Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b3ebd948-1267-4c18-af46-94e35ca638bb","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A tüntetők választ akarnak kapni arra is, hogy miért költöttek 16 millió eurót a pályaudvar felújításra, amely eredetileg 3 millióba került volna.","shortLead":"A tüntetők választ akarnak kapni arra is, hogy miért költöttek 16 millió eurót a pályaudvar felújításra, amely...","id":"20250203_szerbia-ujvidek-palyaudvar-tragedia-korrupcio-gyanu-nyomozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3ebd948-1267-4c18-af46-94e35ca638bb.jpg","index":0,"item":"5c816932-25a9-4150-8168-82b0668d3b25","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_szerbia-ujvidek-palyaudvar-tragedia-korrupcio-gyanu-nyomozas","timestamp":"2025. február. 03. 18:49","title":"Korrupció gyanújával indítottak nyomozást az újvidéki tragédia ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"605e360c-5d5a-4117-b074-7cc979991253","c_author":"HVG","category":"360","description":"Bagó Bertalan rendező a székesfehérvári Vörösmarty Színház társulatával feltört utcakövekre emlékeztető habszivacs kockákon billegteti a színészeket.","shortLead":"Bagó Bertalan rendező a székesfehérvári Vörösmarty Színház társulatával feltört utcakövekre emlékeztető habszivacs...","id":"20250204_hvg-Ivan-Viripajev-orosz-iro-dramairo-Lengyelorszag-Reszegek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/605e360c-5d5a-4117-b074-7cc979991253.jpg","index":0,"item":"0c034180-ca07-48cd-a512-d2c7d4ab4b45","keywords":null,"link":"/360/20250204_hvg-Ivan-Viripajev-orosz-iro-dramairo-Lengyelorszag-Reszegek","timestamp":"2025. február. 04. 18:30","title":"Istenkeresés vagy anyagba fulladás? Ez a játék tétje Ivan Viripajev orosz író Részegek című darabjában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5b229dd-8991-470e-a55d-4857ed0ba2fe","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Mexikó után Kanada is vállalta, hogy szigorúbban ellenőrzi az Egyesült Államokkal közös határszakaszát és fellép a drogcsempészet ellen.","shortLead":"Mexikó után Kanada is vállalta, hogy szigorúbban ellenőrzi az Egyesült Államokkal közös határszakaszát és fellép...","id":"20250204_egyesult-allamok-donald-trump-gazdasagi-haboru-vamok-halasztas-kanada-mexiko-kina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5b229dd-8991-470e-a55d-4857ed0ba2fe.jpg","index":0,"item":"90676e4a-e6c4-452d-9d66-cac8b4d2ad73","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_egyesult-allamok-donald-trump-gazdasagi-haboru-vamok-halasztas-kanada-mexiko-kina","timestamp":"2025. február. 04. 06:21","title":"Trump a Kanadát sújtó vámok bevezetését is elhalasztotta, Kína viszont nem kap halasztást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d0a0312-9bf4-4a7c-a6d5-4d6b3d2a9e52","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy romos épület alapjának látszódik az a képződmény, amiről a NASA űrszondája készített fényképet, miközben a Mars felszínét pásztázta.","shortLead":"Egy romos épület alapjának látszódik az a képződmény, amiről a NASA űrszondája készített fényképet, miközben a Mars...","id":"20250204_mars-szikla-kepzodmeny-romos-epulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d0a0312-9bf4-4a7c-a6d5-4d6b3d2a9e52.jpg","index":0,"item":"0b225f9b-ffff-4442-8678-42d8092e51ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_mars-szikla-kepzodmeny-romos-epulet","timestamp":"2025. február. 04. 10:03","title":"Rejtélyes képződményre bukkant az űrszonda a Mars felszínén, már Elon Muskot is lázba hozta a fotó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ab57d08-1cd7-4a9c-a2c0-51581cab4f25","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az MCC műhelyvezetője, Sebestyén Géza bármilyen számsorból képes ugyanazt a következtetést levonni.","shortLead":"Az MCC műhelyvezetője, Sebestyén Géza bármilyen számsorból képes ugyanazt a következtetést levonni.","id":"20250204_mcc-szegenyseg-tojas-ksh-sebestyen-geza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ab57d08-1cd7-4a9c-a2c0-51581cab4f25.jpg","index":0,"item":"e2ef7b5a-ab1f-4069-8a4a-f38b5f269c94","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_mcc-szegenyseg-tojas-ksh-sebestyen-geza","timestamp":"2025. február. 04. 15:40","title":"A tévék és telefonok után most a tojásfogyasztásból vezette le az MCC-s elemző, hogy megszűnt Magyarországon a szegénység","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92c666a9-3d05-4090-baa2-0d38e50b7277","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Javier Milei elnök azzal magyarázta a kilépést: nem fogja megengedni egy nemzetközi szervezetnek, hogy beleavatkozzon a szuverenitásukba.","shortLead":"Javier Milei elnök azzal magyarázta a kilépést: nem fogja megengedni egy nemzetközi szervezetnek, hogy beleavatkozzon...","id":"20250205_egyesult-allamok-argentina-who-kilepes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92c666a9-3d05-4090-baa2-0d38e50b7277.jpg","index":0,"item":"128392ae-bac7-4ccc-b18e-9b9ddd447f50","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_egyesult-allamok-argentina-who-kilepes","timestamp":"2025. február. 05. 18:48","title":"Az Egyesült Államok után Argentína is kilép a WHO-ból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról, hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban. ","shortLead":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról...","id":"20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973.jpg","index":0,"item":"5ffb32e9-2406-483d-b368-d0b6f73d0bc4","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","timestamp":"2025. február. 04. 11:30","title":"Hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"30279378-69b3-4b05-956c-b52f35889e10","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Moszkva és Washington is arról beszél, hogy választásokra lenne szükség Ukrajnában. Kijev orosz destabilizációtól tart, egy volt miniszter szerint mindkét nagyhatalom ki akarja iktatni Zelenszkijt.","shortLead":"Moszkva és Washington is arról beszél, hogy választásokra lenne szükség Ukrajnában. Kijev orosz destabilizációtól tart...","id":"20250204_ukrajna-egyesult-allamok-oroszorszag-valasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30279378-69b3-4b05-956c-b52f35889e10.jpg","index":0,"item":"569e0e50-194a-4eb2-9b17-4b91e39b1f1f","keywords":null,"link":"/vilag/20250204_ukrajna-egyesult-allamok-oroszorszag-valasztas","timestamp":"2025. február. 04. 10:57","title":"Megdöbbentette az ukránokat, hogy az Egyesült Államokban ugyanazt akarják, mint Putyin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Némi új autópálya-szakasz, elkerülő utak építése, a fővárosban pedig a 4-es metró elindulása – ezek lehetnek a 2014-es év legfontosabb változásai az autósoknak. Mindent összevetve, 2014 tulajdonképpen nyugodt évnek ígérkezik ebből a szempontból. Üzemanyag-fronton komoly áresésben ne bízzunk, de talán az ellenkezőjét is megússzuk.
Ha másért nem, a használatarányos elektronikus-útdíjfizetés júliusi bevezetése miatt fontos év volt 2013. Az új rendszer ugyanis anyagi értelemben messzemenőkig beváltotta a hozzá fűzött reményeket, az indulását követő öt hónapban 75 milliárdos bevételt termelt az államnak, a közlekedők pedig joggal várják el, hogy a beszedett pénzek javát közúti infrastruktúra-fejlesztésre fordítsák az illetékesek. Tervek pedig éppenséggel vannak is.
A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztőtől (NIF) a hvg.hu-nak eljuttatott adatok alapján összeállítottuk azoknak a szakaszoknak a listáját, ahol nagy építkezések várhatók ebben az évben:
- Az egyik legfontosabb átépítés továbbra is az M0-s környékéhez kötődik, mégpedig a déli szakasz M7-M1 közötti részének háromsávosra bővítésével. A pályabővítést a Tópark nevű ingatlanfejlesztés miatt tervezték korábban, egy lehajtóval az M1 autópályáról az ingatlanközponthoz. A beruházás azonban elakadt, a pályaszélesítés pedig elmaradt. A most meghirdetett munka becsült ára 6,7 milliárd forint, a befejezési határidő pedig – a szerződéskötéstől számolva – 18 hónap.
- Elkezdődik a Veszprémet és Várpalotát elkerülő utak építése. A 8. sz. főutat 42 km hosszan korszerűsítik, és 2016 második felére 2x2 sávos gyorsforgalmi úttá fejlesztik a Székesfehérvár-Herend közötti szakaszt. Ezt követően itt már 110km/h sebességgel lehet majd közlekedni, és új elkerülő utakat kap Várpalota, Veszprém, illetve Székesfehérvár.
- Elindul az M44-es autópálya-szakasz építése is Tiszakürt és Kondoros között. Az M44-es autóutat három szakaszban valósítják meg, Kecskemét és Tiszakürt között 40 kilométer hosszan, Tiszakürt és Kondoros között 62 kilométeren, Kondoros és Békéscsaba között pedig húsz kilométeren.
További átadandó útszakaszok a NIF tájékoztatója alapján (a kivitelezési összegek milliárdokban értendők):
Mit ad majd nekünk a 4-es metró?
Bár az ország korántsem Budapestből áll, egy év alatt azonban nagyon sokan autóznak át a fővároson, ott pedig nagy változás jön, ha építésének 10 évfordulójára végre elkészül a 4-es metró. Pontosabban: nagy változás jöhetne. Kocsis János városszociológus ugyanis állítja, hogy az új szakasztól csodákat azért nem várhatnak a városban autózók. A metróvonal ugyanis szerinte igazából túl rövid ahhoz, hogy forradalmi változásokat generáljon. A 4-es metró legközvetettebb hatása az lehet, hogy erősebben jelentkezik majd az igény a meghosszabbítására – véli a Budapesti Műszaki Egyetem docense.
Áttekintve azokat a területeket, amelyeken a 7,4 kilométer hosszú vonal végighalad, a legkomolyabb hatása az autóval az M1-M7-en bejárók számára lehet. Bár az igazi eredményeket esetükben is akkor lehet majd látni, ha valamikor (de mindenképpen évek múlva) elkészül a budapesti nyugati kaput jelentő (úgynevezett intermodális) csomópont a metró végállomásánál, az Őrmező-Kelenföld hatalmas területen.
Itt épül ugyanis – a vasút, az autópályák, a metró és nem utolsósorban hatalmas parkolók övében – az a nagy iroda- és bevásárlónegyed, amely komolyan átalakíthatja ezt a városrészt. Merthogy a most elkészülő 4-es metró nagy problémája az lesz, hogy aki Törökbálint, Bicske, Budaörs felől érkezik, várhatóan nem megy majd el a Kelenföldi pályaudvarig, hogy ott letegye a kocsiját és metróra szálljon. Ameddig elérne oda, már a városba is bejut.
A metróépítési alapszabály éppen az, hogy azt a dugóhatárig kell kivinni – jelen esetben ez nagyjából a budaörsi Tesco környéke –, mert nem dugóban akarunk eljutni a metróig, hanem éppen ezt megelőzendő szállnánk át. A most átadásra váró 4-es metrónak azért lehet olyan hatása is, hogy a Déli pályaudvar szerepe csökken, mert a metróra Kelenföldön is át lehet majd szállni – véli a szociológus.
Ilyen lenne Őrmező, messze nem 2014-ben:
Képek, tervek az új városközpontról.
tervlap.hu
Befelé haladva a vonal mentén, a Bartók Béla úton, amióta a Móricz Zsigmond körteret elkezdték átalakítani, a forgalom nem igazán tért oda vissza, lényegében megoldva a korábbi problémákat ezen az útszakaszon.
A Fővám tér-Kálvin tér felújításánál is kiderült időközben, mi az, ami nem igazán jött össze: a Múzeum körúton el kellett férnie a villamosnak, az autóknak, némi parkolónak és a bicikliseknek is, így a gyalogos járda túl szűk lett.
A metróvonal másik végéhez közelítve: a Rákóczi tér és környéke eddig is jól megközelíthető volt villamossal, a Keletinél pedig nem várható forradalmi változás, amíg nem nyúlnak hozzá a pályaudvar átrendezéséhez. A külvárosi vonalak ugyanis nagyon messze állnak meg a metrókapcsolattól – mondta Kocsis János a hvg.hu-nak.
Fizetős német sztráda, parkolás stb. - apróságok
- téli gumi: továbbra sem lesz kötelező. Van viszont egy új meghatározás: csak az az abroncs nevezhető téli guminak, amelynek bordázata 4 milliméternél mélyebb.
- közlekedési bírságok: november elején lépett hatályba az az uniós jogszabály, amelynek értelmében a tagállami hatóságok kötelesek lesznek kiadni másik EU-országnak a közlekedési szabálysértésen ért állampolgáraik adatait, és a társzerv felkérésére be is hajthatják majd rajtuk a pénzbírságokat.
- bővülő fizető parkolási övezetek a fővárosban: Óbudán a Szépvölgyi út – Bécsi út – Bogdáni út – Árpád fejedelem útja által határolt területen vezetik be a fizető parkolást – elvileg 2014. január elsejétől. (Mint alább egy kommentelőnk felhívta a figyelünket, a közbeszerzés csúszása miatt csak 2015-től lesz fizető övezet Óbuda. - a szerk.)
- német sztrádadíj: vége az ingyenességnek. Személyautóknak az éves matrica 100 euró (30 ezer forint) körüli összegbe kerülhet, amit mindenkinek meg kellene vennie, ám a német állampolgárok visszaigényelhetik ezt az összeget.
Mennyiért tankolunk?
Egy fontos kérdés maradt még hátra: az üzemanyagár. Nos, a GKI Energiakutató előrejelzése szerint, amelyet a hvg.hu-nak adtak, a világgazdasági mutatók nem jeleznek előre komolyabb árváltozás a kőolajárakban.
A növekvő kőolajszükséglet ugyan megmarad, de az emelkedés alacsonyabb ütemű, mint azt korábban várták. Az elkövetkező 3-5 évre szóló prognózis is nagyjából ezt mutatja, és a gazdaságkutató szerint 2020-ig a kőolaj jegyzésára inkább csökkenést mutathat.
A nálunk meghatározó Mol, OMV, Lukoil szereplőhármas saját finomítóiból látja el üzemanyaggal a magyar piacot. Mindez független árazással párosul, de 2014 során várhatóan sem 450 forintos, sem 350 forintos üzemanyagárakkal nem találkozunk majd a kutakon.
Mindent összevetve amúgy, a benzint tankoló autósoknak nem nagyon lehet panaszuk 2013-ra, hiszen az elmúlt egy évben a 95-ös üzemanyag ára 1,7 százalékkal csökkent. A gázolajosok kevésbé lehetnek boldogok: a dízel ára 0,7 százalékkal emelkedett. Ha mindezt kiegészítjük az átlagos nettó bérek alakulásával, akkor 2013 év végén elméletileg 8,5 százalékkal több benzint, valamint 6,5 százalékkal több gázolajat lehet egy havi átlagos nettó keresetből tankolni, mint egy évvel korábban.
Mindenesetre az elgondolkodtató adat, hogy az aegondirekt.hu októberi felmérése alapján – amelyben több mint 11 ezer embert kérdeztek meg – 27,6 százalék azt mondta: függetlenül az áraktól, mindenképpen marad az autójánál. További 16 százalékuk egyenesen azt jelentette ki, hogy 750 forintos literenkénti árig tudná megtankolni járművét. Erre azért a mostani állás szerint 2014-ben nem kell felkészülni.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.