szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Már az Opelnek is van terepjáró kombija, a Country Tourer az alaposan frissített Insignián alapul. Csekély hasmagassága ellenére terepen is jól vizsgázott, aszfalton pedig kényelmesebb, mint a korábbi Insigniák.

A 2008-ban bevezetett Insignia formai és minőségi forradalmat is jelentett az Opelnek. Vonzó formájával, széles motor- és karosszériaválasztékával és elérhető áraival sikeresnek bizonyult a flottaeladásokra koncentráló középkategóriában. A modellfrissítésnél bevezetett, kombin alapuló Country Tourer viszont inkább azoknak a magánvásárlóknak lehet vonzó, akik szeretik a terepjárós hangulatot, de valódi SUV helyett inkább egy normál kombit vennének, mert nem szeretnek magasan ülni, vagy a testes szabadidő-autók tömege, ára és lomhasága riasztja őket.

Persze a könnyű terep meghódítására alkalmas kombi műfaját nem az Opel találta föl, az Allroad Audik, a Peugeot 508 RXH, a Subaru Outback és a VW Passat Alltrack már évek óta kaphatóak. Hozzájuk képest a Country Tourer nem tűnik annyira terepjárósnak, mivel a futóművén csak két centimétert emeltek, és a túlnyúlásai is hosszúak, viszont a karosszérián körbefutó fényezetlen műanyag elemekkel Rüsselsheimben sem spóroltak.

Az Insignia modellfrissítésénél bevezetett új maszkot, lökhárítókat és lámpákat természetesen a Country Tourer is megkapta, akárcsak a teljesen áttervezett műszerfalat. Sajnos egy ráncfelvarrás nem alkalmas arra, hogy a külső méretekhez képest nem túl tágas hátsó térkínálaton változtasson, viszont a fedélzeti elektronikán, az anyaghasználaton és az újabb vezetéstámogató rendszerek bevezetésén (már távolságtartó tempomat is van) érezhető a fejlődés.

Képgaléria.
hvg.hu

Háromféle képernyő lehet a középkonzol tetején az alap 3,5 colos monokrómtól a feláras, 8 colos érintőképernyőig, sőt, már a műszerfal középső része – a sebességmérővel együtt – is egy konfigurálható képernyő a drágább változatokban. Az Intellilink nevű fedélzeti menüben a kedvenc menüpontoknak közvetlen elérést lehet adni, a szintek között az érintőképernyő, a képernyő alatti tekerőgomb, a kormányon lévő joystick, hangvezérlés, vagy a könyöklő melletti egér-tapipad segítségével lehet barangolni. Utóbbi erő-visszacsatolásos, és a kézírást is felismeri, bár nem olyan hatékonyan, mint az Audi vagy a BMW rendszere. Az átalakított ember-gép interface előnye, hogy száműzni lehetett a milliónyi gombot a középkonzolról, és az indexkarról vezérelhető ósdi fedélzeti számítógépet.

A Haldex rendszerű összkerékhajtás bármelyik tengelyre képes a nyomaték 100 százalékát irányítani, hátul pedig az elektronikus vezérlésű önzáró differenciálmű egy a második tengelykapcsoló segítségével eltérően tudja adagolni az erőt a két hátsó kerék között. Éles kanyarban például a külső hátsóra több erő jut, így nemcsak a kormánnyal, de a gázzal is kormányozzuk az autót, ami sokat javít az úttartáson. Komoly munka folyt a futóműfejlesztő részlegen a modellfrissítésnél, lecserélték a futómű 60 százalékát azért, hogy javuljon a rugózási komfort. Érezhető a különbség, a nagyobb úthibákon is csak tompa puffanással jelezte a futómű, hogy keményen dolgozik.

Az ütések nagy részét sikerrel kiszűrte, igaz, a tesztautóban a feláras adaptív csillapítás is benne volt, ami valószínűleg sokat segített. Még kátyús, saras földúton is jól teljesített a Country Tourer, a hosszú orra sem ért le sehol. Javult az elektromos szervokormány hangolása is, természetesebb érzést ad és több visszajelzéssel is szolgál, így magabiztosabban lehet kanyarodni, bár a nagyobb hasmagasság miatt a karosszéria azért jobban bedől, mint a normál Insigniáé.

Csak a 250 lóerős kétliteres turbómotorral és a 163, illetve 195 lóerős kétliteres dízellel lehet megvenni a terepkombit, mi az utóbbit próbálhattuk ki. Kicsit gyengébbnek éreztük, mint amit egy biturbó dízeltől várnak az ember, valószínűleg a közel 1,9 tonnás tömeg, az összkerékhajtás és az hatfokozatú automataváltó emésztette fel az erő egy részét. Persze azért az előzésekhez bőven volt elég tartaléka az 1750-től elérhető 400 Nm-es nyomaték jóvoltából.

A Country Tourer bő félmillió forinttal kerül többe a Sport és a Cosmo felszereltségű Insignia Sport Tourernél, ezért a pénzért nem jár több kényelmi felszereltség, csak emelt futómű, alsó védőlemezek és a műanyag védőelemek. Igaz, aki terepen is használni akarja, annak ezek aranyat érnek.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!