szerző:
Tetszett a cikk?

Hatajtós kiskombiként, méretosztályt ugorva újult meg a MINI Clubman, amely ellen már a céges vevőkörnek sem lehet kifogása.

Ahogyan a magyarországi bemutatóra kiállított 1980-as MINI Clubman Estate hátsó ablakán egy matrica állította: „Isten a hetedik napon megteremté… a minit”. Látható eredetileg még Mini volt, csak a BMW tulajdonlás óta lett a brit törpeautó írásmódja MINI. A helyzet pedig az, hogy nem csak írásmódban egyre kevésbé kicsik ezek az autók. Most, a jelenlegi legnagyobb bemutatóján jártunk.

A Mini Clubman elsőként 1969 és 1982 között létezett, a puttonyos apróságból története során eladtak több mint 200 ezret. Majd az új korszakban 2007-2014 között is rajta volt a MINI palettáján, ám nehéz lenne azt mondani, hogy telitalálat volt, kicsiként csak nagynak tűnt. Ezért a márkánál úgy döntöttek eggyel feljebb, a prémium kompaktok közé lövik be a második generációs MINI Clubmant. Ez a szegmens ráadásul sokkal nagyobb haszonnal kecsegtet, különösképpen annak fényében, hogy a gyártó saját várakozásai szerint 2020-ig, 27 százalékos pluszt produkálva növekszik ez a méretosztály. Ehhez viszont az kellett, hogy lényegében teljesen átírják a koncepciót.

A Clubman tényleg más dimenzióban játszik, mint egy megszokott három vagy ötajtós MINI. A szélessége 9 centivel több, mint egy ötajtósé, és a tengelytávban is plusz 10 centivel nagyobb (2670mm). Teljes hosszban pedig nem kevesebb, mint 27 centimétert tettek hozzá az ötajtós változathoz. Ez a 4253 milliméteres autó ezzel teljesen más karakterű is, mint az eddigiek.

MINI Clubman - galéria
D.P.

A képeken kissé tepsiszájú és furcsa arányúnak tűnő autó, a valóságban a szélessége és a hozzá tartozó magasság (1441mm) aránya révén kifejezetten mutatós. Az első rész teljes egészében mintázza a mostani MINI-ket , a hátulja viszont eltérő nem csak a szokatlan, kettényíló csomagtér ajtó miatt, aminek révén tulajdonképpen hatajtós a Clubman, hanem a jól formázott lámpák karakteressé teszik az újdonságot.

A célkitűzés valahol egyértelmű a méretosztály-ugrással, az eddig céges autóknak csak nagyon nyakatekert módón titulálható MINI-be megpróbálnak átültetni egy új közönséget is. Az újdonság ennek megfelelően az új generációs MINI-k legnagyobb tagja. A csomagtere 360 literes, ami szintén nem lehet már kifogás egy általános használatú juttatásautónál, akárcsak az öt teljes értékű üléshely, amelyek közül a hátsók 40:20:40 arányban dönthetők, így akár 1250 literes szabad helyet is nyerve a kocsiban. Ráadásul továbbra is igen egzotikus formában nyílik az a csomagtért, a kettényíló ajtókkal.

MINI Clubman - galéria
D.P.

Persze érdekes lesz majd, hogyan sikerül bevenni ugyan azt a piacot a Clubmannek, ahol jelenleg talán a BMW 1-es széria a favorit az Audi A3 mellett. Mert valóban egy dizjánautót becserél-e valaki egy BMW-ért? A legnyomósabb érv ugyanakkor mégiscsak az lehet, hogy lényegében ugyanazt kapja, csak sikkesebb kiadásban.

Mert, ha azt vesszük, hogy hogyan szolgálja ki ezt az ügyfélkört a Clubman, akkor nehéz ellenérvet találni: Comfort Access kulcsnélküli nyitás, indítás, leállítás és zárás, a hátsó csomagtérajtó érintés nélküli – láblengetős – nyithatósággal kiegészítve. Head-Up kijelző, az utastér széltében és hosszában is bőséges. Ráadásul olyat kapni, ami máshol nincs, beköltözött néhány extrém variáns a kárpitválasztékba, mint a Chesterfield-bőr, ami egy kékes és keresztvarrásos bőrözés és elképesztően jól néz ki. De ugyan így, egyedi extra a logókivetítés az első ajtóknál, vagy a cápauszony villogó a kocsi tetején, amely segít egy zsúfolt parkolóban megtalálni járgányunkat.

MINI Clubman - galéria
D.P.

Beülve, a sportülések megmaradtak és ahogy kell, jó mélyre engedhetők, a kormánykerék kellően vaskos. Ugyan nem újdonság a harmadik generációs MINI óta, de itt is a kormányoszlopra költözött a sebesség- és fordulatszámmérő, középkonzol kijelzője 8,8 col képátlójú is lehet, ezen megy a navigáció és a szórakoztatórendszer. Ezzel együtt nem újdonság már, ahogyan fejlődik az anyacég, a BMW i-Drive rendszere, úgy profitál mindebből a MINI is. Persze az színes LED-gyűrű a kijelző körül is megmaradt, akárcsak az egyedi billenő kapcsolók, közük a motorindító és más beállítások kettősállású kapcsolója.

A MINI Clubman négy különféle, TwinPower Turbo technológiás motorváltozattal jön, köztük az alap a 1.5 literes háromhengeres 136 lóerős. Az új MINI Cooper S Clubman 192 lóerő maximális teljesítményű négyhengeres benzines. A két négyhengeres dízelmotor közül a Cooper D Clubman 150 lóerőt, míg az SD Clubman 190 lóerő maximális teljesítményt produkál.

MINI Clubman - galéria
D.P.

A bemutatón a benzines Cooper S 192 lóerős teljesítményű tagjával sikerült próbát tenni. A 1998 köbcentis motorból 4700-6000-es fordulatnál jön ki igazából bugi. A műszer kiosztása 7000-es fordulatig tart, már hatezernél a vörös zónában vagyunk. A forgatónyomaték maximuma, a 280 Nm már 1250-es fordulatszámnál megvan. Megtartotta az a jó tulajdonságát is a Clubman a hogy ha tovább huzatjuk bő gázzal, majd megvonjuk tőle egy pillanatra a dús benzin-levegő keveréket, a rendszer szépen visszadurrog. A menetdinamikára annak ellenére sem lehet semmilyen panasz, hogy a Clubman kényszerűen 155 kilóval nehezebb, mint az ötajtós rokona, és a súlya meghaladja az 1300 kilót.

Újdonságaként mutatkozik be az új MINI Clubman modellben a nyolcfokozatú Steptronic automataváltó is, amely a váltó a hatékonyabb váltások érdekében még a navigációt is figyeli természetesen csak ECO-módban, amelyet a váltókulissza peremgyűrűjét elfordítva választhatjuk ki a SPORT, MID, vagy ECO lehetőségek közül.

A jelenlegi négy variáns ára – később ugyanis lesz John Cooper Works változat kétliteres 231 lovas motorral – persze nem éppen olcsó. A Cooper Clubman ára 7,03 millió forint alapáron, a Cooper S 8,12 millió, a Cooper D 7,6 millió, míg a Cooper SD-ért már 8,72 millió forintot kér az importőr alapáron.

További friss autós hírekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!