szerző:
Tetszett a cikk?

Mitől is prémium egy autó? A név presztízse, az anyagminőség, a fejlett technológiák? Mi van, ha utóbbiakból elhagyunk elég sok mindent és olyan árat kínálunk helyettük, aminek nehéz ellenállni. Teljesen eltűnik a prémium hangulat és csak egy akciós zsákmány marad?

Rendszeresen felvetődik, hogy miért olyan autókat tesztelünk, amelyekre nincs pénze az emberek többségének, vagy olyan, roskadásig extrázott autókat, amelyeknek nincs aztán valós megfelelője az utcákon. A Mercedes mindenesetre most egy olyan autót kínált tesztre, amely a saját kategóriáján belül mindenképpen fapadosnak számít. Ritka az olyan tesztautó, amelynek felszereltségi listáján több a hiányzó tétel, mint ami benne van a Mercedes opciós listájáról. Kaptunk egy 11,9 millió forintos, klasszikus, nagy Mercit, egy E 200-at.

Lefele Limitált Edition

Nagy meccs megy minden évben a három német prémium márka között, hogy ki ad el több autót. Világszinten most a Mercedes vezet és így van ez itthon is. Nincs tehát rossz passzban a Mercedes, ám úgy tűnik, most a prémium autók terepéről is kikacsintgatnak.

Képgaléria
D.P.

Tehetik például azért, mert a Mercedes most helyzetben van: a klasszikus cégautók, mint a Ford Mondeo vagy a VW Passat különféle nehézségekkel küszködnek, elsősorban a WLTP szabványra átállás miatt. A Passatból például nem volt rendelhető néhány változat, a Mondeóval is voltak problémák, ott csak a frissített változatot lehet rendelni, amit egy hete mutattak be. A Mercedesnél meglátták a lehetőséget, hogy most lehet piacot szerezni, beszálltak az árversenybe.

A stuttgartiak valódi szándéka egy akciós ajánlattal nyilván nem az, hogy most aztán a magánvevők százai rohanjanak Mercedest venni. Erre persze még ilyen ár mellett sincs reális esély, hanem a flottás vásárlók közé akarnak beférkőzni, ahol sokféle szempont alapján szokták kiszórni a prémium márkákat. A legegyszerűbben azzal, hogy drágák.

D.P.

Az pedig talán nem is kérdés, hogy a vevői oldal nyer ezzel, mármint nem csak a Mercedes-vásárlók. Hiszen ha a konkurensek nem is állnak bele a direkt árversenybe, a kereskedőknél úgy komoly alkupozícióba hozzák a vevőket az ilyen ajánlatok, akik ezentúl mondhatják: „Nézze, a Merci is, mennyiért odaad most egy E-osztályt”.

Ami prémium: motor, váltó, futómű

Tulajdonképpen ha a fenti közcímben említett mechanikai hármas irányából közelítjük meg egy autó értékeit, akkor igazán nem kapunk keveset. A Mercedes E200 motorja egy négyhengeres, 184 lóerős és 300 Nm maximum nyomatékú változat, amely ha nem is a legmodernebb benzinese a gyártónak, de csendes, erős.

A váltó és a hajtáslánc többi eleme úgyszintén nem egy olcsósított technika. A kilencfokozatú váltó már indulásnál kettesben van és finoman kapcsolgat oda-vissza, miközben például 130-nál 1800-at forog a motor főtengelye, vagyis igencsak kímélő. 8-9 literrel simán el lehet járni vele átlagban még úgy is, hogy ez egy 4Matic összkerék-hajtású autó, ami tovább javítja az ár/érték jellemzőjét.

D.P.

A futómű többlengőkaros elől-hátul, és bár egy Passat vagy Mondeo futóműve a saját kategóriában etalon, a Mercedesé egy szegmenssel feljebb az. A futómű hangolást egyébként változtatni is lehet komfort és a sport módok között, és ezek a beállítások a motor karakterét is befolyásolják elég jól érezhetően.

És ami nem

Sok-sok apróság és néhány nagyobb vagy fontosabb összetevő van, ami azért nagyon hiányzik. Ott azért még nem tartunk egy ilyen Mercinél, hogy a hátsó ablak kurblis legyen, de a szürke szövetkárpit ülések nagyon meghatározzák az összképet, akárcsak a műszerfal szürke-ezüst műanyagpanelje.

A legfontosabb hiányosság talán a tolatókamera, mert szenzorok persze vannak, de elég szenvedés nélküle az élet. Ugyanilyen az adaptív tempomat hiánya, amely követné a forgalom ritmusát, lassítana-gyorsítana. Olyan, mintha 10 évet visszamennénk az időben a Mercivel és pont az elmúlt évek fejlesztéseit, az egyre okosabb vezetéstámogató és biztonsági rendszereket nem találjuk, pedig ezekben talán a prémiummárkák között a legjobb a Mercedes.

D.P.

A többi hiányzó tétel nem ilyen fájó. A kicsit egyszerűbb infotainment-egység igazából pont nem zavaró. A képernyő jó nagy, 12,3 colos, az okostelefont úgyis rádugjuk, annyi kell, hogy az Apple CarPlay és Android Auto menjen rajta, ez pedig megvan. (Igaz, ennek lehetőségét csak a tesztautóba tették bele, az alapcsomagos kínálatban nincs benne.) A sofőr előtti műszer analóg, mint a korábbi kompakt Mercedesekben, viszont a kormányon ott a legújabb kezelő felület, ami olyan, mintha egy laptopot kereszteztek volna egy Playstationnal, űrkorszaki.

Fura persze az is, hogy nincs kulcsnélküli ajtónyitás, igaz ezzel 483 ezret spórolunk az elektromos csomagtér-nyitással együtt. A visszapillantó fülek nem csukhatók motorosan, ez mínusz 217 ezer forint. Nincs a klasszikus mercis, elektromos ülésvezérlés sem az ajtókon. A Mercedesek igazán luxus rétegei sem, mint amikor bekapcsol a 64 féle hangulatfény egyike és a kesztyűtartóban lévő parfümpalack finoman adagolja az illatokat, közben megy a klimatizált masszázsülés és a Burmester hifi 23 hangszórója és a panorámatetőn át látni a csillagos eget. Igaz, ezért a három tételért ki is kellene fizetni nagyjából 2,6 millió forintot pluszban.

D.P.

Konklúzió, árak

Mondhatjuk, hogy a hiányzó elemek többsége nélkül lehet élni, de igazából a prémiumnak, vagy még inkább a luxusnak nagyjából pont az a lényege, hogy olyat kapunk, ami másnak nincs. Éppen a napokban járt nálunk egy másik Mercedes, egy C220d 4Matic T-modell, amely egy számmal kisebb, mint az E-osztály. Abban lényegében minden benne volt, amit egy ilyen 50-60 tételből álló opciós lista tartalmazhat a Mercedesnél. Az árcéduláján 22,4 millió forint szerepelt. Igen, egy C-osztályú Mercedesért. Ha innen nézzük, kijönne belőle majdnem két ilyen E-osztályú Mercedes, és akkor pedig végképp szürreális az az összeg egy kisebb autóért.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!