-európai gyár költségével sem, ezért komoly kedvezményekkel száll be az állam, hogy legalább foglalkoztatás legyen a régióban. Ennek a jelentőséget nyomatékosította David Cameron jelenléte is, aki vélhetően óránként tart hasonló lelkesítő beszédeket. Mindenestre az angolok a Leaf személyében egy olyan modellt szerelnek össze, amelynek árazása vélhetően elviseli a magas élőmunka költségeket is.
Ami magát a gyártást illeti meglepő, hogy egy technológiájában teljesen eltérő autót, hogyan tudtak ennyire integrálni a gyár hétköznapi modelljei közé. Jönnek-mennek a szalagokon a szürke, fehér, fekete Qashqai-ok, amikor fel-feltűnik egy Leaf.
Egy kettévágott Leaf, hogy minden jól látszon.
D.P.
Az összeszerelés során, amikor felűnik egy Leaf, a lerakott lítium-ion akksikból emel ki egyet a robot és illeszti a Leaf alvázába, az ugyanis teljes egészében ott lakik. Ezzel a korábbi Leaf-hez képest a csomagtartóban nyertek tisztán pakolható 30 litert, nem éktelenkedik tovább egy lépcső a kocsi csomagterében. További újdonság, hogy a kocsi kapott még egy ECO-programot, egy olyat, amely nem nyírja ki teljesen a menetdinamikát, mint az előző változat hasonló programja. Az ECO „A” programban, ha telitalppal belelépünk a „gázpedáljába” akkor megindul rendesen.
Első sorban ára miatt, még sokáig nem lesz az utcakép része a sarkon töltődő Leaf. Angliában ugyanakkor komolyan nekivágtak a jövő autózásának. Gyorstöltő hálózatra, amely sarkalatos pontja az elektromos autózásnak, elköltenek nagyjából 300 millió fontot. Az állam pedig minden egyes legyártott autóra ad 5000 font szubvenciót így a kocsi ára valahol 25 ezer font környékén mozog. Mindezzel együtt nagyon úgy tűnik, hogy a Leaf a menő családok második, még inkább harmadik autója lesz.
Ami a hazai piacot illeti? Nagyjából 9 milliós árával a Leaf az olyan cégek egyedi autójaként lehet sikeres, amelyek PR-lehetőséget látnak benne. Persze az elektomos autózáson is lehetne lökni egy nagyot: ingyenes parkolással, szabad buszsáv-használattal, valamelyik elektromos szolgáltató beszállásával a töltőhálózat kiépítésbe, illetve olyan önkormányzatokkal, aki nyitottak egy gyorstöltőnek helyet adni. Nem utolsó sorban a Leaf részéről is szükség lenne a még hosszabb hatótávra, hogy legalább a Balatonig lejuthassunk vele 130-al is.
A szuverenitásvédelmi csata intézkedése legfeljebb tíz évre szól, és csak az EGT-országokon kívüli állampolgársággal rendelkező kettős állampolgárokat érinti.