szerző:
László Ferenc

A számos veszélyes helyzet elkerülésére és akár a sofőr elemzésére is alkalmas technológiát hamarosan akár egy egyszerű és olcsó autóban is minden további nélkül használni lehet majd.

A Waze sokunk életét megkönnyíti a városi közlekedésben, és a modern autók fedélzeti számítógépe is rengeteg hasznos funkcióval szolgál, de ezek egyike sem képes dinamikusan feldolgozni az utunk során keletkezett milliónyi információt, és azokat esetleg automatikusan megosztani a többi autóssal. Van azonban egy magyar fejlesztés, ami képes ezen feladatok végrehajtására.

A Nokia hazai kutatási és fejlesztési központja most ünnepli 20. születésnapját, és ennek kapcsán a cég munkatársai megmutatták nekünk, hogy mire képes az általuk egyszerűen csak Smart Driving névre keresztelt koncepció. Ennek lényege egy alkalmazás, mely akár egy egyszerű androidos okostelefonon is futtatható, illetve amely a későbbiekben valamilyen formában a személyautók fedélzeti számítógépén is felbukkanhat.

©

Az applikáció a mobiltelefon, illetve az autó szenzoraiból nyer ki rengeteg adatot, így például érzékeli, hogy a sofőr mikor ad gázt, mikor fékez, mikor kanyarodik, és mikor halad át egy kátyún. A rögzített adatok releváns részét megosztja a sofőrrel, de ennél fontosabb, hogy a közelben tartózkodó autósok is megkapják ezen információkat. Így azok fel tudnak készülni nemcsak egy alakulóban lévő dugóra, hanem akár egy vészfékezésre, vagy csúszós útszakaszra is. És ehhez a Waze-től eltérően a sofőröknek semmit sem szükséges manuálisan bejelenteni a közösség számára.

A mesterséges intelligenciával megspékelt rendszerbe akár kamera is integrálható, így amit az egyik autó "lát", azt a képi információt a többi autós is késleltetés nélkül, valós időben megkaphatja. A Smart Driving koncepció jelenleg még 4G adatkapcsolatot használ, de készen áll a nagyobb sávszélességgel és kisebb késleltetéssel kecsegtető 5G közeljövőbeli érkezésére.

©

A Nokia ígéretei szerint hamarosan a kereskedelmi forgalomban is felbukkanó technológiát két Mercedes kisbusszal próbáltuk ki. Az egyik autóban helyet foglalva nemcsak az adott jármű által regisztrált adatokat láthattuk, hanem azt is, hogy a másik autó éppen mikor haladt át egy kátyún, vagy éppen fekvőrendőrön. A teszthez egyszerű tableteket használtunk, és már ezen készülékek szenzorai is meglepően pontos adatokkal szolgáltak, de a fejlesztők szerint az lesz az igazi, amikor a szoftver hozzáfér a kocsi adataihoz is.

A cég munkatársai szerint a vezetői döntéshozatalt segítő releváns információk autók közötti megosztása révén biztonságosabbá válhat a közlekedés, átalakulhat a gépjármű-biztosítási piac, illetve a nagyobb flottával rendelkező cégek új elemzőeszközt kaphatnak a kezükbe.

©

 

©
©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Új gazdára vár ez a motorját a hátsó ülések helyén tudó régi Renault 5-ös

Új gazdára vár ez a motorját a hátsó ülések helyén tudó régi Renault 5-ös

Greta Thunbergről neveztek el egy új csigafajt

Greta Thunbergről neveztek el egy új csigafajt

Senyei György: "A bíróságoknak a kritikával együtt kell élniük"

Senyei György: "A bíróságoknak a kritikával együtt kell élniük"

Drágulhatnak a nyugdíjasotthonok

Drágulhatnak a nyugdíjasotthonok

Az utánfutója után kötötte a lerobbant autót a román kisbuszos

Az utánfutója után kötötte a lerobbant autót a román kisbuszos

Nácizással, néma megemlékezéssel indult a Berlinale

Nácizással, néma megemlékezéssel indult a Berlinale