szerző:
Tetszett a cikk?

Európai külcsínnel, naprakész belbeccsel és egy vadonatúj motorral áll hadrendbe az általunk Spanyolországban kipróbált új kompakt koreai, a Hyundai i30.

A kompakt kategóriában hatalmas harc folyik a vásárlók kegyeinek elnyeréséért, olyen modellekkel, mint a Volkswagen Golf, az Opel Astra, a Toyota Corolla, a Renault Megane vagy éppen a Peugeot 308, és 2007 óta a most teljesen megújult Hyundai i30.

Utóbbi már a harmadik generációjánál jár, és a kocsiban az elmúlt tíz évben csak két dolog nem változott: az egyik, hogy a csehországi Nosovicében gyártják, a másik pedig a kezdetek óta változatlanul 2650 milliméteres tengelytáv. A vállalat kiemelten büszke arra, hogy az i30-at Európában készítik, német mérnökök tervezték, és hogy kifejezetten az európai igényeknek megfelelően lett kialakítva. Ezt akár már az első blikkre láthatjuk a saját szemünkkel, ugyanis az i30 már rég nem egy unalmas vonalvezetésű ázsiai tucatautó, hanem egy nagyon is szemrevaló európai formatervvel rendelkező kocsi.

László Ferenc

Kicsit olyan érzésünk is lehet, hogy a rüsselsheimi tervezők néhány ötletet a rivális német gyártóktól csentek, hiszen a közeljövőben érkező Hyundaiokon is felbukkanó hatszögletű hűtőrács az Audikról lehet ismerős, a hátsólámpát pedig mintha az aktuális Golf hasonló alkatrésze ihlette volna. Mindent összevetve a designba nehezen lehet belekötni, az elődjénél szögletesebb i30 ugyanis nagyon harmonikus formatervű, az óvatos sportosságról pedig a hátsó szélvédő feletti, karosszéria színtől függetlenül fekete spoiler gondoskodik.

A korábbinál 4 centiméterrel hosszabb, 1,5 centiméterrel szélesebb és 1,5 centiméterrel alacsonyabb karosszéria 22 százalékkal merevebb és 28 kilogrammal könnyebb lett, ami csupa jó hír, de bár az első két ülésen remekül és kényelmesen el lehet férni, a hátsó sorban lehetne kicsit nagyobb a hely. Ki tudja, talán a következő generációnál sikerül majd elszakadni a már említett, generációk óta 2650 milliméteres tengelytávtól, és akkor néhány centiméterrel több jut majd a lábainknak.

A jól rakodható, síalagutas és 40:60 arányban dönthető csomagtartó kapacitása 378-ről 395 literre növekedett. Összehasonlításképp: a Golfba 380, az Astrába pedig 370 liternyi csomag pakolható. A műszerfal sokkal modernebb lett, mint az elődé, és az általános minőségérzet is javult: a felső szekciót puha tapintásérzetet biztosító anyag uralja, de kicsit lejjebb már kopogósan kemény műanyagokkkal találkozhatunk. A végállások között 2,5-et forduló kormány közvetlenebb lett, és a volán kialakítása is testhezállóbb.

László Ferenc

A minden modellnél alapkivitelben kínált többlengőkaros hátsó felfüggesztés előnyeit nemcsak kiváló minőségű aszfalton, hanem rosszabb körülmények mellett is élvezhetjük. Spanyolországban sikerült belehajtanunk néhány kátyúba és megannyi fekvőrendőrrel is találkoztunk, és tapasztalataink azt mutatják, hogy az i30 tökéletesen kompatibilis lesz a hazai útviszonyokkal. Alaphelyzetben 15 colos kerekeken gördül az új 30, de mi még a 17 colos könnyűfém keréktárcsákra szerelt peresebb gumikat sem éreztük a komfort halálos mérgének.

A tizenkét gombos multifunkciós kormány mögött két hagyományos analóg műszerre és egy középső kis színes kijelzőre lehetünk figyelmesek. A műszerfal középső kijelzője alaphelyzetben 5 colos és monokróm, a színes 5 colos érintőképernyő már feláras, mint ahogy az általunk kipróbált, alaposan felszerelt modellekben lévő 8 colos színes érintőkijelző is. A panelek felbontása és kezelhetősége rendben van, azonban a 8 colos kijelző melletti méretes nyomógombok enyhén olcsó hatást keltenek.

László Ferenc

A felhasználói felület tapasztalataink szerint gyorsan reagál a parancsokra. A Hyundai a legfrissebb trendeknek megfelelően mind az Apple CarPlay, mind pedig az Android Auto támogatásról gondoskodott, tehát semmi akadálya annak, hogy a vezetékes módon a kocsihoz csatlakoztatott telefonunk lássa el tartalommal a központi kijelzőt.

Az arra alkalmas telefonok akkumulátora akár vezeték nélküli módon is tölthető, ezenkívül a már megszokott USB és Bluetooth csatlakoztatási lehetőségek, illetve az élettartamra szóló ingyenes térképfrissítések mellett sem mehetünk el szó nélkül. A komfortot ülésfűtés és -hűtés, valamint kormányfűtés fokozza.

Az adaptív tempomat segítségével az i30 korrekt távolságból követi az előtte lévő autót, illetve adott esetben akár teljesen le is tud fékezni mögötte, majd pedig automatikusan újra el tud indulni. A sávtartót is bepakolta a fedélzetre a gyártó, ráadásul az aktív fajtából valót. A spanyol autópályákon kipróbáltuk, hogy az i30 hogyan tekergeti magától a kormányt, és bár persze Tesla-szintű önvezetést nem kapunk, a rendszer teljesen vállalható módon teszi a dolgát.

A kormányt persze még ilyenkor sem illik teljesen elengedni, már csak azért sem, mert pár másodperc után erre hangjelzéssel figyelmeztet az autó. A Hyundaitól most először fáradtságfigyelőt is kapunk, ráadásul alapáron, ezenkívül pedig a gyalogosfelismerős ráfutásgátló fékrendszer (165 ezer forint), a holttérfigyelő (95 ezer forint), illetve a hátsó keresztforgalomfigyelő is mindenképpen említést érdemel. Ez utóbbi akkor jelenthet komoly segítséget, ha például más autók takarásából kell kitolatnunk egy forgalmas útra.

László Ferenc

Nemcsak a hátsó, hanem az első lámpák is teljesen LED-esek. Az első fényszórókban három vetítőlencse található, melyek közül a két szélső biztosítja a tompított fényt, a középső pedig a távolságit. Érdekesség, hogy ez utóbbit fixen bekapcsolva hagyhatjuk, ugyanis a szenzoroknak köszönhetően magától lekapcsol, ha a fénye esetleg zavarna a többi autóst. Ez persze még nem a prémium szegmensből ismerős aktív mátrixos "kitakargatós" szint, de a semminél sokkal több. A gyorshajtási csekkek elkerülésében a táblafelismerő rendszer siet segítségünkre, amit a navigáció által biztosított kiegészítő adatok is támogatnak.

Marbellából Gibraltárig elsőként egy olyan i30-at próbáltunk ki, melyben a vadonatúj 1,4 literes turbós benzines erőforrás duruzsolt. Ez a korábbi 1,6 literes GDI-nél közel 50 százalékkal nyomatékosabb T-GDI motor már 1500-as fordulatszámtól rendelkezésre bocsátja a 242 Nm-es maximális nyomatékot, a ménes pedig 140 lovat számlál. Az alapjáraton szinte teljesen hangtalan erőforrás a magasabb fordulatszám régiókban már alaposan hallatja a hangját, és ideális esetben 8,9 másodperc alatt gyorsít 0-ról 100-ra. A végesebesség 210 km/h. A hétsebességes duplakuplungos automataváltó gyorsan és okosan végzi a dolgát, de igazából a hatsebességes manuális társáról sem tudunk rosszat mondani.

László Ferenc

Kipróbáltuk azért a 136 lóerős és 300 Nm-es 1,6 literes csúcsdízelt is, mely elsősorban rugalmasság és fogyasztás tekintetében veri az új turbós benzinmotort, a dízeles kerregést azonban ezúttal sem tudjuk megúszni. Ugyanez a dízelmotor 95 és 110 lóerős változatban is elérhető, benzines fronton pedig említést érdemel még az 1,4 literes alap szívómotor a maga kereken 100 lóerejével és 134 Nm-es szerény nyomatékával, illetve az 1 literes turbós háromhengeres, mely 120 lóerőt és 171 Nm-t produkál. A hétsebességes DCT váltó csak az új 1,4 literes turbós benzineshez, illetve a két erősebb dízelhez rendelhető, a kikapcsolható start-stop elektronika viszont minden i30-asban ott rejtőzik.

+ : európai formaterv, átlagnál nagyobb csomagtartó, új 1,4 literes turbós benzinmotor, modern infotainment rendszer, fejlett vezetőtámogatási funkciók, jó futómű és kormányzás.

: a hátsó térkínálat lehetne nagyobb, néhol kemények a műanyagok, nincs hibrid változat, magas fordulatszámon hangos motorok.

A tizenkét színváltozatban rendelhető ötajtós új Hyundai i30 egyik legfontosabb ütőkártyája az 5 év, kilométer-korlátozás nélküli garancia. A testvérmárka Kia ugyan 7 év garanciát ad, de 150 ezer kilométeres maximális futásteljesítmény mellett, a harmadik generációs új Cee'd-re pedig még egy évet várnunk kell.

Legolcsóbban 4,49 millió forint ellenében vezethető haza az új i30, mégpedig Life alapfelszereltséggel és 1,4 literes szívómotorral. Ha dízel i30-at szeretnénk, akkor minimum 5,24 millió forintot kell a pénztárban hagynunk, az új 1,4 literes T-GDi motoros, DCT váltós modell alapára pedig 5,99 millió forint.

A legdrágább a Premium felszereltségi szintű 136 lovas dízel, mely DCT váltóval 7,24 millió forintot kóstál. Nyílt titok, hogy a márciusi Genfi Autókiállításon debütál majd a kombi változat, melyet az év második felében követ a várhatóan 250 lóerős 2 literes turbómotorral szerelt i30 N. Az esetleges hibrid változatról egyelőre semmit sem tudni, az viszont biztos, hogy 2018 elején jön a csapott hátú Fastback modell.

Korábbi autós tesztjeinket ide kattintva találja. Még több tesztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!