szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kell nekik a városfejlesztéshez az adatocska.

A Teslától a Volkswagenen és a BMW-n át a Fordig minden elektromosautó-gyártó beépítette a kocsijaiba a rendszert, amely valós időben küldi a kínai kormánynak a jármű adatait. Természetesen ez csak a kínai piacon értékesített autókra vonatkozik.

Az ügyet a Fox News riportja mutatja be. Mint írják, a gyártókat a kínai törvények kötelezik arra, hogy autóik folyamatosan közöljék pozíciójukat, sebességüket és töltöttségi állapotukat. Az erre a célra épített adatközpontokban minden egyes autót követnek. Ez csak Sanghajban több mint 220 ezer kocsit jelent.

Az adatszolgáltatás természetesen súlyos adatvédelmi aggályokat vet fel, hiszen Kína közismerten igen kíváncsi polgárai tevékenységére, és aktívan használja a korszerű adatelemzési módszereket, sőt a mesterséges intelligenciát is ahhoz, hogy bármilyen ellenzéki tevékenységet csírájában elfojtson.

A kínai hatóságok természetesen arra hivatkoznak, hogy az így befolyó adatok segítik az infrastruktúrafejlesztést, a várostervezést és az útépítések előkészítését.

Az autók egyébként nem a kínaiak kedvéért váltak képessé az adatszolgáltatásra: a máshol üzembe helyezett kocsik is küldik az adataikat a gyártóknak. Onnan viszont legfeljebb formális bírósági eljárás keretében kerülhet bármilyen állami hatósághoz.

Az autógyártók többsége nem kommentálta az ügyet. A Volkswagen elismerte az adatszolgáltatást, de hangsúlyozták, hogy az autó tulajdonosának adatait nem adják át. Azt is mondták, hogy voltaképpen a mobiltelefonunk is árulkodik rólunk ennyit, szóval nincs semmi ok a felháborodásra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!