
Teszten Magyarország legkelendőbb villanyautója, a cybertekintetű legfrissebb Tesla Model Y
Extravagáns lámpákkal, csökkentett légellenállással, nagyobb hatótávval és modernizált technikával támad a tágas utas- és csomagterű Tesla Model Y legfrissebb változata, melyet alapos tesztnek vetettünk alá.
Az idei esztendő első negyedévében 307 darab Tesla Model Y talált gazdára Magyarországon, és ezzel ez lett a hazai villanyautó-piac legnépszerűbb típusa, mely egyébként a 2024-es eladások egészét is uralta.
A második helyen szintén egy Tesla, a némileg kisebb és olcsóbb Model 3 tanyázik 250 darabos értékesítési mennyiséggel, a bronzérem pedig a 165 példányban eladott vadonatúj Kia EV3-nak jár.
A más országokban egyre inkább gyengélkedő Teslának hazánkban tehát egyelőre nem igazán van oka panaszra, ráadásul a nemrégiben megejtett frissítésnek köszönhetően a Model Y újult erővel támad a riválisaira.
Ezúttal egy duplamotoros összkerék-hajtású és nagy akkumulátoros faceliftes (Juniper) példányt fogtunk vallatóra, jövünk a gyakorlati tapasztalatokkal.

Cybertekintet
A dizájnt illető legfontosabb változás az az autó elején végigfutó vékony fénycsík, mely a Cybertruckot és a Cybercabet juttathatja eszünkbe, és amely nemcsak a fotókon, hanem a valóságban is igen jól mutat.
A normál fényszórók egy kicsit lejjebb, az optimalizált lökhárítóban kaptak helyet, ahol végre egy vadonatúj nagyfelbontású kamera is felbukkant. Utóbbi saját kis mosórendszert és fűtést is kapott, így elvileg bármilyen időjárás mellett segíti a sofőr, illetve a vezetéstámogató rendszer dolgát.

A mintegy 4 centiméterrel nagyobb hosszúság abszolút nem szúr szemet, a tengelytávolság természetesen változatlan maradt. A légellenállás csökkentése érdekében továbbfejlesztett új felniket kapunk, valamint a hasmagasság is csökkent 0,5 centiméterrel.
Alapáron 19 colos kerekek járnak, a 20 colos példányok szebbek, de kevésbé komfortosak és közel 900 ezer forintos extra kiadást jelentenek. A fehér szín ingyenes, a többi fényezés 0,5-1 millió forintba kerül, a világos belső felára közel 500 ezer forint és hasonló összeget kérnek el az 1,6 tonnára méretezett vonóhorogért is.
A fejlettebb vezetéstámogató rendszerek nem olcsók, 1,4-2,9 millió forintot kell fizetni értük.

A 0,23-ról 0,22-re javult légellenállási együtthatójú új Tesla hátuljára is került egy látványos fénycsík, mely az iparágban most először nem direkt megvilágítású, hanem visszavert fénnyel operál. És ha már fényvisszaverés: a gigantikus panorámatető üvege 26 százalékkal hatékonyabban véd a felmelegedéstől, ami kisebb terhet ró a klímára.
Egyes várakozásokkal ellentétben a kiegészítő kis első csomagtér, a frunk nem kapott elektromos nyitómotort, viszont újdonság a vízleeresztési lehetőség, melyhez hasonlót néhány éve a Ford Puma hátsó rakterének alján láthattunk korábban.

A természetesen motoros mozgatású hátsó csomagtérajtó magasra nyílik és rajta keresztül kiválóan pakolható a Model 3-énál öblösebb puttony, melybe hamarosan akár két extra ülés is rendelhető a kisebb utasok számára.
A hátsó ülések támlájának szöge elektromosan állítható, gombnyomásra közel síkba dönthetők a támlák, és így 2,1 köbméter fölé növelhető a raktér térfogata.


Maradt az indexkar
A tavaly frissített Model 3, a Highland sokakat sokkolt azzal, hogy a kormánya mögül kikopott minden bajuszkapcsoló. Jobb oldali PRND kar már a faceliftes Model Y-ban sincs, így a kívánt menetirány az érintőkijelző oldalsó részének fel-le simogatásával, illetve vészhelyzetben a tetőn lévő nyomógombok révén választható ki, a bal oldali indexkar viszont továbbra is adott.
Digitális műszeregység és HUD nincs, minden vizuális információ a korábbinál kicsit vékonyabb kávájú 15,4 colos középső érintőkijelzőn érhető el, és itt állítható például a klíma is, valamint innen nyitható ki a nem túl nagy kesztyűtartó is.

A nagyteljesítményű AMD Ryzen processzor és a végletekig optimalizált szoftver megteszi a maga hatását: még mindig a Tesla szállítja a leggyorsabb felhasználói felületet.
Természetesen adott a vezeték nélküli mobiltöltő, ami sajnos továbbra sem kapott hűtést – a három USB-C port szupergyorsan, 65 W-tal tölti a csatlakoztatott készülékeket.
A Model 3-hoz hasonlóan immár a hátsó utasoknak is jár egy 8 colos érintőkijelző, ezenkívül pedig az immár 15.1-es hi-fi, a jobb minőségű mikrofonok, illetve az új hangulatvilágítás mellett sem mehetünk el szó nélkül.


A fedélzeti modem letöltési sebessége 50 százalékkal nőtt, miközben a 200 százalékkal nagyobb hatótávú Wi-Fi tempóján 300 százalékot tekertek a fejlesztők.
A korábbinál kényelmesebb első ülések immár szellőztethetők és persze a hátsókhoz hasonlóan fűthetők is, masszírozás viszont nincs. Hátul hosszabb ülőfelületű és vastagabb párnázatú ülések kényeztetik az utasokat, akik egyértelműen jobb térérzetben részesülnek, mint az alacsonyabb Model 3-ban.



Milyen vezetni?
Az amúgy sem rossz komforton némileg tovább javít a 22 százalékkal csökkentett menetzaj és a szintén hasonló mértékben megvágott szélzaj: eddig sem volt hangos a Model Y, és most egy kicsit még halkabb lett.
Finomhangolták a felfüggesztést, mely mintha picit komfortosabb lenne, a továbbfejlesztett kormányzás pedig elvileg némileg precízebb lett, de továbbra is elég szintetikus érzetet kelt a sofőrben.

A tesztautó duplamotoros összkerék-hajtása 500 lóerő körüli teljesítményt, illetve szintén 500 Nm körüli csúcsnyomatékot tud. A Model Y minden körülmények mellett hatalmasat lép, a 0-100-as gyorsulás szintideje 5-ről 4,8 másodpercre olvadt, a végsebesség viszont 217-ről 201 km/h-ra csökkent.
Akinek ez karcsú, annak érdemes megvárnia a hamarosan érkező Performance csúcsmodellt, melynek már az elődje is 3,7 másodperces 0-100-at, illetve 250 km/h végsebességet tudott.
A hátsókerék-hajtású kiviteleket sem szabad lenézni, hiszen egyrészt ezek is 5,6-5,9 másodperc alatt tudják le a 0-100-as sprintet, másrészt a nagy aksis RWD verzió hozza a legnagyobb, 600 helyett immár 622 kilométeres hatótávot.

Nagyobb hatótáv
A csökkentett légellenállás és az egyéb optimalizációk miatt papíron 533-ról 568 kilométerre nőtt a hatótávolság, vagyis az amúgy is kimagaslóan jó hatékonyságon egy picit sikerült még tovább javítani.
A tavaszias hőmérsékletű teszthét során 400 kilométert autóztunk főleg agglomerációban és városban, melynek végén 13,8 kWh-ra jött ki az átlagfogyasztás, ami a változatlanul 75 kWh kapacitású és NMC kémiájú LG akkumulátorral társítva 545 kilométer körüli valós hatótávot tesz lehetővé.
Városban, kicsit jobban odafigyelve akár 9-11 kWh körüli fogyasztás is hozható, ami egyenesen zseniális érték, és mivel leginkább aerodinamika fronton fejlődött a típus, a sebesség növekedésével egyre hangsúlyosabb lehet a hatékonyság javulása.


A szerény fogyasztás többek közt annak is köszönhető, hogy 2 tonnás tömege révén a Model Y továbbra is egyértelműen a könnyebb villanyautók közé sorolható. Egy hasonló méretű Skoda Enyaq például körülbelül 3 mázsával testesebb.
AC-fronton 22 helyett be kell érnünk 11 kW-os töltési teljesítménnyel, DC-n pedig 250 kW jelenti a plafont. Ideális esetben 15 perc alatt az eddigi 241 helyett akár 266 kilométernyi hatótáv is nyerhető, a több mint 60 ezer töltőt felvonultató Supercharger hálózat előnyeit pedig felesleges taglalnunk.
A legolcsóbb alapmodellben a korábbiakhoz hasonlóan 60 kWh-s LFP LG akkumulátor található, ez esetben a WLTP-szabvány szerinti hatótáv 455-ről kereken 500 kilométerre nőtt.


Konklúzió, árak
A Tesla Model Y nem véletlenül volt jó ideig bestseller világszerte, és a most megejtett ráncfelvarrás tovább javított a hozzánk Berlinből érkező 5-7 személyes elektromos szabadidő-autó adottságain.
A frissített Model Y listaárai körülbelül 1 millió forinttal emelkedtek, így a legolcsóbb hátsókerék-hajtású kis akkumulátoros példányok 18,9 millió forinton nyitnak.
A szintén csak hátul hajtó, de már nagyobb aksis Y alaphangon 20,6 millió forintba kerül, az általunk kipróbált összkerekes és nagy telepes verzió indulóára pedig 21,7 millió forint.

A faceliftes Model Y-éhoz hasonló technikát némileg kompaktabb formában felvonultató, akár 700 kilométeres hatótávú Model 3 Magyarországon jelenleg 16,7-23 millió forintba kerül.
Az egyik legfőbb kínai rivális a BYD új Oroszlánfókája, a 313 lóerővel és 482 kilométeres hatótávval 20 millió forinton nyitó Sealion 7. Ennek 530 lóerős és 502 kilométeres hatótávú csúcsmodellje 23,1 millió forintos árcédulát virít.
Az európai riválisok közül kiemelendő a nemrégiben megújult Skoda Enyaq, melynek 204 lóerős és 431 kilométeres hatótávú alapmodellje 16,4 millió forinttól indul, a 286 lovas és 575 kilométeres hatótávolságú verzióért pedig minimum 19,2 millió forintot kell fizetni.
