Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"80a525c8-601b-4a1c-8897-1217d64dd34d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Áprilisban még lassul a pénzromlás, utána az infláció várhatóan 4 százalék körül fog ingadozni. A vámháborús környezetben sok a bizonytalanság, jósolni is nehéz, marad a jegybanki szigor, beleértve a 6,5 százalékos alapkamatot.","shortLead":"Áprilisban még lassul a pénzromlás, utána az infláció várhatóan 4 százalék körül fog ingadozni. A vámháborús...","id":"20250429_Varga-Mihaly-Vege-az-inflaciocsokkenesnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80a525c8-601b-4a1c-8897-1217d64dd34d.jpg","index":0,"item":"91a7f6c5-0bd7-447f-bafb-6f01b9614a25","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250429_Varga-Mihaly-Vege-az-inflaciocsokkenesnek","timestamp":"2025. április. 29. 16:03","title":"Varga Mihály: Vége az infláció csökkenésének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cda74605-942d-4754-b0a5-c42ddfc3c1c7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Alig öt éve jelent meg a piacon. ","shortLead":"Alig öt éve jelent meg a piacon. ","id":"20250429_masodszor-is-megujul-a-Volkswagen-ID3","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cda74605-942d-4754-b0a5-c42ddfc3c1c7.jpg","index":0,"item":"68c724d3-cfbd-4eaa-8458-78782ac414af","keywords":null,"link":"/cegauto/20250429_masodszor-is-megujul-a-Volkswagen-ID3","timestamp":"2025. április. 29. 08:16","title":"Másodszor is megújul a Volkswagen ID.3","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6f9d5ac-7cf2-4710-9c67-cfd72cc508ad","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A kockázatelemző modellek egyre fejlettebbek, a NAV elnöke szerint „érdemes” bevallani a lakáskiadásból származó jövedelmeket. A bevallást új fejlesztés teszi egyszerűbbé.","shortLead":"A kockázatelemző modellek egyre fejlettebbek, a NAV elnöke szerint „érdemes” bevallani a lakáskiadásból származó...","id":"20250429_A-NAV-raszall-a-lakaskiadokra-cserebe-segit-bevallani-az-adot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6f9d5ac-7cf2-4710-9c67-cfd72cc508ad.jpg","index":0,"item":"bc63c3ae-1718-4bc9-b744-f9db9ac6160f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250429_A-NAV-raszall-a-lakaskiadokra-cserebe-segit-bevallani-az-adot","timestamp":"2025. április. 29. 10:05","title":"A NAV rászáll a lakáskiadókra, cserébe segít bevallani az adót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76947e78-61ce-49b6-b5cd-d6a7cf4b39a2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Németh Zsolt, Lázár János, Simicskó István és Fürjes Balázs sem indul újra egyéniben a lap információi szerint, de van, ahol Orbán Viktor személyesen választott új jelöltet az eddig sikeres képviselő kárára.","shortLead":"Németh Zsolt, Lázár János, Simicskó István és Fürjes Balázs sem indul újra egyéniben a lap információi szerint, de van...","id":"20250430_fidesz-orszaggyulesi-kepviselojeloltek-valasztas-2026-nemeth-zsolt-nemeth-szilard-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76947e78-61ce-49b6-b5cd-d6a7cf4b39a2.jpg","index":0,"item":"587ca449-bf98-424a-bf99-ad759531676a","keywords":null,"link":"/itthon/20250430_fidesz-orszaggyulesi-kepviselojeloltek-valasztas-2026-nemeth-zsolt-nemeth-szilard-lazar-janos","timestamp":"2025. április. 30. 21:13","title":"Szabad Európa: Több meghatározó fideszes politikust is nyugdíjba küld Orbán a 2026-os választás előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1bf0a7ca-b023-474b-8d6b-6b4a1b435e35","c_author":"Proktis-M ","category":"brandchannel","description":"Az aranyér egy kellemetlen, sokszor fájdalommal járó állapot, amely megkeserítheti a leghétköznapibb tevékenységeket is. Ahogy számos kórkép vagy megbetegedés esetében, itt is a megelőzés a legjobb út, de nem árt vigyázni, mert ha túlzásba esünk, akkor többet ártunk, mint használunk.","shortLead":"Az aranyér egy kellemetlen, sokszor fájdalommal járó állapot, amely megkeserítheti a leghétköznapibb tevékenységeket...","id":"20250228_Ferfiak-aranyer-sport-biztonsa-proktis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1bf0a7ca-b023-474b-8d6b-6b4a1b435e35.jpg","index":0,"item":"cc1d9662-df2f-4868-9ecf-183d48b06d7b","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250228_Ferfiak-aranyer-sport-biztonsa-proktis","timestamp":"2025. április. 29. 11:30","title":"Súlyokkal szokott edzeni? Van egy rossz hírünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proktis-M","c_partnerlogo":"a0e2b63f-e8d5-4c40-b3e8-aaa57a007b03","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"cacce92f-39cf-4efa-a89a-40ffb12ee671","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Két hétig tartott.","shortLead":"Két hétig tartott.","id":"20250429_Befejeztek-blokadjukat-az-egyetemistak-a-szerb-kozmedia-epuletenel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cacce92f-39cf-4efa-a89a-40ffb12ee671.jpg","index":0,"item":"5d2f18ee-23e1-42dd-9b62-b342fe697271","keywords":null,"link":"/vilag/20250429_Befejeztek-blokadjukat-az-egyetemistak-a-szerb-kozmedia-epuletenel","timestamp":"2025. április. 29. 05:52","title":"Befejezték blokádjukat az egyetemisták a szerb közmédia épületénél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Lázár János még februárban ígérte meg, hogy megvizsgálja, hogyan tehetné biztonságosabbá a munkát a vasutasok számára.","shortLead":"Lázár János még februárban ígérte meg, hogy megvizsgálja, hogyan tehetné biztonságosabbá a munkát a vasutasok számára.","id":"20250429_A-MAV-vagyonoroket-vezenyel-a-problemasabb-vonatokra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38.jpg","index":0,"item":"0c49a1dd-476c-428e-99dd-c478f7d8fc36","keywords":null,"link":"/itthon/20250429_A-MAV-vagyonoroket-vezenyel-a-problemasabb-vonatokra","timestamp":"2025. április. 29. 17:37","title":"A MÁV vagyonőröket vezényel a problémásabb vonatokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b20fe7b7-564f-4139-8ef0-9bae29a20180","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"elet","description":"Pennsylvaniában leszakadt villanyvezeték ölt meg egy férfit.","shortLead":"Pennsylvaniában leszakadt villanyvezeték ölt meg egy férfit.","id":"20250430_egyesult-allamok-usa-aramszunet-pennsylvania-pittsburgh-aram","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b20fe7b7-564f-4139-8ef0-9bae29a20180.jpg","index":0,"item":"7dd86a4d-7a39-4a19-b1ff-a9c9def5111e","keywords":null,"link":"/elet/20250430_egyesult-allamok-usa-aramszunet-pennsylvania-pittsburgh-aram","timestamp":"2025. április. 30. 10:13","title":"Hétszázezren maradtak áram nélkül az Egyesült Államokban a viharos időjárás miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyarország leggyorsabb villanyautó-töltőjét érintve kerestük fel azt a schwechati olajüzemet, amelynek vezérlőközpontja elvileg akkor sem sérül meg, ha terroristák repülővel zuhannak rá. És ahol egyebek mellett méz is készül.
Amikor Bécsbe utazunk, az osztrák főváros elérése előtt az autópálya mellett egy hatalmas ipari egységre lehetünk figyelmesek. Ez nem más, mint az osztrákok Százhalombattája, az OMV schwechati finomítója, amit mi a napokban egy izgalmasnak ígérkező új technológia bevezetése kapcsán kerestünk fel. De útközben előtte még megálltunk Bábolna környékén az M1-es autópálya mellett, és nemcsak az ilyenkor szokásos rövid pihenő miatt.
Hanem amiatt is, mert nemrégiben itt helyezték üzembe hazánk és egyben Európa leggyorsabb villanyautó-töltőjét. Az OMV által üzemeltetett Ionity egység 350 kW csúcsteljesítményű, ily módon jelentősen gyorsabb, mint a jelenleg széles körben használatos 22-75 kW-os töltők.
László Ferenc
A mostanság kapható új villanyautók maximum 100-150 kW teljesítménnyel tölthetők, és ily módon 30-40 perc alatt mintegy 300 kilométeres hatótávot lehet beléjük "tankolni". És várhatóan idén év végén érkezik a világ első olyan autója, mellyel már az Európa-szerte telepített Ionity töltők 350 kW-os maximális teljesítménye is kihasználható lesz.
László Ferenc
A villámtöltőket érkezési sorrendben lehet igénybe venni, a töltők használata bruttó 8 eurónak megfelelő forintba kerül. Ez független attól, hogy mennyi ideig használják azokat, és mekkora töltést vesz fel a rákapcsolt gépjármű. A rendszer a számlaadást is lebonyolítja, amelyet a felhasználó e-mailen kap meg. Jó hír, hogy az OMV hamarosan várhatóan a második ilyen Ionity töltőt is át fogja adni, amit az M7-es autópálya mentén helyeznek el.
László Ferenc
A már a cég osztrák központjában tartott előadáson a villanyautók helyett értelemszerűen a belső égésű motoros autók kerültek fókuszba. Az olajcég munkatársai kihangsúlyozták, hogy míg egy dízeljármű mintegy 33 kilogramm gázolajjal képes megtenni 500 kilométert, addig egy elektromos autóba ehhez egy 600-800 kilogrammos 100 kWh-s akkumulátort kell szerelni. Melynek térfogata 37 helyett 360 liter.
Alternatív megoldást jelenthetnek az üzemanyagcellás autók, melyek fordított vízbontás elvén nagynyomású hidrogénből állítanak elő elektromos áramot. Ez esetben 500 kilométert alig 6 kilogramm hidrogénnel meg lehet tenni, igaz, ennek térfogata 170 liter.
A közelmúltban általunk is alaposan kipróbált hidrogénautózás elsősorban a gyors tankolás miatt lehet szimpatikus, illetve amiatt is, hogy ezekbe az autókba csak egy néhány kWh-s pufferakkumulátor kell. Komoly negatívum azonban, hogy hazánkban egyelőre egyetlen helyen sem tankolhatunk hidrogént, és Ausztriában is csak néhány OMV-kúton kapható ilyen üzemanyag. Amit jó esetben megújuló zöld energiával állítanak elő.
László Ferenc
Dízelellenes hangulat ide, vagy oda, az 1,4 négyzetkilométeres schwechati üzem termelésének 40 százalékát a gázolaj teszi ki. 22 százalék a benzin részesedése, amit 9 százalékkal a repülőgép-üzemanyag, illetve 7 százalékkal az extrakönnyű fűtőolaj követ. Az éves szinten 9,6 millió tonna nyersolajat feldolgozó üzembe egy hatalmas csővezetéken érkezik be a nyersanyag, a feldolgozott termékeknek pedig az egyharmada távozik ilyen módon.
A mindenféle valódi- és virtuális támadás ellen felkészített szupermodern üzemben készülnek a cég prémiumüzemanyagai is. Ezek a speciális adalékoknak köszönhetően télen könnyebb dízelindítást tesznek lehetővé, és egész évben garantálják a motor ideális működését, védelmét. A cég képviselői azzal kapcsolatban nem nyilatkoztak, hogy pontosan mekkora teljesítménytöbblet, illetve fogyasztáscsökkenés érhető el a prémium gázolajjal és benzinnel, melyek értelemszerűen többe kerülnek normál társaiknál.
OMV
OMV
OMV
Az üzem területén fotózni szinte egyáltalán nem lehetett, mint ahogy szabadon sétálni sem. De a levegőben azért érezni lehetett egy furcsa szagot, amire az OMV-sek azt mondták, hogy egyáltalán nem káros, illetve hogy csak az üzemben lehet tapasztalni. Létezik egy zöld telefonszám, amit a környéken élők 0–24 órában hívhatnak, ha valami rendellenességet észlelnek, ezen bejelentéseket késedelem nélkül azonnal ki is vizsgálják.
Érdekesség, hogy az üzem területén egy méhészet is üzemel, és a gyártó az itt készített mézzel is azt kívánja demonstrálni, hogy a finomító mennyire környezetbarát működésű.
László Ferenc
Utazásunk igazi célja persze nem a különböző virágokból készülő helyi méz, hanem sokkal inkább a ReOil kísérleti üzem volt. Ennek működési elve roppant egyszerű: az egyik oldalon beérkezik az eredetileg kőolajból készített, szelektált és felaprított műanyaghulladék, a másik oldalon pedig szintetikus nyersolaj távozik, amiből üzemanyagot és műanyagot egyaránt lehet készíteni.
A gigantikus ReOil egység működése a gyakorlatban persze nem ennyire egyszerű. A szintetikus nyersolaj műanyagokból való kinyeréséhez számos problémát meg kell oldani. Többek között úgy kell 400 Celsius-fok fölé hevíteni a hulladékot, hogy az újrafeldolgozás számára értékes hosszú láncú molekulák ne menjenek tönkre. Ezt a folyamatot különféle oldószerek használatával támogatják, amelyek abban is segítenek, hogy a hevítést stabilan moderálják a mérnökök.
Ez maga a ReOil üzem
OMV
A 10 millió eurós projekt 2011-ben kezdődött, és a kezdeti időszakban óránként 5 kilogramm műanyagot tudtak újrahasznosítani a fejlesztők. Mára eljutottak a 100 kilogramm/óra szintig, és a tervek arról szólnak, hogy hamarosan már óránként 2 tonnányi műanyagból fognak nyersolajat készíteni. Az OMV idén év eleje óta együttműködik az Austrian Airlinesszal, melynek keretein belül a légitársaság által összegyűjtött eldobható műanyag poharakat összegyűjtik, megtisztítják és nyersolajat készítenek belőlük.
A testület szerint a bíróságok helyesen ítélték meg, hogy az Elk*rtuk című film nem sértette meg a Medián közvéleménykutató vezetőjének jogait, panaszát ezért elutasították.