szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?

A számos veszélyes helyzet elkerülésére és akár a sofőr elemzésére is alkalmas technológiát hamarosan akár egy egyszerű és olcsó autóban is minden további nélkül használni lehet majd.

A Waze sokunk életét megkönnyíti a városi közlekedésben, és a modern autók fedélzeti számítógépe is rengeteg hasznos funkcióval szolgál, de ezek egyike sem képes dinamikusan feldolgozni az utunk során keletkezett milliónyi információt, és azokat esetleg automatikusan megosztani a többi autóssal. Van azonban egy magyar fejlesztés, ami képes ezen feladatok végrehajtására.

A Nokia hazai kutatási és fejlesztési központja most ünnepli 20. születésnapját, és ennek kapcsán a cég munkatársai megmutatták nekünk, hogy mire képes az általuk egyszerűen csak Smart Driving névre keresztelt koncepció. Ennek lényege egy alkalmazás, mely akár egy egyszerű androidos okostelefonon is futtatható, illetve amely a későbbiekben valamilyen formában a személyautók fedélzeti számítógépén is felbukkanhat.

©

Az applikáció a mobiltelefon, illetve az autó szenzoraiból nyer ki rengeteg adatot, így például érzékeli, hogy a sofőr mikor ad gázt, mikor fékez, mikor kanyarodik, és mikor halad át egy kátyún. A rögzített adatok releváns részét megosztja a sofőrrel, de ennél fontosabb, hogy a közelben tartózkodó autósok is megkapják ezen információkat. Így azok fel tudnak készülni nemcsak egy alakulóban lévő dugóra, hanem akár egy vészfékezésre, vagy csúszós útszakaszra is. És ehhez a Waze-től eltérően a sofőröknek semmit sem szükséges manuálisan bejelenteni a közösség számára.

A mesterséges intelligenciával megspékelt rendszerbe akár kamera is integrálható, így amit az egyik autó "lát", azt a képi információt a többi autós is késleltetés nélkül, valós időben megkaphatja. A Smart Driving koncepció jelenleg még 4G adatkapcsolatot használ, de készen áll a nagyobb sávszélességgel és kisebb késleltetéssel kecsegtető 5G közeljövőbeli érkezésére.

©

A Nokia ígéretei szerint hamarosan a kereskedelmi forgalomban is felbukkanó technológiát két Mercedes kisbusszal próbáltuk ki. Az egyik autóban helyet foglalva nemcsak az adott jármű által regisztrált adatokat láthattuk, hanem azt is, hogy a másik autó éppen mikor haladt át egy kátyún, vagy éppen fekvőrendőrön. A teszthez egyszerű tableteket használtunk, és már ezen készülékek szenzorai is meglepően pontos adatokkal szolgáltak, de a fejlesztők szerint az lesz az igazi, amikor a szoftver hozzáfér a kocsi adataihoz is.

A cég munkatársai szerint a vezetői döntéshozatalt segítő releváns információk autók közötti megosztása révén biztonságosabbá válhat a közlekedés, átalakulhat a gépjármű-biztosítási piac, illetve a nagyobb flottával rendelkező cégek új elemzőeszközt kaphatnak a kezükbe.

©

 

©
©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!