Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6b8f4637-9403-431c-bc70-a23723d023ba","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Egy 16–30 éves uniós polgárok körében végzett EP-felmérés szerint a közösségi média a fő információforrása ennek a korosztálynak, és a többség tisztában van az online dezinformáció kockázataival is. A magyar fiataloknak csak a negyede számára elsődleges az országhoz és nemzeti való kötődés, és a migráció miatt sem aggódnak.","shortLead":"Egy 16–30 éves uniós polgárok körében végzett EP-felmérés szerint a közösségi média a fő információforrása ennek...","id":"20250217_eurobarometer_europai_parlament_kozvelemenykutatas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b8f4637-9403-431c-bc70-a23723d023ba.jpg","index":0,"item":"83a821ed-b291-441b-a6a7-11eeef7e25d0","keywords":null,"link":"/eurologus/20250217_eurobarometer_europai_parlament_kozvelemenykutatas-ebx","timestamp":"2025. február. 17. 13:11","title":"A magyar fiatalok az európai átlagnál jobban aggódnak a megélhetésük miatt, a migráció nem érdekli őket, az Orbán-kormányt nem ismerik, sőt, Magyarországhoz is egyre kevésbé kötődnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a58dd68-321f-4c27-b614-3d450954c43e","c_author":"Remifemin Plus","category":"brandchannel","description":"A gyógyszerminőségű gyógynövénykészítmények és gyógynövényes étrend-kiegészítők közötti különbség egyre inkább a figyelem középpontjába kerül mind a fogyasztók, mind a hatóságok részéről. A gyógynövények hatásosságáról és biztonságáról szóló tudományos viták kapcsán a legújabb kutatások rávilágítanak arra, hogy míg a gyógyszerként forgalmazott készítmények szigorú minőségellenőrzésen esnek át, addig az étrend-kiegészítők területén erre vonatkozó előírások nincsenek.","shortLead":"A gyógyszerminőségű gyógynövénykészítmények és gyógynövényes étrend-kiegészítők közötti különbség egyre inkább...","id":"20250129_Ovatosan-a-gyogynovenyekkel-is-remifemin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a58dd68-321f-4c27-b614-3d450954c43e.jpg","index":0,"item":"43d1147e-27c6-442a-bba4-f37bb76c815a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Ovatosan-a-gyogynovenyekkel-is-remifemin","timestamp":"2025. február. 17. 07:30","title":"Óvatosan a gyógynövényekkel is – nem mindegy, milyen készítményt választunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remifemin Plus","c_partnerlogo":"01fbafc5-53c4-42c6-a681-eea34113376e","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"5c0fb732-60fc-421e-901a-9deee9c963d0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A prémium és a luxus kategória között egyenesúlyozna a német márka. ","shortLead":"A prémium és a luxus kategória között egyenesúlyozna a német márka. ","id":"20250217_Megemelik-az-Audik-arait-a-tehetosebb-vasarlok-fele-mozdulnanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c0fb732-60fc-421e-901a-9deee9c963d0.jpg","index":0,"item":"2447a921-d52b-45b2-bc25-ba722c7f13b0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Megemelik-az-Audik-arait-a-tehetosebb-vasarlok-fele-mozdulnanak","timestamp":"2025. február. 17. 08:03","title":"Megemelik az Audik árait, a tehetősebb vásárlók felé mozdulnának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b0178a3-d839-4340-99d0-5da0e4539408","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Az uniós pénzügyminiszterek vita nélkül fogadták el azt a határozatot, amely rögzíti, hogy milyen mértékben nőhetnek a költségvetési kiadások Magyarországon. Korábban ezt az ügyet az Európai Bizottság “jegelte”, mert a magyar GDP-növekedési számok túlzottak voltak, később a magyar kormány újraszámolt és gyakorlatilag átvette a brüsszeli számításokat. ","shortLead":"Az uniós pénzügyminiszterek vita nélkül fogadták el azt a határozatot, amely rögzíti, hogy milyen mértékben nőhetnek...","id":"20250218_GDP_koltsegvetes_europai_bizottsag_tulzottdeficit_eljaras-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b0178a3-d839-4340-99d0-5da0e4539408.jpg","index":0,"item":"e8603bad-f1fe-4724-a989-5b5233fad521","keywords":null,"link":"/eurologus/20250218_GDP_koltsegvetes_europai_bizottsag_tulzottdeficit_eljaras-ebx","timestamp":"2025. február. 18. 18:08","title":"Kisebb GDP, kevesebb kiadás – ezt vállalta az Orbán-kormány Brüsszelben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53457759-a4c9-486b-af68-2f2ccc0fedd7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az építési és közlekedési miniszter kommentálta Ruszin-Szendi Romulusz csatlakozását a Tisza Párthoz, beszélt Havasi Bertalan távozásáról és az Orbán család gazdagodásáról szóló filmről is.","shortLead":"Az építési és közlekedési miniszter kommentálta Ruszin-Szendi Romulusz csatlakozását a Tisza Párthoz, beszélt Havasi...","id":"20250218_Lazar-Janos-Direkt36-lejaratokampany-Ruszin-Szendi-Romulusz-Havasi-Bertalan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53457759-a4c9-486b-af68-2f2ccc0fedd7.jpg","index":0,"item":"09dc71e8-fbd1-49aa-9929-6e4bef5a3a76","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_Lazar-Janos-Direkt36-lejaratokampany-Ruszin-Szendi-Romulusz-Havasi-Bertalan","timestamp":"2025. február. 18. 14:25","title":"Lázár János szerint Havasi „kiszállt ebből az egészből”, majd közölte, hogy óriási lejáratókampányok jönnek a magyar politikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0dc26b1e-4418-45fd-9abc-f97ea48be661","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A földre érve gyulladt ki és fordult át a CRJ-900-as gép.","shortLead":"A földre érve gyulladt ki és fordult át a CRJ-900-as gép.","id":"20250218_toronto-delta-repulobaleset-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0dc26b1e-4418-45fd-9abc-f97ea48be661.jpg","index":0,"item":"cebb9e7d-0a77-4ad3-b8c7-167a93b98f91","keywords":null,"link":"/vilag/20250218_toronto-delta-repulobaleset-video","timestamp":"2025. február. 18. 15:17","title":"Videón a torontói repülőbaleset: kész csoda, hogy nem halt meg senki, amikor felborult a Delta gépe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c16ea71-f109-44b4-ad01-e39c3a05d3f7","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A légitársaság összefoglalta, mire számíthat az, aki idén velük repülne. ","shortLead":"A légitársaság összefoglalta, mire számíthat az, aki idén velük repülne. ","id":"20250217_ryanair-uj-szabalyok-valtozasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c16ea71-f109-44b4-ad01-e39c3a05d3f7.jpg","index":0,"item":"ff4d70dc-b9a2-4084-8c17-1d9537760c42","keywords":null,"link":"/kkv/20250217_ryanair-uj-szabalyok-valtozasok","timestamp":"2025. február. 17. 11:36","title":"Több változás is jön a Ryanairnél, ezekre érdemes figyelni az utazásnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ccacfa0b-d83b-4cb5-aa87-3921c3de2e41","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az orbáni példát igyekszik követni Steven Levitsky és Lucan Way szerint Donald Trump. ","shortLead":"Az orbáni példát igyekszik követni Steven Levitsky és Lucan Way szerint Donald Trump. ","id":"20250217_foreign-affair-szemle-trump-orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccacfa0b-d83b-4cb5-aa87-3921c3de2e41.jpg","index":0,"item":"c99f6aa1-cec9-459a-937e-87d81c9641ff","keywords":null,"link":"/360/20250217_foreign-affair-szemle-trump-orban","timestamp":"2025. február. 17. 07:30","title":"Foreign Affairs: Versengő autokrácia válthatja a demokráciát az Egyesült Államokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Norvégiában több elektromos Nissan Leaf-et adnak el, mint Qashqai-t, amely a japán márka igazán nagy dobása volt az elmúlt években. A helyzet azért nem ilyen súlyos, sajnos elég messze vagyunk a tömeges villanyaautózástól. A legismertebb tisztán elektromos autó második generációjának premierjén jártunk.
A héten indult el a Nissan piacvezető elektromos autójának európai gyártása, amelyre a hvg.hu-t is meghívta a márka. Az esemény nem csak azért volt jelentős, mert a brit PM (Prime Minister, David Cameron) is megjelent és végig is simogatta az újdonságot. Sokkal fontosabb, hogy az angol autóipar legnagyobb gyára egy új modellel gazdagodott. A másik, hogy az európai piacra mostantól a kontinensről érkeznek a japán márka elektromos autói sokkal olcsóbban, mint korábban. Ez pedig nagyon kellett a Leaf-nek, hogy végre igazán nagyot dobbantson.
Hogy mennyire fontos a Leaf a Nissanak? Lényegében jelenleg nincs a japán márka modellpalettáján hasonló kategóriájú hagyományos, benzines/dízel modell. A „C-szegmensben” ugyan ott a kategóriateremtő Qashqai, de az egy SUV nem a szokásos tucat utcai autó. És ugyan ott a Nissan Note is, az viszont egy kis egyterű és különben is a "B-kategóriában" a kis autók közt versenyez. A Nissan nagyon sokat tett fel a Leaf-re.
KÉPGALÉRIA:
D.P.
A két éve bemutatott és rögtön az év autójának választott Leaf-ből eddig világszerte 54 ezer darabot adtak el. Semmiképpen nem tekinthető elképesztő adatnak, az árát és a meglévő kompromisszumokat figyelembe véve mégsem rossz. Másfelől a kocsi tényleg forradalmi. Aki egy kicsit is megcsömörlött az autózásban és temeti a világot, hogy rossz irányba halad, annak egy ilyen autó egészen üdvözítő élmény. A kocsit karácsonykor használtuk egy héten át, a teszt itt olvasható.
A Leaf ugyanakkor nem csodaszer. Ha azt vesszük, hogy a zéro-emisszó, vagyis a nulla károsanyag-kibocsátás ellenére Magyarországon olyan egy ilyen autóval járni mintha 3 liter benzint pöfékelnénk el a levegőbe 100 kilométeren nem rossz, de az igazság az, hogy az elektromos autózás akkor teljesíti be a küldetését, ha a hozzá szükséges energiát is megújuló forrásból nyerjük.
Mindenesetre a Leaf-en sok mindent átalakítottak a használhatóság érdekében. A legfontosabb, hogy az eddigi normál feltöltési időt megfelezték, vagyis a háztartásban lévő 10 amperes óráról az eddigi 8 óra helyett 4 óra lett a feltöltési idő. A másik leginkább kifogásolt paraméter a hatótávolság terén is számottevő a növekedés. Sikerült 14 százalékkal megnövelni a hatótávot, amely számokban kifejezve 199 kilométert jelent a jelenlegi első sorozatú Leaf 175 kilométerével szemben.
Thatcher idején indultak a Nissan Bluebirddel
A premiernek helyt adó, Sunderlandben lévő Nissan-gyár a legnagyobb autógyára a szigetországnak évi 500 ezer autós volumenével. Úgy tűnhet Anglia igazi autóipari nagyhatalom, valójában a kibocsátást tekintve, korántsem tartozik a legnagyobbak közé. Persze az angliai bérszínvonal ismeretében egy ilyen gyár munkaerő-költsége ma sem lehet versenyképes akár egy kelet-európai gyár költségével sem, ezért komoly kedvezményekkel száll be az állam, hogy legalább foglalkoztatás legyen a régióban. Ennek a jelentőséget nyomatékosította David Cameron jelenléte is, aki vélhetően óránként tart hasonló lelkesítő beszédeket. Mindenestre az angolok a Leaf személyében egy olyan modellt szerelnek össze, amelynek árazása vélhetően elviseli a magas élőmunka költségeket is.
Ami magát a gyártást illeti meglepő, hogy egy technológiájában teljesen eltérő autót, hogyan tudtak ennyire integrálni a gyár hétköznapi modelljei közé. Jönnek-mennek a szalagokon a szürke, fehér, fekete Qashqai-ok, amikor fel-feltűnik egy Leaf.
Egy kettévágott Leaf, hogy minden jól látszon.
D.P.
Az összeszerelés során, amikor felűnik egy Leaf, a lerakott lítium-ion akksikból emel ki egyet a robot és illeszti a Leaf alvázába, az ugyanis teljes egészében ott lakik. Ezzel a korábbi Leaf-hez képest a csomagtartóban nyertek tisztán pakolható 30 litert, nem éktelenkedik tovább egy lépcső a kocsi csomagterében. További újdonság, hogy a kocsi kapott még egy ECO-programot, egy olyat, amely nem nyírja ki teljesen a menetdinamikát, mint az előző változat hasonló programja. Az ECO „A” programban, ha telitalppal belelépünk a „gázpedáljába” akkor megindul rendesen.
Első sorban ára miatt, még sokáig nem lesz az utcakép része a sarkon töltődő Leaf. Angliában ugyanakkor komolyan nekivágtak a jövő autózásának. Gyorstöltő hálózatra, amely sarkalatos pontja az elektromos autózásnak, elköltenek nagyjából 300 millió fontot. Az állam pedig minden egyes legyártott autóra ad 5000 font szubvenciót így a kocsi ára valahol 25 ezer font környékén mozog. Mindezzel együtt nagyon úgy tűnik, hogy a Leaf a menő családok második, még inkább harmadik autója lesz.
Ami a hazai piacot illeti? Nagyjából 9 milliós árával a Leaf az olyan cégek egyedi autójaként lehet sikeres, amelyek PR-lehetőséget látnak benne. Persze az elektomos autózáson is lehetne lökni egy nagyot: ingyenes parkolással, szabad buszsáv-használattal, valamelyik elektromos szolgáltató beszállásával a töltőhálózat kiépítésbe, illetve olyan önkormányzatokkal, aki nyitottak egy gyorstöltőnek helyet adni. Nem utolsó sorban a Leaf részéről is szükség lenne a még hosszabb hatótávra, hogy legalább a Balatonig lejuthassunk vele 130-al is.