Amikor Bécsbe utazunk, az osztrák főváros elérése előtt az autópálya mellett egy hatalmas ipari egységre lehetünk figyelmesek. Ez nem más, mint az osztrákok Százhalombattája, az OMV schwechati finomítója, amit mi a napokban egy izgalmasnak ígérkező új technológia bevezetése kapcsán kerestünk fel. De útközben előtte még megálltunk Bábolna környékén az M1-es autópálya mellett, és nemcsak az ilyenkor szokásos rövid pihenő miatt.
Hanem amiatt is, mert nemrégiben itt helyezték üzembe hazánk és egyben Európa leggyorsabb villanyautó-töltőjét. Az OMV által üzemeltetett Ionity egység 350 kW csúcsteljesítményű, ily módon jelentősen gyorsabb, mint a jelenleg széles körben használatos 22-75 kW-os töltők.
A mostanság kapható új villanyautók maximum 100-150 kW teljesítménnyel tölthetők, és ily módon 30-40 perc alatt mintegy 300 kilométeres hatótávot lehet beléjük "tankolni". És várhatóan idén év végén érkezik a világ első olyan autója, mellyel már az Európa-szerte telepített Ionity töltők 350 kW-os maximális teljesítménye is kihasználható lesz.
A villámtöltőket érkezési sorrendben lehet igénybe venni, a töltők használata bruttó 8 eurónak megfelelő forintba kerül. Ez független attól, hogy mennyi ideig használják azokat, és mekkora töltést vesz fel a rákapcsolt gépjármű. A rendszer a számlaadást is lebonyolítja, amelyet a felhasználó e-mailen kap meg. Jó hír, hogy az OMV hamarosan várhatóan a második ilyen Ionity töltőt is át fogja adni, amit az M7-es autópálya mentén helyeznek el.
A már a cég osztrák központjában tartott előadáson a villanyautók helyett értelemszerűen a belső égésű motoros autók kerültek fókuszba. Az olajcég munkatársai kihangsúlyozták, hogy míg egy dízeljármű mintegy 33 kilogramm gázolajjal képes megtenni 500 kilométert, addig egy elektromos autóba ehhez egy 600-800 kilogrammos 100 kWh-s akkumulátort kell szerelni. Melynek térfogata 37 helyett 360 liter.
Alternatív megoldást jelenthetnek az üzemanyagcellás autók, melyek fordított vízbontás elvén nagynyomású hidrogénből állítanak elő elektromos áramot. Ez esetben 500 kilométert alig 6 kilogramm hidrogénnel meg lehet tenni, igaz, ennek térfogata 170 liter.
A közelmúltban általunk is alaposan kipróbált hidrogénautózás elsősorban a gyors tankolás miatt lehet szimpatikus, illetve amiatt is, hogy ezekbe az autókba csak egy néhány kWh-s pufferakkumulátor kell. Komoly negatívum azonban, hogy hazánkban egyelőre egyetlen helyen sem tankolhatunk hidrogént, és Ausztriában is csak néhány OMV-kúton kapható ilyen üzemanyag. Amit jó esetben megújuló zöld energiával állítanak elő.

Dízelellenes hangulat ide, vagy oda, az 1,4 négyzetkilométeres schwechati üzem termelésének 40 százalékát a gázolaj teszi ki. 22 százalék a benzin részesedése, amit 9 százalékkal a repülőgép-üzemanyag, illetve 7 százalékkal az extrakönnyű fűtőolaj követ. Az éves szinten 9,6 millió tonna nyersolajat feldolgozó üzembe egy hatalmas csővezetéken érkezik be a nyersanyag, a feldolgozott termékeknek pedig az egyharmada távozik ilyen módon.
A mindenféle valódi- és virtuális támadás ellen felkészített szupermodern üzemben készülnek a cég prémiumüzemanyagai is. Ezek a speciális adalékoknak köszönhetően télen könnyebb dízelindítást tesznek lehetővé, és egész évben garantálják a motor ideális működését, védelmét. A cég képviselői azzal kapcsolatban nem nyilatkoztak, hogy pontosan mekkora teljesítménytöbblet, illetve fogyasztáscsökkenés érhető el a prémium gázolajjal és benzinnel, melyek értelemszerűen többe kerülnek normál társaiknál.
Az üzem területén fotózni szinte egyáltalán nem lehetett, mint ahogy szabadon sétálni sem. De a levegőben azért érezni lehetett egy furcsa szagot, amire az OMV-sek azt mondták, hogy egyáltalán nem káros, illetve hogy csak az üzemben lehet tapasztalni. Létezik egy zöld telefonszám, amit a környéken élők 0–24 órában hívhatnak, ha valami rendellenességet észlelnek, ezen bejelentéseket késedelem nélkül azonnal ki is vizsgálják.
Érdekesség, hogy az üzem területén egy méhészet is üzemel, és a gyártó az itt készített mézzel is azt kívánja demonstrálni, hogy a finomító mennyire környezetbarát működésű.
Utazásunk igazi célja persze nem a különböző virágokból készülő helyi méz, hanem sokkal inkább a ReOil kísérleti üzem volt. Ennek működési elve roppant egyszerű: az egyik oldalon beérkezik az eredetileg kőolajból készített, szelektált és felaprított műanyaghulladék, a másik oldalon pedig szintetikus nyersolaj távozik, amiből üzemanyagot és műanyagot egyaránt lehet készíteni.
A gigantikus ReOil egység működése a gyakorlatban persze nem ennyire egyszerű. A szintetikus nyersolaj műanyagokból való kinyeréséhez számos problémát meg kell oldani. Többek között úgy kell 400 Celsius-fok fölé hevíteni a hulladékot, hogy az újrafeldolgozás számára értékes hosszú láncú molekulák ne menjenek tönkre. Ezt a folyamatot különféle oldószerek használatával támogatják, amelyek abban is segítenek, hogy a hevítést stabilan moderálják a mérnökök.
A 10 millió eurós projekt 2011-ben kezdődött, és a kezdeti időszakban óránként 5 kilogramm műanyagot tudtak újrahasznosítani a fejlesztők. Mára eljutottak a 100 kilogramm/óra szintig, és a tervek arról szólnak, hogy hamarosan már óránként 2 tonnányi műanyagból fognak nyersolajat készíteni. Az OMV idén év eleje óta együttműködik az Austrian Airlinesszal, melynek keretein belül a légitársaság által összegyűjtött eldobható műanyag poharakat összegyűjtik, megtisztítják és nyersolajat készítenek belőlük.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.