szerző:
Demeter Péter

Az biztos, hogy ez nem egy konzervatív Rolls-Royce. A több mint 300 ezer eurós jármű tökéletes korkép: az új arisztokrácia és a milliárdos topsportolók újabb önigazolása. Egy sor régi nagy márkának egyszerűen a fennmaradása múlik az ilyen méregdrága, divat SUV-ken.

Frank Tiemannak, aki lassan egy évtizede turnéztatja a Rolls-Royce autóit mifelénk is, nincs sok ideje mostanság a családjára. Az elmúlt év volt a legpörgősebb időszak régóta az úri márkánál. Megjelent a csúcsmodell, a Phantom utóda és itt az első „terepjárószerűsített” Rolls-Royce, a Cullinan. 2018-ban 4107 darabot adtak el ezekből a világon, ez rekord.

Képgaléria.
©

Mostanra persze, teljesen átértékelődtek ezek a klasszikus, arisztokrata márkák is. A Bentley lépte meg elsőként a „vállalhatatlant”, és szabadidős monstrumot dobott piacra a Bentayga révén. A többiek kicsit kivártak, de azonnal látszott, ebből égés helyett robbanás lesz. A gazdagok úgy vetették rá magukat a 70-80 milliós alapáru autókra, mintha kuponos újságban hirdetnék azokat.

Innentől pedig nem volt megállás. A Lamborghini után a Rolls-Royce is beállt a sorba akárcsak az Aston Martin, a Ferrari és a Maybach is SUV-ket gyárt majd. A miértekre a válaszok sokszor egészen egyszerűek. Nézzük a Lamborghini Urus esetét: minek a szuperlapos Lambo, ha vannak országok, ahol annyira rosszak az utak, hogy 50 métert nem lehet vele menni, mert egyszerűen leszakad a kocsi elejéről a kevlár szpojler. Létszükséglet az emelt karosszéria. Az érdekes, hogy a Rolls-Royce is beszállt ebbe az üzletbe, mert esetében talán nem is a fennmaradás függött tőle, mint a Bentley-nél és az Aston Martinnál.

„Christmas spirit is not what you drink”

Ahogy a Jethro Tull-számban a „Karácsony szelleme” – a Christmas spirit sem egy ital, amit csak úgy megiszunk, a Rolls-Royce is valami állandóbb dolgot jelentett sokáig. Inkább olyan, mint egy épület, nem mint egy autó. A stílusa nem 10-15 évre szól, hanem nagyjából örökre. Mindez nem a többi autó dizájnját minősíti, hanem más a megközelítés, amely eddig kijárt a Rolls-Royce-nak.

©

Önmagában attól, hogy egy autón ott a Rolls-Royce-embléma, még nem válik széppé, és fogós kérdés, hogy az lett-e a Cullinan esetében. Megtartották például a klasszikus, háromdobozos autóformát. A 2,66 tonnás és 1,83 méteres magasságú jármű minden paraméterében teátrális. Persze tudjuk, hogy valójában egy BMW adja bármelyik Rolls-Royce építőkockáinak 30 százalékát, de a luxusa még mindig annyira más világ, hogy ez eszünkbe sem jut.

Frank, amikor átadja az autót, elismétli, hogy hiába „terepjáró” a Cullinan,

offroadozásról szó sem lehet

- ezt a meghívóban is hangsúlyozták. A lökhárítón már így is ott volt egy koccanás nyoma. Most jött vissza a kocsi Kijevből, előtte pedig Azerbajdzsánban volt a Formula-1-es futam idején. Nem csak Fanknak sűrű az élete mostanság.

Először Rolls-Royce, azután SUV

A Cullinan első-hátsó ajtajai, mint egy szárnyas oltár, egymással szemben nyílnak, ahogyan régóta szokás a négyajtós Rollsoknál. Ez az úgynevezett öngyilkosajtó, amelyről a többi gyártó leszokott, mert nem túl biztonságos, könnyebben kivágódik baleset esetén, de a Rolls megoldotta ezt a problémát, nála maradhatott ez a koncepció. Az ajtók becsukása bentről, gombnyomásra történik. A hátsó tér olyan, mint egy francia budoár, elektromosan dönthető üléstámlák, plüsskárpit, pezsgőhűtő, süppedős szőnyeg. Esetünkben sötétkék és fehér bőrrel, valamint világos színű kiegészítő faelemekkel.

©

Az utasteret zaj- és hővédő üvegfal választja el a csomagtartótól, így akkor se tódul be a hideg vagy meleg levegő, ha kinyitják a csomagtér ajtaját. A színháznak még a csomagtartóban sincs vége, mert van ott még valami. A csomagtérből gombnyomásra kis asztal és két kempingülés bújik elő egy spontán piknikhez. Nagyon puccos - és nagyon drága opció 8000 euróért.

„Aztán mennyit eszik?”

A Cullinan motorterében is ott egy utolsó mohikán, a V12-es motor - ki tudja, mi lesz ezekkel -, mert azt már tudjuk, hogy lesz full elektromos Rolls-Royce is. De ez most még nem számít. Mintha nem lenne elég, hogy eleve 6.75 literes a motor lökettérfogata, még biturbó erősítést is kapott, így 571 lóerős és 850 Nm nyomatékú. Sokáig még ilyen adatokat sem közölt a gyártó, a "milyen erős egy Rolls" kérdésre, annyit préselt ki magából: „éppen eléggé, Uram”. Mostanra ebből annyi maradt, hogy a fordulatszám-kijelzőt egy „erőtartalék-mérő” helyettesíti, padlógázra a 100 százalékból lemegy egy kicsit az érték.

©

Mindezzel 5,2 másodperc alatt van 100 km/h-s tempón nulláról, miközben a fogyasztása 25 liter környékén lehet. A motor persze csendes, mint egy elektromos autóé. A felfüggesztése, amit Magic Carpet Ride-nak hívnak, nem csak azt jelenti, hogy a kocsi padlózatán süppedős szőnyeg van, hanem a kocsi is olyan az úthibákon, mintha puha papucsban járkálna. Az első percek után, a négykerék-kormányzásnak köszönhetően a méretét is meg lehet szokni, nem őrült rettegés vele manőverezni, tolatni, parkolni városi forgalomban sem. A méretét persze érezni, akárcsak a 2700 kilós tömegét. Nagyobb tempónál vagy fékezésnél nem úgy áll meg, mint egy Ford Fiesta.

110 millió forint ide vagy oda, meglepően sok részlete nem stimmel. Furcsán bumfordi a kulcsa, vannak itt is megkérdőjelezhető műanyagok, a digitális műszerfal pedig egészen egyszerűen nem illik a klasszikus stílusú autóba. A multimédiás rendszert szándékosan leegyszerűsítették, hogy ne avuljon olyan gyorsan, de így meg a tábla-PC-n lévő ikonok és megjelenítés nagyjából egy korszakkal korábbi világnak tűnik.

©

Az angol luxus szimbólumának számító Rolls-Royce alapítói, Charles Rolls és Henry Royce 115 évvel ezelőtt egy manchesteri szállodában elsősorban olyan autót képzelt el, amelyet csak nagyon gazdagok engedhetnek meg maguknak. Igaz, az első világháborúban páncélozott és felfegyverzett Rollsok is készültek, ilyet használt például Arábiai Lawrence híres-hírhedt brit katona, író és kalandor a törökök elleni harcokban. Most ilyen felhasználásról már szó sincs, helyettük az ilyen státuszszimbólumok első vásárlói Cristiano Ronaldo, Floyd Mayweather Jr. vagy éppen a teljes Kardashian-klán.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Áfamentes tuningautó egy ilyen Abt Volkswagen Amarok

Áfamentes tuningautó egy ilyen Abt Volkswagen Amarok

Barát vagy ellenség: minden, amit az UV-sugarakról tudni érdemes

Barát vagy ellenség: minden, amit az UV-sugarakról tudni érdemes

784-szer csaptak be a villámok a napokban az Aegon ügyfeleihez

784-szer csaptak be a villámok a napokban az Aegon ügyfeleihez

Fájdaloműzés gyógyszer nélkül?

Fájdaloműzés gyógyszer nélkül?

Lemondott az amerikai határőrizeti szerv feje

Lemondott az amerikai határőrizeti szerv feje

Bécsben felejtett 30 embert a Wizz Air, nem jutottak el Tenerifére

Bécsben felejtett 30 embert a Wizz Air, nem jutottak el Tenerifére