szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A jelenleg széles körben használatos 22-75 kW-os hazai töltőknél jelentősen gyorsabb, 350 kW-os csúcsteljesítményű rendszert az OMV bábolnai töltőállomásán helyezték üzembe.

Ahogy arról korábban többször is írtunk, a BMW, a Ford, a Daimler és a Volkswagen-csoport 2017 végén jelentette be, hogy közös összefogással nagyteljesítményű villanyautó-töltőket helyeznek üzembe Európa-szerte – ez a minden országban Messiásként várt Ionity projekt. 2019 végéig 400 Ionity töltőállomás építését tervezik a kontinensen, helyszínenként átlagosan 6 CCS-szabványú töltőponttal, vagyis a hálózaton egyszerre 2400 töltést lehet majd végezni.

Az elsősorban autópályák mentén elhelyezett töltők üzemeltetésében többek közt az OMV és a Shell is részt vesz, és az előbbi vállalat ma hivatalosan is bejelentette első magyarországi Ionity töltőpontját, ami az OMV bábolnai töltőállomásán, az M1-es autópálya mellett található.

©

Használat

A jelenleg tesztüzemben működő négy különálló bábolnai töltőn angol és magyar használati útmutató található, illetve a töltőállomás dolgozói is segítséget tudnak nyújtani a villanyautósoknak. Az úton lévők a töltőkön feltüntetett telefonszámon az ügyfélszolgálati központot is hívhatják, ahol angolul, németül és franciául állnak rendelkezésre. A tervek szerint a szolgáltatási kör a későbbiekben kiegészül a magyar nyelvvel is.

A villámtöltőket jelenleg érkezési sorrendben lehet igénybe venni, a töltők használata bruttó 8 eurónak megfelelő forintba kerül. Ez független attól, hogy mennyi ideig használják azokat, és mekkora töltést vesz fel a rákapcsolt gépjármű. A rendszer a számlaadást is lebonyolítja, amelyet a felhasználó e-mailen kap meg.

A fizetési folyamatot a lehető legegyszerűbben alakították ki, így lehetőség van az Ionityvel szerződött szolgáltatók RFID plasztikjait használni. Ekkor azt az oszlophoz érintve a rendszer levonja a megfelelő összeget. A bankkártyás fizetés az Ionity okostelefonos alkalmazásán vagy weboldalán keresztül bonyolítható, az internetes vásárlásokkal megegyező módon.

©

Sebesség

A publikus normál, illetve villámtöltők esetében hazánkban a közelmúltig a 22-50 kW jelentette a plafont, a MOL pedig nemrégiben adta át első 75 kW-os töltőjét. A Tesla Superchargerek jelenleg 120 kW-tal képesek tölteni, de már megkezdték a teljesítmény 250 kW-ra történő emelését. Ehhez képest az Ionity töltők nem kevesebb, mint 350 kW-ra képesek.

És, hogy milyen töltési időkkel lehet számolni? Nos, az általunk nemrégiben alaposan letesztelt Mercedes EQC maximum 110 kW-tal tölthető, és a 330-360 kilométeres reális hatótávolságot biztosító 80 kWh-s akkumulátor ilyen esetben 40 perc alatt tölthető fel 10-ről 80 százalékosra.

A hasonló kategóriás és idén az Év Autójának megválasztott Jaguar I-Pace 100 kW-tal, az Audi e-tron pedig legfeljebb 150 kW-tal tölthető. És hamarosan érkezik a Porsche Taycan, mely 800 V-os feszültség mellett 350 kW teljesítményt képes felvenni.

Az Ionitynél jelenleg csak egyetlen gyorsabb töltő létezik, a Siemens 450 kW-os, folyadékhűtéses kábeleket felvonultató kísérleti rendszere azonban egyelőre még nem érett meg a kereskedelmi forgalomban történő bevezetésre.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!