szerző:
Mészáros Sándor
Tetszett a cikk?

2004. június 20-án, napra pontosan tíz évvel ezelőtt Indianapolisban Baumgartner Zsolt megszerezte a Forma-1-es történelem első, s mindmáig egyetlen magyar pontját. Az évforduló apropóján a hvg.hu azokat a háttérembereket kérdezte, akik tevékeny részesei voltak Baumgartner sokat vitatott, ám mindenképpen történelmi eredményének.

Van, akinek Palik László éktelen ordibálása, másoknak az összepezsgőzött ruhában ünneplő szerelők és csapattagok képei, de vannak olyanok is, akik - tévesen – a pályán körözgető hat autóra emlékeznek Baumgartner Zsolt indianapolisi pontszerzésével kapcsolatban. Utóbbi csoport tagjai súlyos tévedésben vannak: a 2004-es futamot is kevesen, mindössze nyolcan fejezték be, mégsem ez a verseny, hanem az egy évvel későbbi volt az, amelyen a Michelin-csapatok visszalépése miatt csak hat autó rugaszkodott neki a versenytávnak.

Paul Stoddart csapatfőnök és Baumgartner Zsolt
www.zsolt.baumgartner.novotron.hu

Azon a bizonyos napon a botrány elmaradt, nekünk, magyaroknak viszont örökre emlékezetesnek kell lennie annak a futamnak, különösen a 73 körös összecsapás 65. fordulójának: akkor esett meg, hogy Giancarlo Fisichella alatt a Sauber hidraulikai gondok miatt bemondta az unalmast, s ennek köszönhetően a többkörös hátrányban autózó, de versenyben lévő Baumgartner lépett elő a 8. helyre, amely akkoriban az utolsó pontszerző pozíciónak számított.  Mint Laurent Mekies-től, Baumgartner akkori versenymérnökétől megtudtuk: a Minardi istállónál - amely Mark Webber 2002-es, pontszerzéssel zárt melbourne-i debütálása óta várt az újabb pontszerzésre - totális extázisban élték meg az utolsó köröket.

„Hihetetlen volt az egész” – mondta a francia szakember, aki manapság a Minardi jogutódjának számító, a Red Bull juniorcsapataként működő Toro Rosso kötelékében dolgozik. „Nyolc körrel a leintés előtt kiesett egy autó előlünk, így Zsolt lépett elő a 8. pozícióba. Tisztán emlékszem, hogy a hátralevő körök alatt csapatfőnökünk, Paul Stoddart szinte mást sem csinált, csak Zsoltot noszogatta minden egyes körben, hogy lassan menjen és hozza haza biztonságban az autót. Ez volt Zsolt első pontja, ráadásul a csapat sem volt még eredményes abban az évben. Mindez ráadásul az Egyesült Államokban történt, amely mindannyiunk számára nagyon fontos helyszín volt.”

Hasonló lelkesedéssel emlékezett vissza Baumgartner indianapolisi eredményére a hvg.hu által szintén megkérdezett Massimo Rivola is, aki akkoriban a Minardinál, manapság pedig a Ferrarinál látja el a csapatmenedzseri teendőket.  Az olasz szakember szerint a magyar pilóta eredménye a Minardi hagyományosan satnya, gyér teljesítményének fényében egy dobogós helyezéssel vagy inkább egy futamgyőzelemmel ért fel: „A verseny után a csapat tagjai könnyes szemmel, sírva jöttek-mentek, hihetetlen örömmel telefonálgatott mindenki haza a szeretteinek. Nagyon fontos volt ez az eredmény, egyrészt a helyszín miatt, másrészt azért, mert abban az évben még nem szereztünk pontot, s azért is, mert a másik autónkkal Gimmi Bruni jó pozícióból indult, de rögtön az elején, egy ütközés miatt kiesett a versenyből és elszalasztott egy rendkívül komoly lehetőséget” – fogalmazott Rivola.

Massimo Rivola (középen) és Baumgartner Zsolt
www.zsolt.baumgartner.novotron.hu

A Minardi közkedvelt alakulat volt a Forma-1-es mezőnyben, ám rajongótáborukat elsősorban annak köszönhették, hogy fennállásuk során szinte végig kilátástalan harcot vívtak és a minimális anyagi háttér miatt az együttes soha nem volt képes kitörni a sereghajtók táborából. Ez erősen behatárolta Baumgartner lehetőségeit, ráadásul egyetlen teljes Forma-1-es idényének kedvezőtlen hazai megítélésében fontos szerep jutott annak a ténynek is, hogy a Forma-3000-ben edződött versenyzőnek fizetnie kellett a Forma-1-es állásért. A hvg.hu által megkérdezett, a magyar pilótát jól ismerő szakemberek egyetértenek abban, hogy Baumgartner szereplését, tehetségét és képességeit a kedvezőtlen feltételek miatt nehéz akkurátusan felmérni, becsmérelni azonban semmiképp nem szabad.

Baumgartner Zsolt
www.zsolt.baumgartner.novotron.hu

„Azt biztosan tudom mondani, hogy nem volt egy Fernando Alonso, de mindenképpen le kell szögezni, hogy nagyon nehéz értékelni a szereplését, mivel egy teljesen versenyképtelen autót hajtott. Az biztos, hogy Gimmi Bruni személyében roppant erős, gyors csapattársat kapott maga mellé. Zsolt az időmérőkön általában lassabb volt, a futamokon viszont jobban teljesített, valószínűleg azért, mert nem idegeskedte túl a dolgokat és jól használta a tehetségét” – fogalmazott Rivola.

Mekies szerint Baumgartner annyit mindenképpen letett az asztalra a Forma-1-ben, amellyel rászolgált volna egy újabb szezonra, amit – mint tudjuk – nem kapott meg. „Nem hinném, hogy elérte a határait, hiszen az volt az első teljes szezonja Forma-1-es autóval és számos példát láttunk már azóta arra, hogy egy-egy versenyzőnek akár több szezonra is szüksége lehet ahhoz, hogy elérje a saját határait. Attól tartok, hogy talán soha nem tudjuk meg, hogy mire lett volna elegendő Zsolt tehetsége. A következő évben már nem szerepelt a Forma-1-ben, pedig szerintem nagyon megérdemelte, hogy kapjon egy újabb évet. Akkor talán kibontakozhatott volna a benne rejlő teljes potenciál.”

Laurent Mekies és Baumgartner Zsolt
www.zsolt.baumgartner.novotron.hu

Noha néha-néha egy-egy Magyar Nagydíjon felbukkant a távozása óta, Baumgartner csak egyetlen futamon van biztosan ott minden évben: ez az évadnyitó Ausztrál Nagydíj, ahol a korábbi Minardi-guru, Paul Stoddart kétüléses Forma-1-es autójával furikáztatja a meghívott fontos vendégeket az Albert Parkban. Zsolt ennek ellenére nem csak ex-főnökével, hanem volt alakulatának több tagjával is szoros barátságot ápol.

„Kiváló a kapcsolatunk és tudom például azt is, hogy Zsolt augusztusban megnősül. Meg is hívott az esküvőjére, de sajnos nem tudok majd ott lenni. Nem csak velem, hanem másokkal is tartja a kapcsolatot, rendszeresen beszél például a Toro Rosso több munkatársával is.  Zsolt tényleg jó srác és az volt az egyik erőssége, hogy mindenkivel baráti viszonyt ápolt a Minardinál, sokkal inkább, mint ahogyan más versenyzők szokták a csapatukkal” – mondta a hvg.hu-nak Massimo Rivola.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!